بیماری قند و درمان آن

Diabetes

بیماری قند هنگامی رخ می دهد که ترشح انسولین بوسیله لوزالمعده متوقف شده و یا به مقدار کافی ساخته نمی شود و بنابراین مقدار زیادی قند در ادرار و خون وجود دارد که بدن نمی تواند آن را تبدیل به انرژی کند و شخص با این که غذای زیادی می خورد همیشه گرسنه است.

این بیماری معمولا با علائمی مانند خستگی، تشنگی زیاد و تکرر ادرار، لاغر شدن و از دست دادن عضلات شروع می شود. گاهی نیز دل بهم خوردگی و استفراغ به شخص دست می دهد که اگر معالجه نشود در مرحله بعدی سرگیجه، لرزش، رعشه و حتی به غش و ضعف می انجامد.

دو نوع بیماری قند وجود دارد: نوع اول – که شروع آن معمولا در کودکی و قبل از سن 15 سالگی است و به نام Insulin Dependent Dibetes Mellitus (IDDM) نامیده می شود و شخص حتما باید از انسولین استفاده کند زیرا سلولهای لوزالمعده در اثر حمله گلبولهای سفید از بین رفته و قادر به تولید انسولین نیست. سیستم مصونیت بدن این اشخاص بسیار ضعیف شده و بنابراین بیماریهای ویروسی در آنها بسیار شایع است.

البته در بعضی موارد بیماری قند براثر عوارض جانبی بعضی از داروهای شیمیائی مانند کورتیزن می باشد. یا حتی ممکن است به علت کرم و پارازیت در لوزالمعده باشد که در اینگونه موارد باید جوشانده پوست گردو و یا تنتور آن را برای مدت 3 -2 هفته به بچه ها بدهید تا کرم ها را از بین برده و لوزالمعده بتواند کار خود را انجام دهد.

باید متذکر شد که شخص مبتلا به بیماری قند نوع اول باید حتما از انسولین استفاده کند و متاسفانه نمی توان آن را با داروهای گیاهی معالجه کرد، گرچه می توان مقدار مصرف انسولین را با رژیم صحیح و گیاهان، کم کرد ولی هیچگاه نمی توان از شر آن راحت شد.

در این بیماری چون بدن نمی تواند از قند استفاده کند و مجبور است که برای انرژی چربی را بسوزاند بنابراین مقدار اسیدهای چرب در خون زیاد شده و ماده ای به نام کیتون ایجاد می کند که چون بدن نمی تواند آن را دفع کند ترشی خون زیاد شده و شرایطی به نام Ketosis ایجاد می گردد. این مرحله بیماری، بسیار خطرناک بوده زیرا مقدار زیادی گاز کربنیک در خون جمع می شود که شخص با نفس نفس زدن سعی می کند آن را خارج سازد و معمولا این مرحله به کوما ( بیهوشی ) ختم می شود.

نوع دوم بیماری قند مخصوص اشخاص بالغ بوده و Non Insulin Dependent Diabetes Mellitus (NIDDM)  نام دارد و معمولا بعد از 40 سالگی شروع می شود. علائم آن تشنگی شدید و تکرر ادرار است که همراه با خستگی، خارش در بدن و تاریکی چشم همراه می باشد. به دلیل بالا بودن قند خون، شخص در مقابل بیماریها مصونیت خود را از دست می دهد و اگر زخم در سردرد می باشد.

بیماری قند نوع دوم ممکن است سالها وجود داشته باشد ولی شخص متوجه آن نشود بنابراین با داشتن این علائم فورا باید به پزشک مراجعه کرد و با یک آزمایش ساده می توان به وجود آن پی برد. بیماری قند باعث بیماری شدید دیگری مانند بیماریهای کلیوی، عصبی، تصلب شرایین، قلبی و زخم در پاها که گاهی ممکن است ارثی باشد ولی بیشتر به علت رژیم غلط و پر از شیرین و شکر امروزه اکثر مردم نقاط دنیا است.

استفاده از نوشابه های گازدار، مشروبات الکی، نان و برنج سفید، غذا های کنسرو شده و غیره باعث بالا رفتن قند خون و خرابی کبد و لوزالمعده می شود. زیرا غذاهای طبیعی مانند سبزیجات و میوه ها، قند را کم کم وارد خون کرده و به این ترتیب فشار روی لوزالمعده وارد نمی آورد.

مصرف بیش از حد گوشت، لبنیات و مارگارین که مملو از چربی اشباع شده است روی کبد اثر تضعیف کننده می گذارد. پرخوری نیز سنگینی زیادی روی سیستم هضم گذاشته و باعث بیماری قند می شود. نداشتن فعالیت بدنی و پشت میز نشستن نیز بیماری آفرین است.

ورزش یکی از مهمترین راه ها برای مبارزه با این بیماری می باشد زیار گردش خون را منظم کرده و قند را می سوزاند.

معالجه مرض قند با غذا و داروهای گیاهی

همانطور که گفته شد نوع اول بیماری قند را نمی توان با داروهای گیاهی و رژیم غذائی معالجه کرد و شخص حتما باید از انسولین استفاده کند ولی با استفاده از یک رژیم صحیح غذائی و گیاهی می توان مقدار انسولین داروئی را کاهش داد. ولی نوع دوم بیماری قند را کاملا می توان با رژیم غذائی و گیاهان داروئی معالجه کرد و شخص احتیاجی به دارو نخواهد داشت.

در مرحله اول کسانیکه اضافه وزن دارند باید وزن خود را پائین بیاورند و از خوردن شکر، شیرینی، مواد نشاسته ای تصفیه شده و ساده اجتناب نمایند؛ و به جای آن از غذاهائی که دارای الیاف زیاد هستند مانند: جو دوسر، حبوبات، بامیه، شاهی و گز روغنی استفاده کنند.

سیب دارای ماده ای به نام پکتین می باشد که مملو از الیاف قابل حل در آب است. خوردن دو عدد سیب قبل از غذا مقدار انسولین مصرفی را کاهش می دهد.

آب آرتیشو در پائین آوردن قند خون بسیار موثر است زیار دارای Inulin  و Inulase می باشد. چربی های اشباع نشده مانند روغن کتان ، روغن ماهی سالمون در متعادل کردن قند خون اثر مفید دارند.

از گیاهانی که قند خون را پائین می آورند می توان از تخم شنبلیله نام برد که ترشح انسولین را در بدن افزایش می دهد.

یک قاشق چایخوری از گیاه Goat rue  را در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت 5 دقیقه جوشانده و بعد از هر نوبت غذا بنوشید.

گیاهان دیگری که در پائین آوردن قند خون موثرند عبارتند از : برگ درخت گردو، گزنه و گل قاصدک، شیرین بیان، سوما و قرقات

بیماری قند

نسخه برای معالجه مرض قند

این دستور برای هر دو نوع مرض قند به کار می رود و کسانی که به نوع اول مبتلا هستند می توانند با استفاده از آن، مقدار مصرف تنسولین خود را کم کنند.

  • Evening Primorse Oil یک قرص 1000 میلی گرمی (یک گرم) سه بار در روز.
  • ویتامین “C” همراه با  Bio flovonoides 500 میلی گرم سه قرص در روز ( البته اگر آهن خون شما بالا است نخورید)
  • کرومیوم (Chromium)  200 میکروگرمی دو قرص در روز
  • ویتامین “E” 400 واحد یک قرص در روز.
  • مگنزیوم ( Magnesium) 500 میلی گرم یک قرص در روز
  • اینوسیتول (Inositol) 500 میلی گرم دو قرص در روز
  • سلنیوم (Selenium) 300 میکروگرم دو قرص در روز
  • روی (Zine) 15 میلی گرم یک قرص دو روز
  • CO Q10 15 میلی گرم دو قرص در روز
  • L-Carmitine 500 میلی گرم یک قرص در روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا