تاریخچه گیاه اسطوخودوس را بشناسیم؟

نام فارسی: اسطوخودوس

نام عربی: الانس الارواح

نام اردو: اسطوخودوس

نام انگلیسی: True Lavender

نام علمی: Lavandula Angustifolia از خانواده Lamiaceae

نام های دیگر: اسطوقدوس، الضرم

ماهیت: اسطوخودوس گل گیاهی چندساله است که ارتفاع آن به یک متر می رسد.

 ساقه های این گیاه، بسیار متراکم اند و ساقه اصلی اش چوبی است. ساقه های گیاه اسطوخودوس کمی کرک دارند و سطح مقطع شان دایره ای شکل است.برگ های اسطوخودوس، کشیده، باریک، کوچک، گوشتی، خوش بو و به حالتی گویی غبارآلودند؛ همچنین برگ ها سبزمات، مایل به نقره ای و کمی کرک دارند.

←پیشنهادات ویژه: روغن کندر

گل های گیاه اسطوخودوس، کوچک و صورتی هستند و به صورت سنبله ای در انتهای ساقه ها می رویند؛ هر گل، پنج گلبرگ بیضی و کوچک دارد. کاسبرگ گل های گیاه اسطوخودوس، بنفش است. گل برخی از گونه های اسطوخودوس، آبی یا سفید است.تخم گیاه اسطوخودوس، کوچک، بیضی گون، کمی کشیده و قهوه ای تیره با رایحه ای تند و غلیظ و طعمی بسیار تلخ است.

تشابه و تقلب: برگ ها، ساقه ها و حالت کلی گیاه اسطوخودوس به گیاه رزماری بسیار شباهت دارد.

محل رویش: هند، پاکستان، هیمالیا، بوتان، نپال، ایتالیا، اسپانیا و ایران.

کاشت، داشت و برداشت: تکثیر گیاه اسطوخودوس از راه کاشت قطعات ریشه گیاه وحشی آن در زمین زراعی، با قلمه زدن شاخه های جوان نیمه چوبی، خوابانیدن یا کاشت دانه های گیاه صورت می گیرد. برای تکثیر گیاه از راه کاشت دانه، دانه ها را آذرماه در خزانه می کارند و بهار، گیاه چند برگ را به مزرعه منتقل می کنند.
←پیشنهادات ویژه: آندیو (پاک سازی صفرا)

اجزای مورد استفاده و مشتقات: برگ، گل، روغن گل و عرق گل.

مواد تشکیل دهنده: برگ های گیاه اسطوخودوس حدود 31/0 درصد اسانس روغنی فرّار دارد که حاوی کتون، سینئول و الکل لینالول است.

طبیعت: درجه اول گرم و درجه دوم خشک.

نفع خاص: تنقیه و تقویت مغز

←پیشنهادات ویژه: عرق مورد

افعال و خواص اسطوخودوس 

اسطوخودوس مقوی اعصاب، مقوی حافظه، مقوی قلب، مقوی معده، مقوی بدن، مفرح، آرام بخش، مسکن اعصاب، مفتح سدد، مسهل بلغم و سودا، معرق، ضد میکروب قوی، آنتی باکتریال قوی، ضد انگل، محلل، ملطف، جالی و مدر خفیف است. عرق اسطوخودوس، مقوی اعصاب، آرام بخش، مقوی بدن، ضد عفونی کننده، منوم خفیف و مدر خفیف است. عطر اسطوخودوس، منوم و مخدر است.

اسطوخودوس به درمان صرع، تشنج، فراموشی، وسواس، مالیخولیای سرد، بیماری های عصبی، لقوه، رعشه، بیماری های تنفسی، بیماری های سینه، آسم، سیاه سرفه، سرفه شدید، سرماخوردگی، فلج، درد مفاصل، استسقاء کبدی، ورم کبد، بیماری های طحال، ورم کلیه، عفونت بدن، سرگیجه، سردرد، نفخ، قولنج و بیماری های مجاری ادراری کمک می کند. بیشتری تأثیر اسطوخودوس روی مغز و اعصاب بوده و درمان بیماری های مغز و اعصاب بی بدیل است؛ همچنین اسطوخودوس اخلاط فاسده را از بدن، به ویژه از مغز، سینه و دستگاه تنفسی خارج کرده، قلب را از سودا پاک می کند.

←پیشنهادات ویژه: تیموس (پاک سازی ریه)

ترشحات رحم را از بین می برد و فشار خون را کاهش می دهد. خوردن اسطوخودوس، ترشحات زنانه را از بین می برد و رحم ار از میکروب های عفونی پاک می کند.عرق اسطوخودوس به درمان بیماری های عصبی، تشنج، صرع، آسم، سرفه، برونشیت، زکام، تب، نفخ و اسهال کمک می کند. عطر اسطوخودوس برای سردرد و زکام بسیار نافع است.

مقدار مصرف: پنج تا هشت ماشه.

مضرات:  صفراوی مزاجان.

مصلحات و تدابیر: شربت لیموترش، سکنجبین.

بدل: زوفا برای سینه، افتیمون و بادرنجبویه برای تنقیه مواد سوداوی.

عطاری آنلاین من دو سلام در این مقاله شما را با اسطوخودوس آشنا کرد از مضرات و مقدار مصرف، مواد تشکیل دهنده وکاشت و… برایتان در این مقاله صحبت کردیم. برای اشنایی با ما می توانید اینستاگرام من دو سلام را دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا