استخوان بندی انسان چگونه است؟

در نظام آفرینش، انسان تنها موجود راست‌قامتی است که روی دو پا راه میرود در حالی که بقیه جانداران معمولاً روی چهار دست و پا راه میروند بدن انسان توسط اسکلت یا استخوان بندی شکل خاص و زیبایی به خود گرفته و این یکی از شگفتی های نظام آفرینش است حالت چشمها را ببندید و فرض کنید که در بدن شما هیچ استخوانی وجود ندارد در این حال به چه شکلی در خواهید آمد؟ آیا حرکت و راه رفتن برای شما مقدور است؟ چگونه غذا می‌خورید و با چه اندامی غذا را می جوید؟

هدف از بیان این مطلب پی بردن به یک نعمت بزرگ الهی یعنی استخوان بندی بدن انسان است استخوان در بدن ما چه وظیفه ای دارد و چگونه طراحی شده است. اسکلت ۲۰۶ قطعه استخوان ریز و درشت ساخته شده است که بدن انسان را شکل می دهد و موجب می شود تا بتواند همه فشارها و وزن خود را به راحتی تحمل کند.

حال استخوان ها و ترکیب آنها را به طور اجمالی مورد بررسی قرار می دهیم انسان طبق قانون دقیق مهندسی ساخته شده است به طور مثال اندامهای ظریف حساس بدن به طور شگفتی به وسیله یک استخوانبندی محافظت می شوند فرمانروای بدن آدمی است در یک محفظه محکم به نام جمجمه قرار گرفته است در میان ستون فقرات محافظت می‌شود و قلب و ریه در میان قفسه سینه قرار دارند وسیله ای که حرکت انسان را ممکن می سازد اسکلت و ماهیچه ها هستند اگر اسکلت بدن را بر اساس قوانین فیزیک بررسی کنیم شگفتی های عجیبی را در آن خواهیم یافت.

پیشنهادات ویژه :تیموس ( پاکسازی ریه )

بر اساس قانون سوم نیوتن هر عمل دارای عکس العملی مساوی و مخالف جهت نیروی وارد است. ارتباط این قانون با بدن انسان در کجاست؟ هر انسانی دارای وزن مشخصی است و هر بار شروع به حرکت کردن، قدم زدن، دویدن و پریدن میکند همه وزن بدن او روی یک پا قرار می گیرد به عنوان مثال اگر وزن شخصی ۷۰ کیلوگرم باشد، هنگام راه رفتن تمام این وزن به طور متناوب روی یک پا قرار می‌گیرد و اگر شروع به دویدن کند یا بپرد وزن او حدود دو برابر یا بیشتر نیرو ایجاد می کند.

برای اینکه این مسئله را دقیقاً درک کنید از ارتفاع نیم متر روی یک دستگاه سنجش وزن بپرید و وزن خود را ببینید، عقربه ی دستگاه حدوداً وزن ۱۴۰ کیلوگرم را نشان می دهد در این حال طبق قانون سوم نیوتون مخالف جهت پای انسان کجاست؟ مگر غیر از سر شخص است!؟ پس چرا ما در ناحیه سر خود ضربه حس نمی کنیم؟ در حالی که طبق این قانون نیروی وارده بر سر ما باید حدود ۱۴۰ کیلوگرم باشد نیرو به چه شکلی خنثی می شود و چه عوامل این نیرو را خنثی می‌کنند؟ شگفتی در همین جاست!

.

اگر اسکلت بدن خود را بررسی کنیم، پاسخ به این پرسش روشن خواهد شد. ابتدا از ویژگی های کف پا شروع میکنیم تا به جمجمه برسیم و از این طریق به عظمت خود پی ببریم و ببینیم چقدر خدا به انسان لطف داشته و چرا او را گل سرسبد آفرینش قرار داده است.

←پیشنهادات ویژه: دمنوش چای ترش و کرن بری

اگر کمی به کف پای خود دقت کنید، قوسی را می بینید؛ این قوس برای چیست؟ برای درک بهتر از موضوع پل های قدیمی و طاق چشمه ها را مثال می زنیم که از نظر معماری از مقاومت بیشتری برخوردارند. وقتی انسان راه می رود ابتدا پاشنه خود را روی زمین می گذارد و نیروی ناشی از وزن بدن وارد قوس می شود و به طرف مچ پا حرکت میکند  دقت کنید می‌بینید ساق‌پا تقریبا در وسط قوس پا قرار گرفته است و استخوانهای مچ پا رابطه ای است بین قوس کف پا و استخوان ساق که برآیند نیرو از طریق راٌس قوس کف پا به مچ پا منتقل میشود. قبل از رسیدن به ساق پا این نیرو در مچ پا تقسیم میشود مچ پا از هفت استخوان تشکیل شده است و بین این استخوانها غضروفی وجود دارد که نقش کمک‌فنر را ایفا می‌کند یعنی نیروی وارده بر ساق پا کاهش می یابد و سپس از طریق استخوان های ساق پا (به نام درشت نی و نازک نی) به طرف زانو حرکت می‌کند.

نیرویی که در مچ پا کاهش یافته بود به دو قسمت تقسیم می‌شود تا به زانو برسد در مفصل زانو دوباره کاهش می یابد و به استخوان ران هدایت می‌شود در مفصل ران و لگن به خاطر شکل سر استخوان ران و حفره لگن نیرو بار دیگر نصف می شود. سپس نیروی نصف شده در هر ران به خاطر شکل خاص لگن و قوس‌های حساب شده آن به لگن منتقل می شود و قسمت اعظم نیروی وارده خنثی میشود و برآیند آن از طریق ستون فقرات به طرف بالا حرکت می کند اگر ستون فقرات را نیز بررسی کنیم، شگفتی عجیب دیگری در آن مشاهده خواهیم کرد.

ستون فقرات در هر انسان دارای چهار انحنای خاص است و در قسمت پایین آن قطورتر است و هر قدر که به طرف بالا می رود تا به مهره های گردن برسد، به مرور نازک می‌شود؛ زیرا مهره‌های گردن فقط مسئول حفظ و نگهداری جمجمه هستند و اگر وزن سر را به نسبت به تمام وزن بدن بسنجیم، می بینیم که خیلی کم است. یکی از شگفتی‌های ستون فقرات این است که از مهره های متعدد با شکل های خاص ساخته شده است و روی هم قرار گرفته است که تناسب دقیقاً در آنها محاسبه شده است.

پیشنهادات ویژه:کرم خارپاشنه پا

مهم‌تر از همه وجود دیسک در بین مهره هاست.دیسک ها از مواد ژلاتینی لاستیکی ساخته شده‌اند و به مقدار نیاز حرکت می‌کنند و این حرکت خود نیروی وارده به استخوان را به مرور خنثی میکند تا به جمجمه برسد جالب این که جمجمه انسان از استخوان های کروی و بسیار محکم این که در هم فرو رفته ساخته شده است به گونه ای که جدا شدن آنها از یکدیگر به راحتی مقدور نیست. چون نیروی ضعیف شده که از طریق ستون فقرات وارد جمجمه می شود در سطح کل کره پخش و بلافاصله خنثی می‌شود به طوری که انسان نیز ضربه را در سر خود احساس نمی کند آیا تاکنون به این نکته دقت کرده‌اید یا بی‌توجه از کنار آن گذشته اید؟

هدف از بیان این مطالب این است که خود را بشناسید و در سلامت بدن و حفاظت از اندام های خود بکوشیم و تا زمانی که زنده ایم، با سلامت جسم و روح زندگی کنیم و از این زندگی لذت ببریم. سلامتی نعمتی است که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست و نمی توان آن را به راحتی به دست آورد مگر با شناخت محافظت تغذیه صحیح و افکار سالم چه کنیم تا دچار ناراحتی‌های استخوان نشویم؟ قبل از پاسخ به این سوال لازم است به مطالب مهم ترین اشاره کنیم. اسکلت بدن انسان علاوه بر اینکه به بدن شکل خاصی می بخشد، وظیفه مهم تری نیز دارد که اکثر از آن غافل اند ت و همین غفلت موجب ناراحتی و بیماری‌های فراوانی می‌شود یکی از مهمترین وظایف استخوان ها در بدن خون سازی است. زندگی انسان بستگی به کارکرد به موقع مغز استخوان دارد. در افراد بالغ استخوانهای لگن دنده‌ها ستون فقرات کار خون سازی را به عهده دارند از این رو باید به دقت از آنها مراقبت و محافظت کنیم.

مغز استخوان ها دارای سلولهای مادر است و گلبولهای قرمز و سفید خون و پلاکت ها را می‌سازد و وارد عروق خونی می کند عمر متوسط گلبول های قرمز خون ۱۲۰ روز است و بعد از آن گلبول های جدید تولید شده جایگزین آنها می‌شوند این وظیفه خطیر را مغز استخوان انجام می دهد. حال برای محافظت از اندام های مهم انسان باید چه نوع غذایی بخورد و از چه غذاهایی پرهیز کند؟ امروزه متاسفانه، مردم تحت تاثیر تبلیغات سوء، از غذاهایی استفاده می‌کنند که خود در معرض خطر پوکی استخوان قرارمی دهند یا با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب از تابش بسیارمفید اشعه آفتاب جلوگیری می کنند و از این طریق، مانع ساخته شدن ویتامین D3 توسط کراتینوسیت های پوست می شوند. .با آگاهی و شناخت از اسکلت و استخوان بندی سعی کنید در سلامتی و نگهداری آن بکوشید.

غذاهای مفید برای استخوان

غذاهایی که از کلسیم و فسفر برخوردارند، بهترین غذای استخوان به شمار می‌روند. برخی از این غذاها عبارتند از: کشک، انواع کلم، پونه‌کوهی و چهار مغز؛ یعنی مغز گردو، بادام، فندق و پسته، کنجد با پوست به صورت خام، سبزیجات، میوه جات و روغن زیتون که بهتر است با خرما  میل شود.

نور مستقیم آفتاب، مصرف کلسیم و فسفر، خوردن کله جوش که یک غذای سنتی است، خرما و شیره خرما بهترین غذا برای محافظت از استخوان ها است. نرمش ورزش روزانه نیز موجب تقویت و استحکام استخوان‌ها می‌شود.

غذاهای مضر برای استخوان

چای، انواع ترشیجات سرکه ماست صبحانه به صورت پنیر و چای شیرین، استفاده نکردن از نورخورشید و خوردن غذاهای ممنوعه که موجب می‌شود غدد درون ریز وظیفه خود را به خوبی انجام ندهند؛ زیرا چهار غده پاراتیروئید که  پشت غده تیروئید در گردن قرار دارند وظیفه خود را به خوبی انجام ندهند اسکلت و استخوان بندی دچار اشکال و انسان بیمار می شود. بیماریهای استخوانی بسیار خطرناک است. یکی از این بیماری ها پوکی استخوان است. آرتروز یا ساییدگی استخوان نیز یکی دیگر از بیماری های استخوانی است.

پیشنهادات ویژه: صابون گزنه ان جی 

آیا با بررسی مختصر در مورد استخوان می توان خود را شناخت؟ آیا این خودشناسی عاملی برای خداشناسی است؟ آیا می‌توان وجود خدا را در تک تک سلول های استخوانی دید؟ آیا راهی بهتر از این برای  خودشناسی و خداشناسی سراغ دارید” آیا به عظمت و  شگفتی جهان تن خود پی برده اید که چه قوانین دقیق و حساب شده بر اندام های شما حکم فرما است؟ امید است این مختصر انگیزه ای برای تحقیق و مطالعه بیشتر شما عزیزان باشد تا با اندکی تفکر بتوانید بیشتر به عظمت خود و خدا پی ببرید.

توجه : حرص خوردن وعصبی شدن عامل مهم پوکی استخوان است!

متشکریم تا انتهای این مقاله با عطاری آنلاین من دو سلام در کرج همراه بودید. برای آشنایی با ما اینستاگرام من دو سلام را دنبال نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا