درمان میگرن و سردرد با روغن های گیاهی

میگرن چیست؟‌(راهکارهای درمان میگرن)

میگرن به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری سردرد مشهور است و در جهان به عنوان سومین بیماری متداول شناخته می‌شود. در ایالات متحده امریکا تنها، بیش از 37 میلیون نفر با این نوع بیماری روبرو می‌شوند. شروع این بیماری اکثراً در دهه‌های دوم و سوم زندگی رخ می‌دهد و نرخ ابتلا به آن بیشتر به جنس افراد وابسته است؛ به‌طوری‌که نسبت ابتلا در زنان، حدود 3 به 2 برابر بیشتر از مردان است. عوارض جانبی ناخوشایند و ناکارآمدی برخی از داروهای شیمیایی، باعث توجه به درمان‌های گیاهی شده است. در ادامه با معرفی چند روغن گیاهی برای درمان میگرن همراه شما هستیم.

روغن های گیاهی تسکین دهنده درد میگرن

استفاده از اسانس های گیاهی می‌تواند به عنوان راهی طبیعی و موثر برای کاهش سردرد و میگرن مورد استفاده قرار گیرد. این روغن‌ها که از بخش‌های مختلف گیاهان استخراج می‌شوند، دارای مزایای سلامتی گوناگونی از جمله کاهش استرس و بهبود گردش خون هستند. از آنجا که روغن‌های گیاهی عمدتاً بدون عوارض جانبی مصرف می‌شوند، به عنوان راهکارهایی طبیعی جهت کاهش دردهای سردرد و میگرن مورد توجه قرار گرفته‌اند.

روغن‌های لاوندر با خاصیت ضد التهابی و آرامبخش، نعناع با خاصیت ضد درد، چای‌درخت با خاصیت ضد باکتریایی، رزماری با خاصیت تسکین دهنده درد، و اسطوخودوس با خاصیت بازکنندگی بینی، از جمله روغن‌های مفید هستند. این روغن‌ها باید قبل از استفاده با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا زیتون رقیق شده و در ماساژ یا اضافه کردن به حمام مورد استفاده قرار گیرند.

توصیه می‌شود همواره از روش‌های مختلف مانند ماساژ یا تنفس عمیق بهره‌مند شده و پیش از استفاده، حساسیت پوست را بررسی کنید. برای استفاده به صورت مداوم ، به مشاوران یا پزشکان متخصص در این حوزه مراجعه کرده تا علت احتمالی مشکل بررسی گردد.

استفاده از روغن اسطوخودوس راهی طبیعی برای آرامش و کاهش درد

اسطوخودوس با خصوصیات آرامبخشی و تسکین‌دهندگی‌اش، معمولاً جهت کاهش استرس و فراهم آوردن حالت آرامش به کار می‌رود. شواهد قوی نشان می‌دهد که استفاده از روغن اسطوخودوس می‌تواند در مدیریت سردرد و میگرن تأثیرگذار باشد.

استنشاق عطر از اسانس اسطوخودوس ممکن است به کاهش حملات میگرن کمک کند. نتایج یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که پس از تنها ۱۵ دقیقه استنشاق روغن اسطوخودوس، افراد تسکین بهتری، از درد ایجاد شده توسط بیماری میگرن را تجربه کرده اند.

درمان میگرن با روغن اسطوخودوس

نحوه استفاده

می‌توانید روغن اسطوخودوس را با یک حامل مانند روغن نارگیل به خوبی رقیق کرده و بر روی پوست مالیده، از یک اسپری پخش روغن استفاده کرده یا حتی روغن رقیق شده را به عنوان افزودنی به حمام افزوده و از تأثیرات آن در بهبود حالت سردرد و میگرن بهره مند گردید. این روش‌های مختلف امکان استفاده بهینه از اسطوخودوس در کاهش علائم میگرن را فراهم می‌کنند.

←پیشنهادات ویژه: خرید اسپری روغن اسطوخودوس

 

روغن اکالیپتوس، راهکاری فوری برای تسکین درد سر سینوسی

وقتی درد سر، به علت استرس یا اضطراب نیست و احتمال میگرن نیز وجود ندارد، احتمالاً به دلیل گرفتگی یا ناراحتی سینوسی ایجاد شده است. اگر با این مشکل مواجه هستید، بی‌فوراً به روغن یا اسانس اکالیپتوس بپردازید. تحقیقات نشان داده است که این روغن قدرت باز کردن مجاری بینی و پاکسازی سینوس‌ها را دارد، که در نتیجه تنش‌های موجود در درد سر را کاهش می‌دهد.

مطالعه‌ها نشان می‌دهد که استنشاق اسانس اکالیپتوس می‌تواند به کاهش فشار خون و تسکین درد کمک کند. حتی ممکن است به درمان سردردهای تنشی کمک نماید؛ زیرا تحقیقات نشان داده است که اکالیپتوس آرامش بخش و تسکین دهنده است و استرس ناشی از سردرد را کاهش می‌دهد.

نحوه استفاده

می‌توانید این روغن را با روغن یا اسانس نعناع فلفلی مخلوط کرده و خودتان یک داروی تسکین‌دهنده برای سردرد تنشی داشته باشید. این ترکیب بسیار مناسب برای تسکین دادن به درد سردردهای سینوسی یا احتقانی و همچنین سردردهای تنشی است.

 روغن بابونه، راهکاری آرام‌بخش برای درمان سردردهای تنشی

اسانس بابونه، با خاصیت آرامش بخش خود بر روی بدن و تسکین عضلات، می‌تواند به عنوان یک راهکار موثر در درمان سردردهای تنشی عمل کند. این اسانس همچنین می‌تواند در بهبود اضطراب و بی‌خوابی که از عوارض شایع سردرد است، موثر باشد.

توجه: زنان باردار باید از استفاده از اسانس بابونه خودداری کنند، زیرا این موضوع ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد.

درمان میگرن با روغن بابونه

نحوه استفاده

شما می‌توانید چند قطره از اسانس بابونه رقیق شده را به روغن حامل اضافه کنید و آن را به حمام یا آب گرم اضافه نمایید، سپس بخار آن را تنفس کنید. این روش می‌تواند به طور موثر در کاهش درد سردردهای تنشی و ایجاد حالت آرامش در بدن شما کمک کند.

←پیشنهادات ویژه: خرید روغن بابونه

 

خطرات و هشدارهای مرتبط با مصرف روغن‌های گیاهی

روغن‌های گیاهی عموماً ایمن هستند و در مقایسه با بسیاری از داروهای سنتی، عوارض جانبی کمتری دارند، اما برخی مسائل و هشدارها وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند:

1.خطر واکنش آلرژیک یا تحریک

استفاده از روغن‌های گیاهی ممکن است باعث تحریک پوست شود و واکنش‌های آلرژیکی مانند سوزش، قرمزی، یا بثورات پوستی ایجاد شود. توجه فرمایید که همیشه روغن‌های گیاهی را با یک حامل مثل روغن نارگیل رقیق کنید.

2. آزمایش پوستی

قبل از استفاده بیش از حد از روغن های گیاهی در تمامی بخش های بدن، در یک بخش از بدن،  آزمایش پوستی انجام دهید. چند قطره از روغن رقیق شده را روی یک نقطه کوچک از پوست خود مالیده و در ۲۴ تا ۴۸ ساعت بررسی کنید. اگر واکنش منفی نشان ندهد، مصرف بی‌خطرتر است.

3. استفاده در دوران بارداری

زنان باردار و شیرده باید از استفاده این روغن ها، به ویژه روغن‌های اسطوخودوس و رزماری خودداری کنند، زیرا ممکن است برای آنان خطرناک باشد و خطر سقط جنین افزایش یابد.

4. مشکلات تنفسی و قلبی

افرادی که به مشکلات تنفسی مانند آسم یا مشکلات قلبی دچار هستند، باید قبل از استفاده از روغن‌های گیاهی، با پزشک معالج خود مشورت نمایند. ممکن است استفاده از این روغن‌ها در این شرایط به عوارض جانبی منجر شود.

به طور کلی، قبل از استفاده از روغن‌های گیاهی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل شود که هیچ مشکلی برای شما به وجود نمی‌آید.

کلام آخر: چه زمانی به دکتر مراجعه نماییم؟

بسیاری از افراد، هر سردرد شدیدی را به عنوان میگرن می‌شناسند. اما تشخیص میگرن بر عهده پزشک است که با انجام آزمایش‌های مختلف و گرفتن شرح حال از بیمار، احتمال ابتلا به میگرن و نوع آن را مشخص می‌کند. اگر دچار سردردهای بسیار شدید نبض‌دار هستید، و اگر در هنگام سردرد، حالت تهوع و سرگیجه دارید، بهتر است به جای خود درمانی، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سردردهای میگرن معمولاً با حساسیت شدید به نور و صدا همراهند، که ممکن است حتی حالت تهوع و بیقراری را نیز به همراه داشته باشند. این موضوع می‌تواند به شما حس سرنخی در برابر میگرن بدهد. اگر در خانواده سابقه میگرن دارید، در صورت تکرار دردهای شدید، حتماً با پزشک مشورت کنید تا تشخیص و درمان مناسب را دریافت کنید.

کارشناسان فروشگاه عطاری آنلاین من دو سلام، جهت مشاوره آنلاین در خدمت شما هستند. ما را در پیج اینستاگرام من دو سلام همراهی نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا