خار پاشنه و درمان آن

خار پاشنه چیست؟

اصطلاح “خار پاشنه” یا (فاشیای کف پا یا پلانتار) یک رشد استخوانی در قسمت  استخوان پاشنه است که مانند یک خار در پا احساس می شود و در صورت عدم درمان می تواند منجر به درد شدیدی در پاشنه شود. خارهای استخوانی معمولاً در نقاط انتقال بین استخوان و ساختارهای بافت همبند کلاژنی ایجاد می شوند .خار پاشنه و درمان آن از مطالبی است که در این مقاله به آن می پردازیم.

←پیشنهادات ویژه:  روغن نارگیل

چه عواملی باعث ایجاد خار پاشنه می شود؟

این بیماری معمولاً به سبب فشار بیش از حد روی پا  ایجاد می شود. این فشار منجر به آسیب های جزئی و پارگی در محل اتصال بین استخوان پاشنه و صفحه پا یا تاندون آشیل می شود که موجب التهاب می شود و بدن به آن واکنش نشان می دهد و به صورت خار پاشنه جلوه میکند.

خار پاشنه و درمان آن

در هنگام بازسازی بافت آسیب دیده, با گذشت زمان کلسیفیکاسیون های کوچک به وجود میآید و در نهایت التهاب سبب خار پاشنه شود.

قرارگیری نادرست پا

چاقی نیز می تواند باعث ایجاد این بیماری شود.

←پیشنهادات ویژه: روغن رنجبیل

علائم و نشانه های بیماری :

خار پاشنه  معمولا باعث ایجاد  درد شدید به خصوص در ابتدای صبح  در لبه جلویی کف پاشنه پا می شود.

خار پاشنه لزوماً نباید با درد همراه باشد، حتی اگر در عکس رادیوگرافی دیده شود. با این حال، پاشنه پا می تواند بدون اینکه خار پاشنه در عکس اشعه ایکس قابل مشاهده باشد، آسیب ببیند.

اگر این علایم را دارید ممکن است خار پاشنه داشته باشید:

هنگام راه رفتن درد پاشنه پا افزایش می یابد

ترجیح می دهید فقط روی انگشتان پا راه بروید

با برداشتن وزن از روی پای خود، مثلاً هنگام نشستن، درد کاهش می یابد

وقتی روی نقطه مربوطه فشار می دهید درد دارد

درمان بیماری :

درمان با روش های مختلف
طیف وسیعی از گزینه های درمانی برای درمان خارپاشنه در دسترس است که هدف همه آنها تسکین درد و در صورت امکان درمان بیماری یا جلوگیری از ایجاد مشکلات جدید پاشنه است. مدت زمان درمان تا حد زیادی به شدت خار در پاشنه بستگی دارد و  بیمار برای درمان به صبر زیادی نیاز دارد، زیرا ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد. گاهی اوقات جراحی لازم است.

کرم خار پاشنه کرویا

یکی از اثربخشترین روشهای درمانی استفاده از کرم خار پاشنه کرویا می باشد. از بهترین مواد طبیعی ثابت شده برای تسکین پا، کاهش التهاب و درد خار پاشنه است.این کرم به دلیل مواد تشکیل دهنده موثر در هنگام استفاده موجب گرم شدن موضعی می شود و گردش خون را افزایش میدهد .

  • احساس راحتی در موضع درد
  • مواد تشکیل دهنده طبیعی
  • بدون پارابن

دلایل ایجاد خارپاشنه

راه حل های طبیعی و سنتی برای خار پاشنه

منیزیم
منیزیم برای سلامت استخوان ها مهم است. این ماده معدنی ضروری برای تشکیل استخوان و جذب کلسیم در بدن است.
نمک اپسوم سولفات منیزیم (نمک حمام) سرشار از منیزیم است. افزودن آن به حمام آب گرم و ماساژ دادن پاشنه پا می تواند فواید زیادی برای تسکین درد و التهاب داشته باشد.

←پیشنهادات ویژه: روغن مصطکی

غذاهایی که سرشار از منیزیم هستند:

آووکادو، موز، اسفناج و چاد سوئیس و چندین نوع لوبیا مانند لوبیا گاربانزو، لوبیا سفید و لوبیا چیتی نیز حاوی منیزیم هستند.

ویتامین B5

ویتامین B5 به عملکرد اعصاب کمک می کند و استیل کولین ایجاد می کند که برای ارسال سیگنال های عصبی به عضلات استفاده می شود. استیل کولین روند بهبودی ما را تسریع می کند و از  آسیب عصبی جلوگیری می کند.

غذاهایی که سرشار از ویتامین B5 هستند عبارتند از:

آووکادو، تخم مرغ، تخمه آفتابگردان، ماهی قزل آلا و عدس.

PH رژیم قلیایی

PH معیاری برای سنجش اسیدیته و قلیایی بودن مایعات و بافت های بدن ما است. بدن ما باید تعادل pH مناسبی را حفظ کند تا بهترین عملکرد خود را داشته باشد و از التهاب و تجمع کلسیم جلوگیری کند. تعادل pH خنثی 7 است، به این معنی که تعادل اسید/قلیایی مناسب وجود دارد. هر چیزی کمتر از 7 به این معنی است که سیستم بیش از حد اسیدی است.

آنزیم های پروتئولیتیک 
آنزیم های پروتئولیتیک گروهی از آنزیم ها هستند که مولکول های زنجیره ای بلند پروتئین ها را به اسیدهای آمینه تجزیه می کنند. به طور طبیعی التهاب را کاهش می دهد. بروملین یک آنزیم پروتئولیتیک است که در آناناس یافت می شود و برای کاهش تورم شناخته شده است. برای التیام خار پاشنه و کاهش فشار مفید است.

روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی با التهاب مبارزه می کنند. عدم تعادل چربی‌های امگا 3 و امگا 6 می‌تواند منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی شود. مصرف روزانه 1000 میلی گرم روغن ماهی می تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند.
روغن‌های ضروری مانند رزماری، آویشن، گل رز و اسطوخودوس خواص ضد التهابی دارند و افزودن آنها به روغن حامل می‌تواند تورم را کاهش دهد. اطمینان از داشتن کفش مناسب، عامل مهمی در بهبود خار پاشنه پا است.

←پیشنهادات ویژه: روغن رزماری

 جوش شیرین
جوش شیرین یکی دیگر از درمان های خانگی رایج برای خار پاشنه پا است. خواص شیمیایی آن  کمک می کند تا رسوبات کلسیم اطراف خار را در طول زمان حل کند و آن را به یکی از موثرترین درمان ها تبدیل کند. برای استفاده، فقط یک پیمانه جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و خمیر غلیظی به دست آورید. این خمیر را روی خار پاشنه بمالید و با باند استریل بپیچید.  این درمان باید حداقل دو بار در روز تکمیل شود.

 روغن نارگیل
روغن نارگیل می تواند پوست اطراف خار پاشنه را نرم کند که به نوبه خود می تواند درد و التهاب را کاهش دهد. با گذشت زمان، حتی ممکن است خود خارها را نرم کند. بهترین راه برای استفاده از روغن نارگیل این است که مقدار کمی از آن را روی پاشنه ها و قوس های پا بمالید و به آرامی روی پوست بمالید. شما باید روغن نارگیل را یک شب روی پوست بگذارید تا زمان اثرگذاری داشته باشد. صبح، پاهای خود را با آب گرم و صابون بشویید. این کار تمام باقیمانده ها را از بین می برد، اما پس از جذب تمام مواد مغذی و رطوبت مفید انجام می شود.

ماساژ پاشنه پا

استفاده از روغن زیتون یا  روغن نارگیل گرم شده و ماساژ دادن آن روی پاشنه پا باعث آرامش پاشنه و کاهش درد می شود.

دیگر عوامل موثر در درمان

کفش‌های راحت بپوشید. اطمینان از داشتن کفش مناسب، عامل مهمی در بهبود  این بیماری است. با پوشیدن کفش ها و کفی های مناسب می توانید وزن بدن خود را به طور یکنواخت تقسیم کنید و از ایجاد خار پاشنه پا جلوگیری کنید .کفش‌های خیلی تنگ می‌توانند به استخوان‌ها آسیب بزنند و حرکت تاندون‌ها را محدود کنند و باعث درد بیشتر شوند.

استفاده از کفی های ارتوپدی و بالشتک های پاشنه که باعث توزیع بهینه فشار در پا می شوند و برای تثبیت و کاهش وزن از روی پاشنه مفید هستند.
جراحی خار پاشنه , در صورت پیشرفت بیماری مزمن  (عودکننده) ممکن است پزشک شما جراحی را توصیه کند.

عطاری آنلاین من دو سلام با ارائه انواع محصولات گیاهی و ارگانیک در خدمت شما عزیزان است.

از اینستاگرام من دو سلام دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا