۲۰ خواص درمانی روغن درخت چای

روغن درخت چای از برگ‌های درخت Melaleuca alternifolia استخراج می‌شود که یک درخت کوچک بومی استرالیا است. بومی‌های استرالیایی برگ‌های درخت چای را خرد کرده و از آن‌ها روغن استخراج می‌کنند. این روغن به‌عنوان یک روغن 100٪ خالص و رقیق نشده در بازار موجود است.

خواص روغن درخت چای شامل ترکیبات مختلفی مانند ترپینن-4-اُل می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که این ترکیب مفید برای مبارزه با باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها است و همچنین باعث افزایش فعالیت گلبول‌های سفید خون می‌شود. به علت خاصیت‌های ضدالتهابی، ضدعفونی‌کننده، ضدمیکروبی و مغذی، روغن درخت چای به عنوان یک روش درمانی برای انواع بیماری‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص درمانی روغن درخت چای

۱. درمان گل‌مژه با استفاده از روغن درخت چای

گل‌مژه، تورم لبه‌های پلک را نشان می‌دهد که ممکن است ناشی از عفونت باکتریایی باشد. با توجه به خواص ضدباکتریایی روغن درخت چای، می‌توان از آن برای درمان گل‌مژه استفاده نمود. این روغن می‌تواند به کاهش التهاب و تجمع باکتری‌ها کمک کرده و در نتیجه، گل‌مژه را بهبود دهد. برای این منظور، می‌توانید یک قاشق چای‌خوری روغن درخت چای را به دو قاشق غذاخوری آب تصفیه شده اضافه کرده و مواد را خوب هم بزنید.

سپس ترکیب به دست آمده را برای مدتی در یخچال قرار داده و سپس با استفاده از پنبه، آن را به طرف چشم مورد نیاز مالیده و سه بار در روز این عمل را تکرار نمایید تا علائم درد و تورم بهبود یابند. باید به‌یاد داشت که روغن اسانسی درخت چای به‌طور مستقیم به چشم وارد نشود.

۲. استفاده از روغن درخت چای در پیشگیری و درمان عفونت‌های مثانه

استفاده از روغن درخت چای به عنوان روشی پیشگیری‌کننده و درمانی برای عفونت‌های مثانه مورد بررسی قرار گرفته است. این روش ممکن است به دلیل خواص ضدباکتریایی خود، موجب کاهش ریسک ابتلا به عفونت‌های مثانه شود. از جمله باکتری‌هایی که می‌تواند با استفاده از روغن درخت چای کنترل شوند، باکتری ای‌کولی می‌باشد که یکی از عوامل عفونت مثانه است. به طور خاص، معمولاً توصیه می‌شود ۱۰ قطره از روغن درخت چای را با آب مخلوط کرده و برای شستشوی دهانه پیشابراه استفاده نمایید.

با این حال، به دلیل محدودیت در تحقیقات علمی موجود، توصیه می‌شود قبل از استفاده از این روش، با یک پزشک مشورت کرده و نظر و راهنمایی او را دریافت نمایید. تاکنون، برخی مطالعات تأیید کرده‌اند که استفاده از روغن درخت چای ممکن است در درمان عفونت‌های دستگاه ادراری نیز موثر باشد، حتی در زنانی که در دوران قبل از یائسگی هستند.

۳. روش‌های تقویت و درمان ناخن‌ها با استفاده از روغن درخت چای

برای تقویت ناخن‌ها می‌توانید از خواص ضدعفونی‌کننده و ضدقارچی روغن درخت چای بهره ببرید. با ترکیب روغن درخت چای با روغن ویتامین E و ماساژ دادن به ناخن‌ها، می‌توانید ناخن‌های خود را تقویت کرده و درمان عفونت‌های قارچی را انجام دهید. همچنین، استفاده از مخلوطی از روغن‌های زیتون، نارگیل، آرگان و درخت چای می‌تواند به جوانسازی ناخن‌ها کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از روغن درخت چای بر روی ناخن‌ها می‌تواند به درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی کمک نماید.

روغن درخت چای و درمان ناخن

۴. استفاده از روغن درخت چای در درمان بیماری‌های منتقله از راه جنسی

روغن درخت چای به دلیل خواص ضدباکتریایی خود، می‌تواند در تسکین علائم بیماری‌های منتقله از راه جنسی کمک کند، از جمله درمان درد ناشی از سیفلیس یا آتشک. مالیدن روغن درخت چای بر روی ناحیه‌ی مورد نیاز می‌تواند تسکین‌دهنده باشد و به مدت حدود دو هفته مصرف روزانه این روش را ادامه دهید تا به نتیجه مطلوب برسید. همچنین، اضافه کردن چند قطره از روغن درخت چای به آب وان می‌تواند به تسکین دردناکی کمک کند.

همچنین، مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از روغن درخت چای ممکن است در درمان کلامیدیا، یکی از عفونت‌های منتقله از راه جنسی، مؤثر باشد، اما نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه وجود دارد. به هیچ عنوان پیش از مشاوره با پزشک، از روغن درخت چای به عنوان درمان استفاده نکنید.

←پیشنهادات ویژه: خرید روغن چای اصل از فروشگاه من دو سلام

۵. استفاده از روغن درخت چای برای درمان عفونت‌های ناف

استفاده از روغن درخت چای به دلیل خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی خود، می‌تواند یک روش موثر برای درمان عفونت‌های ناف باشد. برای استفاده، چهار تا پنج قطره از روغن درخت چای را با یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب کنید و آن را با استفاده از پنبه روی ناحیه‌ی مورد نیاز بمالید. سپس اجازه دهید مخلوط به مدت تقریبا ۱۰ دقیقه روی ناحیه‌ی مورد نظر قرار بگیرد و سپس ناحیه‌ی مورد نظر را با استفاده از دستمال پاک کنید. برای بهترین نتیجه، این روش را دو تا سه بار در روز تکرار کنید.

۶. استفاده از روغن درخت چای در بهبود درد دندان

استفاده از خواص روغن درخت چای می‌تواند بهبود بخشیدن به حفره‌ی خشک را تسهیل کند. حفره‌ی خشک عارضه‌ای است که پس از دندان‌کشی اتفاق می‌افتد و معمولاً با درد شدید همراه است. روغن درخت چای دارای خواص ضدعفونی‌کننده است و می‌تواند در پیشگیری از عفونت دندان و لثه مؤثر باشد و همچنین درد را تسکین دهد.

برای استفاده، گوش پاک‌کن را در آب تمیز بزنید و یک تا دو قطره از روغن درخت چای را روی گوش پاک‌کن مرطوب بریزید. سپس با آرامی گوش‌ پاک‌کن را روی ناحیه‌ی مورد نیاز قرار دهید و حدود ۵ دقیقه صبر کنید. سپس گوش پاک‌کن را برداشته و ناحیه‌ی مورد نظر را با آب ولرم بشویید. این روش را می‌توانید دو تا سه بار در روز تکرار کنید.

۷. استفاده از روغن درخت چای در درمان تاول پا

استفاده از خواص ضدباکتریایی و قابض روغن اسانسی درخت چای می‌تواند در درمان تاول پا موثر باشد و همچنین احتمال بروز دوباره‌ی عفونت را کاهش دهد. برای استفاده، یک واحد روغن درخت چای را با سه واحد آب یا روغن سبزیجات ترکیب کنید و مخلوط را با استفاده از پنبه‌ی تمیز به‌آرامی روی ناحیه‌ی مورد نیاز بمالید. سپس به مدت تقریبا ۱۰ دقیقه منتظر بمانید و ناحیه‌ی مورد نیاز را با آب سرد بشویید. این روش را دو تا سه بار در روز برای چند روز تکرار کنید.

همچنین می‌توانید چند قطره از روغن درخت چای را به مقداری آب ولرم تمیز اضافه کرده و پای خود را به مدت تقریبا ۱۰ دقیقه در آن خیس کنید. این روش نیز می‌تواند موثر باشد، اما به‌یاد داشته باشید که روغن درخت چای خالص و قوی است، بنابراین در استفاده از آن زیاده‌روی نکنید و از تماس آن با چشم‌ها پرهیز کنید.

۸. استفاده از روغن درخت چای در درمان عفونت‌های گوش

روغن درخت چای، به دلیل خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی خود، می‌تواند در درمان عفونت‌های گوش موثر باشد. برای استفاده، می‌توانید چند قطره از روغن درخت چای را در یک چهارم فنجان روغن زیتون رقیق کرده و یک پنبه را در این مخلوط غوطه‌ور کنید. سرتان را کج کرده و پنبه را در گوشتان بمالید، اما حتماً نباید روغن درخت چای را به‌طور مستقیم داخل کانال گوشتان بریزید. همچنین، می‌توانید روغن درخت چای را با روغن نارگیل ترکیب کرده و مخلوط به دست آمده را اطراف گوشتان بمالید.

ترکیبات موجود در روغن درخت چای قادر به از بین بردن باکتری‌ها هستند، اما لازم است به‌یاد داشته باشید که برخی مطالعات نشان داده‌اند مالیدن روغن درخت چای روی گوش ممکن است منجر به بروز اثرات نامطلوب شود، بنابراین قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید، به‌ویژه اگر می‌خواهید مقدار زیادی از آن را استفاده کنید.

۹. استفاده از روغن درخت چای برای از بین بردن بوی بد واژن

استفاده از خواص ضدقارچی و ضدمیکروبی روغن درخت چای می‌تواند در از بین بردن بوی بد واژن موثر باشد. برای استفاده، می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را با آب مخلوط کنید و یک تا دو قطره از این ترکیب را روی بخش بیرونی واژن خود بمالید. این روش را می‌توانید به مدت سه تا پنج روز ادامه دهید، و در صورت عدم بهبود یا بدتر شدن علائم، با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین، می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را با آب و فندق افسونگر مخلوط کرده و ترکیب به دست آمده را به پد پنبه‌ای آغشته کنید و آن را روی ناحیه‌ی مورد نظر بمالید. حتماً روغن درخت چای را با آب و فندق افسونگر رقیق کنید، زیرا استفاده از روغن درخت چای خالص ممکن است به حساسیت در ناحیه‌ی کشاله‌ی ران منجر شود.

۱۰. استفاده از روغن درخت چای برای درمان برفک دهان و مشکلات لثه

روغن درخت چای با کاندیدا آلبیکنس، که منجر به برفک دهان می‌شود، مبارزه می‌کند. استفاده از ژل روغن درخت چای روی مسواک می‌تواند التهاب لثه را کاهش داده و عقب‌رفتگی لثه‌ها را بهبود بخشد. برای این منظور، می‌توانید از یک دهان‌شویه‌ی حاوی ۵ درصد روغن درخت چای استفاده کنید و چهار بار در روز دهان خود را با یک قاشق غذاخوری از محلول ذکر شده آبکشی کنید. اما باید به‌یاد داشته باشید که هیچ وقت روغن درخت چای را نبلعید.

روغن درخت چای و درمان برفک

۱۱. استفاده از روغن درخت چای برای درمان تورم غدد لنفاوی

لنفادنیت، یک عارضه است که با تورم غدد لنفاوی همراه است و معمولا نشانه‌ی عفونت باکتریایی در بدن است. استفاده از روغن درخت چای می‌تواند در درمان این تورم مؤثر باشد. می‌توانید روغن درخت چای را به‌طور مستقیم استنشاق کنید یا آن را به ناحیه‌ی متورم بمالید، اما حتما توجه کنید که این روغن را به صورت خوراکی مصرف نکنید.

هنگام استفاده از روغن درخت چای بر روی پوست، فقط از چند قطره استفاده کنید و آن را با مقدار مساوی روغن نارگیل رقیق کنید. استفاده از کمپرس حاوی روغن درخت چای نیز می‌تواند در تسکین درد و سایر علائم مرتبط کمک کند. برای این کار، یک تا دو قطره روغن را به کمپرس اضافه کرده و آن را روی ناحیه‌ی تورم دهید. این روش را چند بار در روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تکرار کنید.

۱۲. استفاده از روغن درخت چای برای درمان بوی بد بدن

خواص ضدباکتریایی روغن اسانسی درخت چای می‌تواند در کنترل بوی بد زیر بغل یا بوی ناشی از عرق کمک کند. عرق به تنهایی بوی نمی‌دهد؛ بلکه زمانی که با باکتری‌ها ترکیب می‌شود، بو می‌گیرد. روغن درخت چای می‌تواند جایگزینی طبیعی و موثر برای دئودرانت‌ها و اسپری‌های ضدعرق باشد.

برای تهیه دئودرانت طبیعی، سه قاشق غذاخوری کره‌ی شی و روغن نارگیل را با یک چهارم فنجان نشاسته‌ی ذرت و جوش‌شیرین و ۲۰ تا ۳۰ قطره روغن درخت چای مخلوط کنید. ابتدا کره‌ی شی و روغن نارگیل را در یک ظرف شیشه‌ای ذوب کنید و سپس مواد دیگر را به آن اضافه کنید. مخلوط را خوب هم بزنید و در ظرفی مناسب قرار دهید. پس از مدتی، مخلوط آماده استفاده خواهد شد. می‌توانید با استفاده از انگشتان خود مخلوط را مانند یک لوسیون زیر بغل‌های خود بمالید.

←پیشنهادات ویژه: خرید روغن چای اصل از فروشگاه من دو سلام

۱۳. استفاده از روغن درخت چای در درمان مشکلات پوستی

بیشتر کرم‌های ضدجوش حاوی عصاره‌ی درخت چای هستند که مطالعات مختلف نشان داده‌اند این روغن در مبارزه با جوش به اندازه‌ی بنزوئیل پراکسید اثرگذار است و همچنین تولید سبوم توسط پوست را کاهش می‌دهد. برای درمان جوش‌ها، می‌توانید دو تا سه قطره روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری عسل و ماست مخلوط کنید و آن را روی جوش‌های خود بمالید. سپس مخلوط را برای مدت تقریبا ۲۰ دقیقه روی پوستتان بگذارید و پس از آن صورت خود را بشویید. این روش را هر روز تکرار کنید.

همچنین می‌توانید روغن درخت چای را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به جوش‌های خود مالید. روغن درخت چای همچنین می‌تواند در درمان لکه‌های تیره و آکنه مؤثر باشد. برای این کار، چند قطره روغن درخت چای را روی گوش‌پاک‌کن بریزید و آن را روی نواحی مدنظر پوست خود بمالید. سپس مخلوط را برای مدت ۱۰ دقیقه روی پوستتان بگذارید و پس از آن پوست خود را بشویید.

علاوه بر این، می‌توانید از ژل‌ها و فیس‌واش‌های حاوی روغن درخت چای استفاده کنید. این روغن می‌تواند در برطرف کردن لکه‌های تیره روی پوست و سفید کردن پوست موثر باشد. برای این کار، می‌توانید از ماسکی با روغن جوجوبا، روغن درخت چای و گوجه‌فرنگی استفاده کنید. این ماسک را به مدت ۱۰ دقیقه روی صورت خود قرار دهید و سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید.

همچنین، اگر پوستتان خشک است، می‌توانید پنج قطره روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری روغن بادام مخلوط کرده و مخلوط را روی پوست خود قرار دهید تا پوست شما هیدراته شود. استفاده‌ی منظم از این ماسک صورت می‌تواند پوست را برای مدت زمان بیشتری نرم و تغذیه شده نگه دارد. همچنین، می‌توانید از فیس‌واش‌های حاوی روغن درخت چای برای پاکسازی پوست خود استفاده کنید. این فیس‌واش‌ها می‌توانند پوست را نرم و تغذیه کننده نگه دارند. قبل از استفاده از روغن درخت چای به عنوان درمان پوستی، توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید.

۱۴. درمان رینگ‌ورم با استفاده از روغن درخت چای

روغن درخت چای به عنوان یک درمان طبیعی برای رینگ‌ورم مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا دارای خواص ضدقارچی است. ابتدا، ناحیه‌ای که تحت تأثیر رینگ‌ورم قرار دارد را به دقت تمیز و خشک کنید. هر پارچه یا حوله‌ای که برای خشک کردن این ناحیه استفاده کرده‌اید، باید فوراً شسته شود. سپس، چند قطره روغن درخت چای را به یک گوش‌پاک‌کن استریل اضافه کنید.

این روغن را به‌طور مستقیم روی نواحی مبتلا به رینگ‌ورم بمالید. این روش را سه بار در روز تکرار کنید. اگر استفاده از روغن تحریکی برای پوست شما بود، می‌توانید آن را با یک روغن حامل مثل روغن زیتون رقیق کنید. اگر ناحیه‌ی مبتلا به رینگ‌ورم بزرگ است، به جای گوش‌پاک‌کن می‌توانید از پنبه‌ی استریل استفاده کنید.

۱۵. درمان بریدگی‌ها و عفونت‌ها با استفاده از روغن درخت چای

روغن درخت چای به خاصیت‌های خود در درمان بریدگی‌ها و عفونت‌ها به‌طور طبیعی شناخته می‌شود. این روغن می‌تواند عفونت‌های مختلف از جمله بثورات (راش)، گزش حشرات و سوختگی‌ها را نیز درمان کند، زیرا دارای خواص ضدعفونی‌کننده است. برای استفاده، کافی است چند قطره از روغن درخت چای را به آب وان اضافه کرده و از آب حاصله برای شستشو یا استحمام استفاده کنید.

روغن درخت چای و درمان بریدگی

۱۶ درمان قارچ‌های ناخن با استفاده از روغن درخت چای

استفاده از روغن درخت چای بر روی ناخن‌های عفونی می‌تواند به تسکین علائم قارچ ناخن کمک کند، زیرا خواص ضدقارچی این روغن اسانسی در این زمینه موثر است. برای استفاده، می‌توانید با استفاده از گوش‌پاک‌کن روغن درخت چای را روی ناخن‌های عفونی خود مالیده و این روش را دو تا سه بار در روز تکرار کنید. این ترفند خانگی را می‌توانید برای درمان قارچ‌های ناخن پا نیز به کار ببرید. با این حال، تحقیقات کمی در این زمینه صورت گرفته است، بنابراین قبل از استفاده حتما با پزشک مشورت کنید.

۱۷. استفاده از روغن درخت چای برای پاک کردن آرایش

برای پاک کردن آرایش، یک چهارم فنجان روغن کانولا را با ۱۰ قطره روغن درخت چای ترکیب کرده و مخلوط را به یک ظرف شیشه‌ای استریل شده منتقل کنید. سپس درب شیشه را بگذارید و آن را خوب تکان دهید تا روغن‌ها به‌خوبی ترکیب شوند. شیشه را در یک مکان خنک و تاریک نگه دارید. برای استفاده، یک تکه پنبه را در مخلوط فرو کنید و آن را روی تمام صورت خود بمالید. این کار به پاک کردن آرایش از پوست کمک می‌کند. بعد از انجام این کار، صورت خود را با آب ولرم بشویید و از یک تونر استفاده کنید.

←پیشنهادات ویژه: خرید روغن چای اصل از فروشگاه من دو سلام

۱۸. استفاده از روغن درخت چای در درمان زگیل

برای درمان زگیل، ابتدا ناحیه‌ی اطراف زگیل را به‌خوبی و با احتیاط شستشو داده و خشک کنید. سپس یک قطره از روغن درخت چای خالص و رقیق نشده را به زگیل بمالید و آن ناحیه را با بانداژ بپوشانید. مجاز بودن روغن به مدت تقریباً ۸ ساعت یا طی شب بر روی زگیل حفظ شود. پس از آن، بانداژ را بردارید و ناحیه را با آب خنک بشویید. این روش را هر روز تا برطرف شدن زگیل انجام دهید، که ممکن است بین یک تا چهار هفته طول بکشد تا نتایج قابل مشاهده باشد.

همچنین، روغن درخت چای می‌تواند در درمان زگیل تناسلی هم مؤثر باشد. برای استفاده از این روش، یک قطره از روغن درخت چای را روی زگیل بمالید. قبل از این کار، حتماً یک تست پچ انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که روغن برای شما بی‌خطر است. سپس بعد از ۲۴ ساعت، ناحیه را بررسی کنید و اگر هیچ واکنش آلرژیکی نشان نداد، می‌توانید از این روش برای درمان زگیل تناسلی استفاده کنید.

۱۹. استفاده از روغن درخت چای برای افزایش طول و ضخامت مو

برای افزایش سلامت مو، می‌توانید روغن درخت چای را به شامپوی خود اضافه کنید یا آن را به صورت ماساژ بر روی کف سر استفاده کنید. اضافه کردن چند قطره از این روغن به شامپو می‌تواند موثر باشد. برای افزایش طول و ضخامت مو، می‌توانید چند قطره از روغن درخت چای را با مقدار مساوی روغن حامل مانند روغن بادام یا روغن نارگیل ترکیب کنید و ماساژ دهید. سپس کف سر را به‌طور کامل آبکشی کنید. همچنین می‌توانید روغن درخت چای را با روغن زیتون ترکیب کنید تا موهایتان نرم و صاف شوند و رشد مو را افزایش دهید.

۲۰. استفاده از روغن درخت چای برای مبارزه با شوره و خشکی کف سر

برای مبارزه با شوره و خشکی کف سر، می‌توانید چند قطره روغن اسانسی درخت چای را به شامپوی خود اضافه کنید و موهای خود را با آن بشویید. این کار به درمان شوره و خارش کف سر کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از این روغن برای درمان خشکی کف سر استفاده کنید. برای این منظور، روغن اسانسی درخت چای را با یک روغن حامل مثل روغن زیتون ترکیب کنید و آن را به‌آرامی به مدت تقریبا ۱۵ دقیقه روی کف سر ماساژ دهید. سپس موهای خود را به‌طور کامل بشویید.

این روش باعث مرطوب کردن کف سر و درمان خشکی آن می‌شود. همچنین می‌توانید از این روغن اسانسی برای برطرف کردن شوره نیز استفاده کنید. برای این کار، چند قطره از روغن درخت چای را روی کف سر مالیده و به طول شب بماند. صبح روز بعد با استفاده از شانه شپش‌ها را از سرتان خارج کنید، موهای خود را با یک شامپو بشویید و از یک نرم‌کننده حاوی روغن درخت چای استفاده کنید.

کارشناسان فروشگاه عطاری آنلاین من دو سلام، جهت مشاوره آنلاین در خدمت شما هستند. ما را در پیج اینستاگرام من دو سلام همراهی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا