نحوه مراقبت از پوست های چرب

greasy skin

پوست چرب را بهتر بشناسیم

نحوه مراقبت از پوست های چرب

به طور متوسط منافذ یا سوراخ های ریزی که بر روی صورت افراد دارای پوست چرب وجود دارد سالانه حدود ۲ گرم سبوم (چربی) تولید می کند.  این لایه های نازک چربی که بر روی پوست ایجاد می شود باعث می گردد که سطح پوست براق و روغنی شود، دانه های سرسیاه بر روی پوست هنگامی ایجاد می گردد که روغن در معرض هوا قرار گرفته و اکسید شود. وقتی که سلول های مرده پوست در چربی فرو می روند و تجزیه می گردند باعث بروز دانه های سر سفید می شوند، گاهی اوقات سوراخ های ریز منافذ موجود در پوست باعث به وجود آمدن آکنه یا جوش می شوند.

اما اینطور فرض نکنید که اگر دارای پوست چرب هستید، حتماً آکنه هم خواهید داشت. تحقیقات دانشمندان نشان داده است که لایه چربی در افرادی که مستعد ابتلا به جوش (آکنه) هستند بسیار ضخیم تر است و در نتیجه احتمال بسته شدن منافذ پوست توسط این چربی ها و ایجاد آکنه بسیار بیشتر از سایر افراد می باشد.

دلایل متعددی برای ایجاد پوست چرب وجود دارد

  • اغلب دلایل ایجاد پوست چرب هورمونی می باشد و به همین خاطر است که افراد در سنین بلوغ که تغییرات هورمونی پدید می آید دچار پوست چرب می شوند. همچنین در خانم ها قبل از روزهای عادت ماهانه ، پوستشان چرب تر می شود زیرا هورمون های آنها در طی این چند روز تغییر میکند.
  • رطوبت زیاد محیط نیز می‌تواند باعث ایجاد پوست چرب شود و در نهایت عدم مراقبت صحیح از پوست نیز می‌تواند موجب چرب شدن پوست گردد. اگر شما لایه های بالایی پوست که خیلی مرطوب می باشد را بردارید لایه های زیرین پوست برای مقابله با این وضعیت، مقادیر بیشتری چربی تولید میکنند. در پوستتان که مقادیر خیلی زیادی چربی تولید شود ، این کار باعث براق شدن و درخشیدن خیلی زیاد پوست خواهد شد.

 

←پیشنهادات ویژه: صابون سفیدآب مغز بادام

 

نحوه مراقبت از پوست های چرب

برای مراقبت از پوست چرب باید سعی کنیم تولید چربی پوست را کاهش دهیم و منافذ آن را تمیز نگه داریم تا از بروز دانه های سرسیاه جلوگیری شود. بسیاری از افراد که دارای پوست چرب هستند با استفاده از پاک کننده های زبر و خشن و سابیدن زیاد صورت می خواهند که از این چربی های زیاد خلاص شود اما این کار آنها باعث بدتر شدن وضعیت می شود . بجای این کار با استفاده از پاک کننده های کف دار می توان به اندازه کافی چربی و کثیفی را برداشت، بدون اینکه باعث تحریک پوست شویم.

امتیاز دیگری که این کار دارد (به خصوص اگر با یک لیف نرم اقدام به این کار شود) برداشتن سلول‌های مرده پوست است زیرا این سلول های مرده پوست می توانند منجر به انسداد منافذ پوست و ایجاد دانه های سرسیاه شوند.

افرادی که مستعد ایجاد آکنه یا جوش میباشند، میتوانند از مایعاتی که دارای اسید سالیسیلیک هستند برای تمیز کردن صورت استفاده نمایند تا باکتریهای پوست را از بین برده و از بسته شدن منافذجلوگیری کنند.

بسیاری از افرادی که دارای پوست چرب هستند فکر می کنند نیازی به مرطوب کردن پوستشان ندارند در حالی که این فکر درست نیست. پوست شما ممکن است دچار کم آبی باشد و شما میتوانید با برطرف نمودن این بی آبی باعث شوید که پوستتان سالم تر و شاداب تر به نظر بیاید. این وضعیت به خصوص در پوست گردن، سینه و اطراف چشم ها صادق می باشد زیرا این مناطق به راحتی خشک می شوند، بنابراین استفاده از ژل هایی که دارای پایه مرطوب کننده می باشند و ترجیحاً از انواع غیر روغنی ساخته شده اند می توانند به زیبایی و سلامت پوست کمک نمایند.

بسیاری از شرکتهای سازنده کرم های زیبایی ترکیباتی مثل اسید سالیسیلیک و تالک را به مرطوب کننده هایی که برای پوستهای چرب ساخته میشوند اضافه می کنند، این موارد باعث جذب شدن چربی پوست شده و باعث می گردد که حداقل تا ۸ ساعت پوست شما براق نباشد.

 

←پیشنهادات ویژه: صابون 12 گیاه 

 

نحوه پاک کردن صورت در افراد دارای پوست چرب

افراد دارای پوست چرب بهتر است که هفته ای یکبار با استفاده از روش زیر پوست صورت خود را تمیز نمایند:
  1. ابتدا با استفاده از یک پاک کننده کف دار (اما بدون صابون) پوست صورت را تمیز نموده سپس با استفاده از یک لیف پارچه ای نرم به آرامی و با یک حرکت دورانی تمام صورت خود را بشویید، این کار باعث می‌شود که چربی و کثافات روی سطح پوست جدا شوند و سلول های مرده پوست به شکل پوسته پوسته از بین بروند.
  2. مقداری آب جوش را در یک کاسه بزرگ بریزید سپس صورت خود را در ۲۵ سانتیمتری آن نگه دارید و یک حوله هم روی سرتان بیندازید و به مدت ۱۰ دقیقه به همین صورت باقی بمانید.
  3. با استفاده از وسیله مخصوصی که برای درآوردن دانه های سرسیاه ساخته شده و یا با استفاده از نوک انگشتان تان دانه سر سیاه را بیرون آورید.
  4. از یک ماسک صورت استفاده نمایید تا پوستتان بطور عمیقی تمیز شود. طرز ساخت ماسک مخصوص پوست های چرب در ادامه مطلب گفته شده است.
وسیله برای در اوردن جوش های سر سیاه برای صورت

نحوه ساخت ماسک صورت برای پوست های چرب

از آنجایی که توت فرنگی قابض و سفت کننده بوده و می‌تواند به تمیز نمودن پوست های چرب بدون اینکه تحریکی ایجاد نماید، کمک کند از آن برای ساخت ماسک صورت استفاده میشود. برای ساخت یک ماسک صورت مواد زیر را با هم مخلوط نمایید :

  • نصف قاشق چایخوری آبلیمو
  • یک سفیده تخم مرغ
  • یک قاشق چایخوری عسل
  • نصف فنجان توت فرنگی

این ماسک را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی صورتی که قبلاً تمیز شده است قرار دهید و سپس با آب بشویید.

 

←پیشنهادات ویژه: صابون ضد جوش گیاهی

 

۵ نکته مهم برای پوست های چرب

  • فقط روزی دو بار پوستتان را تمیز نمایید.
  • اگر هنوز پوستتان به علت وجود چربی براق می باشد می توانید با استفاده از کاغذ خشک کن چربی های اضافه را پاک نمایید.
  • از غذاهای سرخ کردنی کمتر مصرف نمایید.
  • مطمئن شوید که تمام محصولاتی که برای پوستتان استفاده می کنید بدون روغن هستند. (حتی محصولات آرایشی)
  • اگر دچار جوش های قرمز دردناک شدید، مالیدن کمی روغن اسطوخودوس بر روی پوست می‌تواند در عرض چند دقیقه باعث کاهش التهاب شود در مواقع اضطراری می توانید با استفاده از خمیردندان دانه های سر سفید را بیرون بیاورید

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با محصولات پوست صورت از طریق سایت من دو سلام با ما در ارتباط باشید. از این که تا انتهای این مقاله ما رو همراهی کردید سپاسگزاریم. ما را در شبکه اجتماعی اینستاگرام دنبال نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا