فواید چای ترش

نام : چای ترش
نام علمی
: Hibiscus sabdariffa L

تیره: پنیرکیان

نام انگلیسی Roselle

نام فارسی:  چای مالمیر , چای مکه یا جای مکی

مشخصات گیاه شناسی چای ترش

فواید چای ترش درطب سنتی بسیار چشمگیر است .چای روزل یا چای ترش از کاسبرگ گیاه چای ترش تهیه می‌شود و در بسیاری از مناطق دنیا به صورت نوشیدنی گرم یا سرد مصرف دارد. بوته‌های این گیاه  به ارتفاع ۲–۳ متر و برگ‌های ۳–۵ وجهی سبز رنگ مایل به زرد که  گل‌های زرد با کاسبرگ‌های سبز دارد و پس از رسیدن کاسبرگ‌ها به رنگ قرمز در می‌آید.

←پیشنهادات ویژه: چای سبز 

فواید چای ترش

ویژگی ها

چای (Hibiscus sabdariffa L.) که حاوی فلاونوئیدها و پلی‌فنول‌های مختلف هست، دارای خواص سلامتی بسیاری مانند اثرات ضد سرطان، ضد التهابی و محافظت از قلب هست.

این چای می تواند به تقویت سیستم ایمنی شما کمک کند و ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد در بدن کمک کند . همچنین می تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها  مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان را کاهش دهد و یا عوارض آنها را کمتر کند. این چای حاوی آنتی اکسیدان های دیگری مانند آنتوسیانین است.
این چای که میتوانید آن را به صورت چای معطر یا کامبوچا چای ترش یا به صورت دمنوش  آن را تهیه کرد از کاسه گل خشک گل‌های گرمسیری  تهیه می‌شود .

←پیشنهادات ویژه: دمنوش چای ترش کرن بری

این چای طعمی میوه ای و با طراوت دارد که بسیاری از آن به صورت گرم یا سرد لذت می برند. بسیاری از مردم آن را به دلیل فواید بالقوه آن برای سلامتی می نوشند. در حالی که تحقیقات نشان می دهد که ممکن است این ادعاها تا حدی حقیقت داشته باشد، ممکن است خطرات بالقوه ای نیز وجود داشته باشد. برای دانستن آن تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. حاوی ویتامین C و  یک ماده مغذی که نقش های اساسی بسیاری در بدن ایفا می کند.

 

فواید چای ترش

رشد و ترمیم بافت
نگهداری از غضروف ، استخوان ها و دندان ها
التیام زخم
تشکیل کلاژن
جذب آهن
ویتامین C – با نام مستعار اسید اسکوربیک – نیز یک آنتی اکسیدان است. می تواند به تقویت سیستم ایمنی شما کمک کند و ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد در بدن کمک کند که می تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند بیماری قلبی ، دیابت و سرطان را کاهش دهد .

این چای حاوی آنتی اکسیدان های دیگری مانند آنتوسیانین است. آنتوسیانین ها به گیاه رنگ پر جنب و جوش قرمز را می دهند.  همچنین ممکن است از بسیاری از بیماری های مزمن جلوگیری کنند و همچنین اثرات ضد باکتریایی دارند.

چای

←پیشنهادات ویژه: رویال کامبوچا چای ترش (فشار خون)

فواید بالقوه چای ترش برای سلامتی

در حالی که  این چای  ممکن است حاوی ویتامین ها یا مواد معدنی زیادی نباشد اما حاوی ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها است. تحقیقات فعلی نشان می دهد که فواید چای ترش برای سلامتی بسیار زیاد می باشد:

پایین آوردن فشار خون

فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. برخی از مطالعات نشان می دهد که نوشیدن چای ترش ممکن است به کاهش سطح فشار خون  سیستولیک و دیاستولیک کمک کند.

سطح کلسترول را کاهش می دهد

برخی از مطالعات نشان می دهد که این چای  سطح کلسترول را کاهش می دهد – یکی دیگر از عوامل خطر ابتلا به  بیماری قلبی! در یک مطالعه، افرادی که چای ترش می‌نوشیدند، افزایش « کلسترول خوب » (لیپوپروتئین‌های با چگالی بالا) و کاهش « کلسترول بد » (لیپوپروتئین‌های با چگالی کم) را تجربه کردند. با این حال، بسیاری از مطالعات کنونی به افراد دارای شرایط خاص محدود شده‌اند و برخی نتایج متناقضی را نشان می‌دهند.

←پیشنهادات ویژه: کامبوچا چای ترش

بهبود سلامت کبد

ممکن است به بهبود سلامت کبد کمک کند. یک مطالعه با استفاده از همستر نشان داد که  ممکن است به کاهش نشانگرهای آسیب کبدی کمک کند  .

یک مطالعه با شرکت کنندگان انسانی نشان داد که عصارهاین چای ممکن است استئاتوز کبد را بهبود بخشد، که می تواند خطر نارسایی کبد را کاهش دهد .

 

پیشگیری از سرطان

از دیگر فواید چای ترش خاصیت ضد سرطان بودن آن است.این چای همراه با آنتوسیانین ها حاوی آنتی اکسیدان دیگری به نام پلی فنول ها نیز می باشد که خواص ضد سرطانی آن ثابت شده است. .

یک مطالعه نشان داد که عصاره این چای رشد سلولی را محدود می کند و تهاجمی سرطان دهان را کاهش می دهد .

سایر مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که چای هیبیسکوس ممکن است به جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی پروستات و سلول های سرطانی معده کمک کند.

←پیشنهادات ویژه: رویال کامبوچا چای سبز (جوانسازی پوست)

خواص آنتی باکتریال

ممکن است خواص ضد باکتریایی داشته باشد. باز هم، تحقیقات فعلی به مطالعات  آزمایشگاهی محدود می شود.

همچنین ممکن است به اندازه برخی داروها در مبارزه با گونه های مختلف باکتری موثر باشد.

کاهش وزن

مطالعات متعددی پتانسیل گیاه را برای کاهش وزن و جلوگیری از چاقی نشان می دهد. یک مطالعه نشان داد که عصاره آن  وزن بدن و  چربی بدن و شاخص توده بدن را پس از 12 هفته کاهش داد.

خطرات بالقوه چای ترش

در حالی که این چای ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد، ممکن است خطراتی نیز داشته باشد. اما فواید چای ترش بیشتر از مضرات آن است.این خطرات عبارتند از:

آلرژی به این چای و گل خطمی

اگر به گل های هیبیسکوس (یا سایر گیاهان خانواده گل خطمی) حساسیت  دارید، باید از نوشیدن این چای خودداری کنید.

تداخلات دارویی

ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. می تواند اثربخشی داروی مالاریا کلروکین را کاهش دهد. اگر داروهای فشار خون بالا یا دیابت مصرف می کنید، می تواند باعث کاهش قابل توجه فشار خون شود. این گیاه همچنین حاوی فیتواستروژن (یا استروژن گیاهی ) است که ممکن است اثربخشی داروهای ضد بارداری را کاهش دهد.

نگرانی های بارداری

فیتواستروژن موجود در چای هیبیسکوس ممکن است در دوران بارداری عوارضی ایجاد کند. به عنوان مثال، آنها ممکن است باعث زایمان زودرس شوند . اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، ممکن است بخواهید از چای هیبیسکوس اجتناب کنید یا به دنبال یک جایگزین باشید.

←پیشنهادات ویژه: دمنوش چای سبز و چای لیمو ترش

آسیب کبدی

برخی تحقیقات به غلظت بالای عصاره هیبیسکوس اشاره می کنند که به طور بالقوه باعث آسیب کبدی می شود.

بیشتر تحقیقات فعلی در مورد چای هیبیسکوس به مطالعات حیوانی و لوله آزمایش محدود می شود. تحقیقات بیشتری برای درک کامل فواید و خطرات واقعی چای مورد نیاز است.

مصرف

به طور طبیعی کالری و کافئین ندارد. می توان آن را گرم یا سرد سرو کرد.

از آنجایی که این محصول به طور طبیعی ترش است، شکر یا عسل اغلب به عنوان یک شیرین کننده اضافه می شود و کالری و کربوهیدرات اضافه می کند.

منبع : سایت من دو سلام

برای دریافت اطلاعات به روز در مورد گیاهان دارویی و محصولات اینستاگرام ما را دنبال نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا