خواص روغن کندش (کندوش) برای تقویت موها

روغن کندش یا کندوش ، از گیاهی با ساقه‌ی کوتاه و ریشه‌ی قوی، که در انتهای شاخه‌های آن خوشه‌هایی از گل‌های زرد به سبز تولید می‌شود. این گیاه اصلی هندوستان است و از ریشه‌اش برای تولید پودر یا استخراج روغن بهره می‌برند. ریشه‌ی این گیاه شامل آلکالوئیدهای سمی است که منجر به انبساط عروق و کاهش فشار خون می‌شود. از این گیاه در ترکیبات پمادهای مختلف استفاده می‌شود که برای ماساژ آرام‌کننده دردهای عصبی و درمان روماتیسم تهیه می‌شوند.

یک جنبه جالب این گیاه این است که اثرات دارویی آن ممکن است تا بیست سال مدت خود را حفظ کند. پودر این گیاه ممکن است به چشم آسیب برساند و عطسه شدید ایجاد کند. همچنین، در تماس با پوست، ممکن است منطقه مورد نظر بی‌حس شود، و مصرف حتی یک تا دو گرم از آن به صورت خوراکی ممکن است مرگبار باشد.

طریقه روغنگیری گیاه کندش

روغن کندش به طور عمده به وسیله روش روغنگیری پایه تهیه می‌شود. این روش معمولاً برای گیاهانی که مقدار قابل توجهی روغن در خود ندارند، اما دارای مواد موثره هستند، استفاده می‌شود. در مورد گیاه کندش، که مقدار زیادی روغن قابل استخراج ندارد، این روش به خوبی جواب می‌دهد.

در این روش، گیاه کندش با یک روغن پایه مانند روغن کنجد یا زیتون ترکیب می‌شود. این ترکیب سپس در دمای مشخصی فرآوری می‌شود تا مواد موثره‌ی گیاه به روغن پایه منتقل شوند. این فرآوری ممکن است شامل گرمای مداوم یا استفاده از تکنیک‌های خاصی باشد که موجب استخراج بهینه‌تر مواد موثره گیاه شود.

در پایان فرآیند، روغن حاصل از این ترکیب با استفاده از فیلترها و مراحل دیگر پالایش می‌شود تا بهترین کیفیت را برای استفاده فراهم کند. در مرحله نهایی، روغن کندش آماده بسته‌بندی، و به بازار عرضه می‌شود.

 خواص درمانی و کاربردهای گسترده روغن کندش یا کندوش

گیاه کندش یا کندوش، علاوه بر خواص روغنی که از آن به دست می‌آید، خود ریشه‌ی این گیاه نیز دارای کاربردهای فراوان در زمینه سلامت است. این گیاه به بازکردن گرفتگی‌های بینی و حذف خلط در گلو کمک کرده و عوارض ناشی از صرع را بهبود می‌بخشد.

همچنین، ریشه گیاه کندش در تهیه داروی استنشاقی به نام انفیه نیز به کار می‌رود. انفیه، یک داروی استنشاقی است که با عطسه‌آوری، سینوس‌ها را پاکسازی کرده و به بهبود بیماری‌هایی مانند سینوزیت مزمن کمک می‌کند. این ویژگی‌های درمانی گیاه کندش نشان از گستردگی کاربردهای آن در حوزه سلامتی دارد.

←پیشنهادات ویژه: خرید روغن کندش از فروشگاه من دو سلام

۱. درمان ریزش مو با روغن کندش

اشکالات مرتبط با ریزش مو ممکن است افراد را به دنبال راه‌حل‌های موثر و ایمن برای درمان و بهبود وضعیت موی خود بیاندازد. روغن کندش، با نام علمی Gypsophila struthium، یک گیاه سنتی برای درمان ریزش مو محسوب می‌شود.

روغن کندش برای مو

گیاه کندش به خاطر خصوصیات دارویی‌اش شناخته می‌شود و اغلب به عنوان “گیاه جادویی” یا “معجزه‌گر” توصیف می‌شود. یکی از خصوصیات مهم این گیاه، توانایی تحریک رویش مجدد مو است.

این گیاه با افزایش خونرسانی به ریشه مو، موجب تحریک آن می‌شود که موهای جدیدی بروی پوست ظاهر شود. از طریق تقویت ریشه مو، کندش به پرپشتی و سلامت موهای سر و ابرو کمک می‌کند. از زمان‌های دور، اطبای ایرانی، این گیاه را برای تقویت موها شناخته‌اند. به‌طور مثال، حکیم محمد مؤمن حسینی در دوران شاه طهماسب صفوی ادعا کرده است که حتی این گیاه می‌تواند باعث رویش موها از کف دست شود.

تأثیرات مثبت کندش بر رویش مو، طیف گسترده‌ای از افراد را به سوی استفاده از این گیاه به عنوان یک راهکار طبیعی برای مشکلات مرتبط با مو جلب کرده است.

استفاده از روغن کندش برای مراقبت از مو و درمان ریزش مو فرآیندی است که نیاز به تداوم و صبر دارد. برای تقویت و جلوگیری از ریزش مو، ماساژ آرام و دقیق موها با چند قطره روغن کندش پیشنهاد می‌شود. این ماساژ را هفته‌ای دو بار قبل از حمام انجام داده و پس از مدت زمان مشخصی، موها و پوست سر را با دقت شستشو دهید. این فرآیند را به مدت 40 تا 60 روز ادامه دهید تا نتایج ملموس به دست آید.

۲. درمان موخوره با روغن کندوش

برای درمان موخوره، ابتدا به درمان مسائل مرتبط مانند یبوست و کم خونی بپردازید. سپس، ساقه و ریشه موها را هفته‌ای دو الی سه بار با روغن کندش ماساژ داده و پس از یک ساعت، موها را با دقت بشویید. این روند را نیز به مدت 40 تا 60 روز ادامه دهید. تاکید بر تداوم در استفاده از این روش‌ها و همچنین توجه به نکات مرتبط با شستشو و ماساژ، موجب بهبود بهتر و ماندگاری نتایج خواهد شد.

۳. تقویت کننده ریش و سیبیل آقایان با استفاده از روغن کندش

روغن کندش، علاوه بر اثرات مثبت بر روی تقویت موها، ابروها و مژه‌ها، به عنوان یک تقویت‌کننده موثر برای رشد و تقویت ریش و سیبیل در آقایان شناخته می‌شود. برای استفاده بهینه، ابتدا صورت خود را با آب بشویید و سپس مقداری از روغن کندش را روی ناحیه موردنظر بمالید. با ماساژ آرام و مداوم در این ناحیه، روغن بهتر جذب می‌شود و اثرات مثبت خود را نشان می‌دهد. پس از حدود 2 ساعت، با آب ولرم صورت خود را بشویید تا روغن به طور کامل از پوست شما دور شود. این فرآیند را به صورت منظم تکرار کنید تا از خواص تقویت‌کننده روغن کندش بر روی ریش و سیبیل خود بهره‌مند شوید.

از دیگر خواص روغن کنرش یا کندوش میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

  • درمان سینوزیت
  • جلوگیری از سفید شدن مو
  • عطسه آور قوی
  • تقویت فوق العاده پیاز مو

 

احتیاطات مصرف روغن کندش

روغن کندش به عنوان یک درمان سنتی برای مشکلات مرتبط با مو، از خواص بسیاری برخوردار است. با این حال، برخی موارد احتیاطی باید در نظر گرفته شوند تا از اثرات جانبی ناخواسته جلوگیری شود.

احتیاط های روغن کندش

  1.  مصرف خوراکی روغن کندش به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا مواد سمی آن باعث مرگ می‌شود.
  2. در صورت مصرف بیش از حد، ممکن است به ریه‌ها و دستگاه تنفسی آسیب وارد کند.
  3. افراد گرم مزاج نیز باید از استفاده این روغن خودداری کنند، زیرا ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی نظیر شکم درد، تشنگی افزایش یافته و حواس پرتی گردد.
  4. همچنین، حتماً باید جلوی ورود پودر ریشه کندش به چشم گرفته شود، زیرا ممکن است به چشم آسیب برساند.

این احتیاطات کلیدی همراه با استفاده متناسب و با دقت از روغن کندش، امکان بهره‌مندی از خواص درمانی و تقویت کننده این گیاه را فراهم می‌کند.

گام مهم پیش از استفاده از روغن کندوش

قبل از استفاده از هر گونه روغن گیاهی، از جمله روغن کندش یا کندوش، اجرای تست حساسیت ضروری است تا اطمینان حاصل شود که پوست به آن واکنش ناخواسته‌ای نخواهد داشت. این تست به سادگی قابل انجام است. برای انجام تست، مقدار کمی از روغن را روی پوست بازو بمالید و سپس با آرامش ماساژ دهید. پس از حدود 15 دقیقه، به نتیجه تست دقت کنید. اگر سوزش، خارش یا قرمزی روی پوست ایجاد نشود، احتمالاً می‌توانید از روغن کندش برای مصارف مورد نظر خود استفاده کنید. اگر واکنش حساسیت ظاهر شود، توصیه می‌شود از مصرف آن خودداری کرده و در صورت لزوم با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید. این گام ایمنی مهمی است که به شما کمک می‌کند از واکنش‌های آسیب‌زای پوستی پیشگیری کنید.

شرایط بهینه نگهداری روغن کندش

پس از خرید روغن کندش اصل، برای حفظ کیفیت و خواص آن، توصیه می‌شود که روغن را در یک محیط تاریک، خشک و با دمای اتاق نگه دارید. ایده‌آل است که روغن را در دمای ثابت نگهداری کنید تا جلوی تغییرات دما و نور را بگیرید. رعایت نکردن این مورد، ممکن است به کیفیت و خواص روغن آسیب بزند. این شرایط نگهداری به عنوان یک راهنمای کلی برای افزایش ماندگاری و بهبود کیفیت روغن کندش می‌تواند موثر باشد.

کارشناسان فروشگاه عطاری آنلاین من دو سلام، جهت مشاوره آنلاین در خدمت شما هستند. ما را در پیج اینستاگرام من دو سلام همراهی نمایید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا