برگ سنا

نام فارسی: سنا

نام عربی: السَّنا

نام اردو: سناء

نام انگلیسی: Senna

نام علمی: Senna Alexandrina از خانواده Fabaceae

ماهیت: سنا درختچه‌ای است که ارتفاع آن به یک متر می‌رسد.

برگ‌های گیاه سنا، کشیده، تقریباً بادامی شکل، نوک دار و نسبتاً ضخیم‌اند که بدون دمبرگ و به صورت متقابل رشد می‌کنند.

بهترین سنا، برگی کشیده، نوک دار، باریک و سبز دارد و آمیخته به چوب و تخم و حاشاک نیست.

گل‌های گیاه سنا، زرد رنگ هستند و هر گل پنج گلبرگ بیضی مایل به دایره‌ای شکب و کاملاً جدا از هم دارد که کناره گلبرگ‌ها معمولاً کمی چروکیده است.

میوه گیاه سنا، غلافی کشیده، کمی منحنی، پهن، نازک و نوک دار است که ابتدا سبز بوده و پس از رسیدن کامل، به رنگ قهوه‌ای پر رنگ در می‌آید. میان غلاف‌ها، تخم‌هایی کوچک و قهوه‌ای رنگ وجود دارد.

محل رویش: عربستان، هند، و ایران در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

اجرای مورد استفاده و مشتقات: برگ

←پیشنهادات ویژه: باقلای مصری

مواد تشکیل دهنده برگ سنا

 در گیاه برگ سنا، گلوکوزید کمپفرین، ماده آنتراکیتون، اسانس، اسید کریزوفانیک، مقداری ایزورامنتین، حدود ۱۲ درصد اگزالات کلسیم، حدود ۰۱/۰ درصد فلاوانول، کمپفرول، حدود ۰۳/۰ درصد ماده رنگی رئین و مقدار کمی امودیم وجود دارد. میوه‌های گیاه سنا، حاوی ماده اوکسی متیل آنتراکینون است. در گیاه سنا، دو نوع گلوکوزید با نام‌های ستوزید A و سنوزید B وجود دارد.

طبیعت: در آخر درجه دوم گرم و در درجه اول خشک.

نفع خاص: ایجاد اسهال بلغم و سودا و صفرا، تنقیه بدن، رفع درد مفاصل.

خواص برگ سنا

مسهل اخلاط سوخته، منقی مغز، ؟؟؟ بدن، جالی پوست و قاتل دیدان است.

سنا به اعماق بدن نفوذ می‌کند، شپش را دفع می‌کند و ؟؟؟ شقیقه، جنون، سردرد کهنه، پهلو درد، تنگی نفس، ؟؟؟ ، عرق النساء، نقرس، تشنج عضلانی، داء الثعلب، داء الحیه، حکه، حرب، لکه‌های پوستی کهنه، شقاق دست و پا، بیماری‌های سوداوی، وسواس سوداوی و درد مفاصل ناشی از اختلاط بلغم و صفرا را بهبود می­بخشد.

خوردن یک مثقال پودر سنا با عسل به مدت سه تا هفت روز متوالی، برای درد مفاصل مجرب است. اگر نیم ارقیه سنا را در دو اوقیه روغن زیتون نرسیده بجوشانید تا روغن نصف شود، نوشیدن این روغن باعث اخراج اخلاط خام از کمرو کفل می­شود و برای درد کمر، درد کفل و بواسیر نافع است نوشیدن جوشانده دو تا شش مثقال سنا و یک تا دو درهم گل محمدی یا شیر تازه دوشیده شده و شکر نیز همین اثر را دارد.

اگربرگ سنا را آن قدر در سرکه بجوشانید تا به اقوام برسد. ضماد آن زخم­های کهنه را التیام می­بخشد و برای چرب، حکه، کلف، ؟؟؟ و ریزش مو مفید است. ضماد سنا و حناء باعث سیاه شدن مو می­شود. چنانچه سنا، شاهتره و برگ حناء را به خوبی در آب و سرکه ؟؟؟، مداومت به ضماد آن به مدت سه تا چهار ساعت، باعث التیام زخم­ها می­شود و برای التیام زخم­های مزمن، چرب و حکه مجرب است.

←پیشنهادات ویژه: عرق زنیان

مقدار مصرف: جرم سناء از دو تا سه درهم به منظور استفاده در جوشانده، از چهار تا هفت درهم.

مضرات: باعث اضطراب، دل پیچه و تهوع می­شود

مصلحات و تدابیر: گل محمدی، روغن بادام شیرین، هلیله زرد، انیسون، بنفشه و آب میوه، بهتر است. پیش از استفاده چوب و تخم و شاخه­های اضافی را از سنا جدا کنید و گل محمدی و روغن بادام شیرین را به آن بیفزائید. نوشیدن جوشانده سنا از خوردن جرم آن، دل پیچه کمتری ایجاد می­کند.

بدل: نصاب وزنش هلیله زرد، یک چهارم وزنش بنفشه،

 

من دو سلام یک عطاری آنلاین است که در این مقاله در مورد برگ سنا و خواص آن و… با شما صحبت کرده است برای آشنایی با عطاری آنلاین اینستاگرام ما را دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا