نحوه استفاده از روغن کرچک برای رفع یبوست

روغن کرچک می تواند مانند یک ملین محرک برای رفع یبوست عمل کند. با این حال، برخی از افراد، مانند کسانی که داروهای خاصی مصرف می کنند یا دارای شرایط سلامتی خاصی هستند، ممکن است نیاز به اجتناب از آن داشته باشند.وقتی یبوست دارید، دفعات دفع مدفوع را آنطور که باید انجام نمی دهید یا مدفوع شما به سختی دفع می شود.

نکته: تعریف استاندارد یبوست داشتن کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته است.

هر چند هر کس با برنامه متفاوتی به دستشویی می رود. برخی افراد روزانه چندین بار اجابت مزاج دارند و برخی دیگر فقط یک بار در روز اجابت مزاج دارند یا یک روز در میان می روند.

هر گونه کاهش در حرکات روده که برای شما غیرعادی است ممکن است نشانه یبوست باشد. مدفوع سفت می تواند هنگام تلاش برای رفتن به دستشویی شما را مجبور به زور زدن کند. یبوست مزمن همچنین علائمی مانند درد شکم و نفخ ایجاد می کند.

روغن کرچک می تواند به عنوان یک درمان گاه به گاه برای یبوست مفید باشد.

روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک از دانه کرچک به دست می آید. مردم هزاران سال است که از این روغن به عنوان ملین استفاده می کنند، اما اخیراً دانشمندان متوجه شده اند که چگونه کار می کند.محققان کشف کرده‌اند که اسید ریسینولئیک، اسید چرب اصلی روغن کرچک، به گیرنده‌های سلول‌های ماهیچه صاف دیواره روده شما متصل می‌شود.

هنگامی که اسید ریسینولئیک به این گیرنده ها متصل می شود، باعث انقباض آن ماهیچه ها و بیرون راندن مدفوع، درست مانند سایر ملین های محرک می شود. روغن کرچک تأثیر مشابهی روی رحم دارد، به همین دلیل از آن برای القای زایمان استفاده می شود.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روغن کرچک در رفع یبوست مؤثر است و به سرعت عمل می‌کند. یک مطالعه در سال 2011 روی افراد مسن مبتلا به یبوست مزمن نشان داد که استفاده از روغن کرچک باعث کاهش فشار و بهبود علائم یبوست می شود.

مقدار مصرف روغن کرچک

مقدار مصرف روغن کرچک برای درمان یبوست در بزرگسالان 15 میلی لیتر است. برای پوشاندن طعم، سعی کنید روغن کرچک را حداقل یک ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شود. سپس آن را با یک لیوان پر از آب میوه مخلوط کنید. همچنین می توانید فرآورده های روغن کرچک طعم دار را خریداری کنید.

روغن کرچک خیلی سریع عمل می کند. شما باید در عرض دو تا شش ساعت پس از مصرف، علائم آن را ببینید. از آنجایی که روغن کرچک بسیار سریع عمل می کند، مصرف آن قبل از خواب ایده خوبی نیست، همانطور که ممکن است با سایر ملین ها انجام دهید.

مانند هر ملین محرک، روغن کرچک نیز نباید در درازمدت مصرف شود. با گذشت زمان، می تواند توان عضلانی روده شما را کاهش دهد و منجر به یبوست مزمن شود.پس از استفاده از این روغن، اگر همچنان یبوست دارید، به پزشک مراجعه کنید.

روغن کرچک

احتیاط مصرفی روغن کرچک

روغن کرچک برای همه مناسب نیست. برای زنان باردار و افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند توصیه نمی شود.از آنجایی که روغن کرچک می تواند باعث انقباض رحم شود، مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی شود.

همچنین برای استفاده منظم در کودکان زیر 12 سال توصیه نمی شود. اگر می خواهید به کودک خود روغن کرچک بدهید، ابتدا از پزشک اطفال او بپرسید.

←پیشنهادات ویژه: خرید روغن کرچک از فروشگاه من دو سلام

 

در بزرگسالان بالای 60 سال، اگر روغن کرچک برای مدت طولانی استفاده شود، ممکن است مشکلات روده را بدتر کند. همچنین می تواند میزان پتاسیم را در بدن کاهش دهد.

همچنین در صورت مصرف برخی داروها، از جمله:

  • دیورتیک ها (که همچنین می توانند میزان پتاسیم را در بدن کاهش دهند)
  • آنتی بیوتیک ها (از جمله تتراسایکلین)
  • داروهای استخوان
  • رقیق کننده های خون
  • داروهای قلب

از خوردن همزمان با این روغن، اجتناب فرمایید.

روغن کرچک علاوه بر داشتن طعمی ناخوشایند، عوارض جانبی کمی نیز دارد. مانند سایر ملین های محرک، می تواند باعث گرفتگی و اسهال شود. و در نتیجه می تواند جذب مواد مغذی را در روده شما کاهش دهد.

علل یبوست چیست؟

علت یبوست اغلب به رژیم غذایی مربوط می شود. اگر فیبر و آب کافی دریافت نکنید، مدفوع شما سفت و خشک می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، مدفوع شما نمی تواند به راحتی از طریق روده شما حرکت کند. برخی از داروها نیز می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث یبوست شوند. این داروها عبارتند از:

  • آنتی اسیدها
  • داروهای ضد تشنج
  • داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند
  • مکمل های آهن
  • مسکن های مخدر
  • آرام بخش ها
  • برخی از داروهای ضد افسردگی

برخی از شرایط جسمانی نیز می تواند منجر به یبوست شود. این شامل:

  1. تنگ شدن روده بزرگ
  2. سرطان روده بزرگ
  3. سایر تومورهای روده
  4. شرایطی که بر ماهیچه های روده تأثیر می گذارد، مانند مولتیپل اسکلروزیس، بیماری پارکینسون
  5. دیابت
  6. غده تیروئید کم کار یا کم کاری تیروئید

برخی افراد متوجه می شوند که گهگاه دچار یبوست می شوند. زنان باردار ممکن است در نتیجه تغییرات هورمونی دچار یبوست شوند. حرکات روده نیز با افزایش سن کند می شود و در برخی از افراد مسن دچار یبوست مزمن می شود.

جلوگیری از یبوست

اغلب بهترین راه برای پیشگیری از یبوست رژیم غذایی و ورزش است. با افزودن میوه ها، سبزیجات و غلات کامل به وعده های غذایی خود فیبر بیشتری دریافت کنید.

فیبر مدفوع شما را نرم می کند و به آن کمک می کند راحت تر از روده شما عبور کند. به ازای هر 1000 کالری که مصرف می کنید، 14 گرم فیبر مصرف کنید. همچنین مایعات بیشتری بنوشید تا مدفوع نرم‌تر شود.

در بیشتر روزهای هفته فعال بمانید. همانطور که ورزش روی عضلات بازوها و پاهای شما کار می کند، ماهیچه های روده را نیز تقویت می کند.

سعی کنید هر روز در ساعت مشخصی به دستشویی بروید. وقتی به دستشویی می روید عجله نکنید. بنشینید و به خودتان زمان بدهید .
سایر ملین ها

روغن کرچک یکی از گزینه ها برای تسکین یبوست است. باعث انقباض ماهیچه های روده و بیرون راندن مدفوع می شود.اما عوارض جانبی دارد و برای همه مناسب نیست. روغن کرچک نیز به عنوان یک درمان طولانی مدت برای یبوست توصیه نمی شود.اگر اغلب یبوست را تجربه می کنید و نمی توانید تسکین پیدا کنید، در مورد گزینه های درمانی اضافی با پزشک خود صحبت کنید.

دیگر خواص روغن کرچک

روغن کرچک برای چندین مورد بهداشتی و زیبایی مفید است. در زیر به برخی از موارد استفاده موضعی این روغن اشاره می‌شود:

1. درمان آرتروز

روغن کرچک به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی که دارد، ممکن است در کاهش التهاب و درمان مشکلات آرتروزی، به خصوص درد و سفتی مفاصل، مؤثر باشد.

روغن کرچک و درمان آرتروز

2. تقویت و رشد مو

برای تغذیه موی شما و افزایش رطوبت آن، روغن کرچک می‌تواند به تقویت موها و حتی افزایش رشد آنها کمک کند.

3.درمان آکنه

خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی روغن کرچک ممکن است در کاهش آکنه‌ها و بهبود وضعیت پوست کمک کند.

4. مرطوب کننده پوست

با ترکیبات مرطوب‌کننده‌ای که دارد، روغن کرچک می‌تواند به ترطیب و نرمی پوست کمک کرده و آن را نرم و لطیف نگه دارد.

5.پاک‌کننده عمیق

استفاده از روغن کرچک ممکن است باعث پاک‌سازی عمیق منافذ پوست شود و شما را از آثار آلودگی‌ها بر روی پوست شما رها سازد.

6. بهبود عملکرد ایمنی

خواص ضدالتهابی و افزایش گردش خون این روغن ممکن است به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کند.

7.از بین بردن خطوط زیبا و چین و چروک

با تغذیه پوست و افزایش الاستین و کلاژن، ابن روغن مب تواند به کاهش خطوط زیبا و چین و چروک کمک کند.

8.کاهش التهاب

خواص ضدالتهابی روغن کرچک می‌تواند به کاهش التهاب‌های پوستی کمک کند.

9.پشتیبانی از سیستم لنفاوی

از طریق حمایت از عملکرد سیستم لنفاوی، این روغن  ممکن است در افزایش طرد و سلامت پوست کمک کند.

10.افزایش گردش خون

با بهبود گردش خون، می تواند به تغذیه بهتر پوست و بافت‌های زیرین آن کمک کند.

11. درمان زخم‌ها

خواص ضد باکتریایی و مرطوب‌کننده  این روغن میتواند در بهبود و بهبودی زخم‌ها کمک کند.

12.کاهش دردهای قاعدگی

با تاثیرات ضدالتهابی، مصرف موضعی این روغن می تواند در کاهش درد و مشکلات مربوط به دوران قاعدگی کمک کند.

مهم است که قبل از استفاده از روغن کرچک یا هر محصول دیگر، با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید، به خصوص اگر مشکلات سلامتی خاصی دارید یا به دنبال درمان خاصی هستید.

کارشناسان فروشگاه عطاری آنلاین من دو سلام، جهت مشاوره آنلاین در خدمت شما هستند. ما را در پیج اینستاگرام من دو سلام همراهی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا