روغن سیاه دانه و هر آنچه باید از آن بدانید

نام : سیاه دانه

نام انگلیسی :‌Nigella Sativa

تیره : آلالگان

روغن سیاه دانه و خواص آن

سیاه دانه یک گیاه شناخته شده است. مردم بیش از 2000 سال است که از این دانه برای تولید دارو استفاده می کنند. حتی در مقبره پادشاه توت نیز کشف شد. گیاهی کوچک با گل های بنفش کم رنگ، آبی یا سفید که در اروپای شرقی، آسیای غربی و خاورمیانه می روید.

هزاران سال است که مردم از دانه های سیاه ریز میوه N. sativa به عنوان یک درمان طبیعی استفاده می کنند. دانه ها همچنین می توانند کاری، ترشی و نان را به روشی مشابه زیره یا پونه کوهی طعم دهند.

 

در گذشته  سیاه دانه برای سردرد، دندان درد، احتقان بینی و کرم های روده استفاده می شده است. همچنین برای “چشم صورتی” (کانژنکتیویت)، (آبسه) و انگل ها استفاده شده است.

امروزه از سیاه دانه برای درمان بیماری های دستگاه گوارش از جمله گاز، قولنج، اسهال، اسهال خونی، یبوست و هموروئید استفاده می شود. همچنین برای بیماری های تنفسی از جمله آسم، آلرژی، سرفه، برونشیت، آمفیزم، آنفولانزا، آنفولانزای خوکی و احتقان استفاده می شود.

 

از دیگر کاربردها می توان به کاهش فشار خون، کاهش سطح کلسترول، درمان سرطان و تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد.

زنان از سیاه دانه برای جلوگیری از بارداری، شروع قاعدگی و افزایش جریان شیر استفاده می کنند.

گاهی اوقات از سیاه دانه در ترکیب با سیستئین، ویتامین E و زعفران برای کاهش عوارض جانبی یک داروی شیمی درمانی به نام سیس پلاتین استفاده می شود .

روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه

افراد می توانند روغن سیاه دانه را به صورت کپسول مصرف کنند یا آن را به صورت موضعی روی پوست استفاده کنند. همچنین می توان این روغن را به روغن های ماساژ، شامپوها، محصولات مراقبت از پوست خانگی و عطرها اضافه کرد.

روغن سیاه دانه با کیفیت بالا  برای استفاده در آشپزی، پخت و پز و نوشیدنی مناسب است.

فواید روغن سیاه دانه

کاهش وزن
این روغن به کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و کاهش دور کمر افراد کمک میکند.

فواید زیبایی
این روغن برای رفع علائم بیماری های پوستی مانند اگزما، آکنه یا پسوریازیس مفید است.

همچنین  موها را آبرسانی میکند، پوست را نرم  و به عنوان یک مرطوب کننده عمل میکند.

←پیشنهادات ویژه: شامپو هفت گیاه

فواید برای  سلامتی

التیام زخم
روند بهبود زخم را تسریع میکند.

همچنین  کلاژن سازی را نیز افزایش می دهد. به همراه فواید زیبایی که دارد می تواند به بهبود زخم کمک کند.

سرطان
تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه می تواند بر مرگ برنامه ریزی شده سلولی در چندین نوع سلول سرطانی تأثیر بگذارد. که شامل سرطان مغز، لوسمی و سلول های سرطان سینه است.

با این حال، بسیاری از تحقیقات در مورد اثرات این گیاه  بر سرطان به جای انسان زنده از سلول ها استفاده می کنند، بنابراین محققان هنوز نمی دانند که این روغن چقدر ممکن است برای درمان سرطان در افراد موثر باشد.

عملکرد کبد و کلیه
خواص آنتی اکسیدانی روغن سیاه دانه می تواند اثر محافظتی بر روی کبد و کلیه ها داشته باشد. روغن سیاه دانه ممکن است در کاهش اندازه سنگ کلیه و دفع سنگ کلیه از بدن مفید باشد.

←پیشنهادات ویژه: کامبوچا ماریتیغال کبد چرب

مشکلات گوارشی
خواص ضد التهابی آن به کاهش علائمی مانند سوء هاضمه، حالت تهوع، اتساع شکم، نفخ، استفراغ، اسهال یا یبوست کمک میکند.

برخی از مطالعات بالینی نشان داده اند این روغن حتی ممکن است اثر پیشگیرانه ای روی کولیت، پانکراتیت و سایر اختلالات گوارشی داشته باشد.

فشار خون
روغن سیاه دانه می تواند به کاهش فشار خون (فشار خون بالا) کمک کند.

البته ذکر این نکته ضروری است که در برخی موارد ممکن است فشار خون پایین در نتیجه آن اتفاق افتد , قبل از استفاده از آن برای کاهش فشار خون خود با پزشک صحبت کنید.

دیابت
خواص ضد دیابتی دارد و سطح قند خون را بهبود میبخشد.

←پیشنهادات ویژه: سویق دیابت

عوارض و خطرات

اگرچه به نظر می رسد  سیاه دانه فواید خاصی برای سلامتی دارد، اما این مکمل جایگزین دارو نمی شود. افرادی که دارو مصرف می کنند باید قبل از استفاده از مکمل های گیاهی مانند روغن سیاه دانه با پزشک مشورت کنند.

پزشک می تواند در مورد تداخلات احتمالی با دارو توصیه کند و همچنین در مورد مزایای بالقوه و عوارض جانبی مکمل صحبت کند. قبل از قطع هر گونه داروی تجویز شده، مشورت با پزشک ضروری است.

مانند هر مکمل دیگری، افراد باردار یا شیرده باید قبل از استفاده با پزشک مشورت کنند تا ببینند آیا  برای آنها مناسب است یا خیر.

عوارض جانبی جدی آن نادر است. مصرف آن به عنوان مکمل خوراکی ممکنه باعث عوارض زیر شد:

حالت تهوع
نفخ
یک احساس سوزش
سوء هاضمه
قند خون پایین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا