تغییرات بدن در هنگام یائسگی

Body changes during menopause

تغییرات بدن در هنگام یائسگی

اگر بخواهیم بطور دقیق کلمه یائسگی را معنی کنیم، به آخرین قاعدگی (عادت ماهانه) هر خانمی که در حوالی 51 سالگی رخ می دهد این کلمه اطلاق می گردد. با این حال یائسگی معانی گسترده تری داشته و امروزه بیشتر به تغییراتی که در زندگی خانمها چندین سال قبل و بعد از آخرین عادت ماهانه شان ایجاد می گردد کفته می شود. این مسائل به علت تغییراتی است که در میزان هورمونهای آنها پدید آمده و باعث ایجاد مشکلاتی برای آنها می گردد.

اکثر خانمها خود را با این تغییرات سازگار و هماهنگ می کنند و مشکلی برایشان ایجاد نمی شود و بعضی از خانمها هم از بروز یائسگی بسیار خوشحال می شوند و آن را یک آزادی برای خود محسوب می کنند زیرا دیگر از دست عادات ماهانه و نیز ترس از ایجاد حاملگی های ناخواسته رها می شوند. با اینحال عده ای از خانمها در دوران یائسگی دچار مشکلات زیادی می شوند که علیرغم درمانهای غیر داروئی این مشکلات رفع نمی شوند و مجبور هستند که از درمانهای دارویی استفاده نمایند.

تغییرات هورمونی

از هنگام بلوغ تا زمان یائسگی، بدن خانمها بطور ماهانه از یک چرخه تغییرات منظم هورمونی پیروی می کند. مقدار هورمونهای زنانه استروژن در طی روزهای اول هر چرخه (سیکل) افزایش می یابدکه این کار باعث تحریک رشد تخمک و سپس آزاد شدن تخمک از یک یا دو تخمدان می شود. آزاد شدن تخمک از تخمدان ها که به آن اصطلاحا تخمک گذاری گفته می شود در نیمه هر چرخه اتفاق می افتد. به دنبال تخمک گذاری، استروژن به همراه هورمون دیگری به نام پروژسترون باعث ضخیم شدن و تقویت پوشش دیواره رحم می شود تا خود را برای یک حاملگی احتمالی آماده نماید. در صورتی که لقاح اتفاق نیفتد و تخمک توسط اسپرم بارور نشود، تخمک از بین خواهد رفت و پوشش دیواره رحم نیز شروع به ریخته شدن نموده و قاعدگی ایجاد می گردد.

در سالهای نزدیک به یاسگی عملکرد تخمدان ها ضعیف و ناکارآمد شده و موجب بروز قاعدگی های نامنظم به همراه خونریزیهای شدید می شود. در نهایت تخمدان ها عملکردشان متوقف شده و قاعدگی ها نیز دیگر رخ نمی دهند. همچنین الگوی منظم تغییرات هورمونی که در هر چرخه قاعدگی قبلا به وقوع می پیوست نیز از بین می رود. بخصوص مقدار هورمون استروژن بطور نامنظمی بالا و پایین می رود و باعث بروز مشکلاتی مثل داغ شدن و گُر گرفتگی، عرق ریزش شبانه و چندین مشکل دیگر می گردد.

علائم و نشانه های یائسگی

اکثر مشکلات یائسگی به علت تغییراتی که در میزان هورمون استروژن ایجاد می شود پدید می آیند. این مشکلات عبارتند از :

  • نامنظم شدن قاعدگی ها
  • داغ شدن و گُر گرفتگی
  • عرق ریزش شبانه
  • بدخوابی
  • مشکلات روحی و روانی
  • سردردها
  • درد عضلات و مفاصل
  • اختلال در فعالیت جنسی
  • مشکلات ادراری و تغییراتی در پوست و مو

 

نامنظم شدن قاعدگی ها

معمولا اولین علامت بروز یائسگی، نامنظم شدن قاعدگی ها می باشد. هنگامی که تخمدان ها در تولید هورمونهای استروژن و پروژسترون دچار اختلال می گردند، چرخه قاعدگی نیزز نا منظم می شود. بطور معمول، ابتدا مدت چرخه قاعدگی کوتاهتر می شود و از 28 روز به 21 تا 25 روز می رسد. سپس بعد از مدتی چرخه قاعدگی طولانی تر شده و در بعضی از مواقع اصلا قاعدگی ایجاد نمی شود.

به غیر از تغییراتی که در مدت زمان چرخه قاعدگی پدید می آید، گاهی اوقات قاعدگی های شدید همراه با خونریزی زیاد که چندین روز طول می کشد رخ می دهد و گاهی نیز قاعدگی های مختصر و جزئی روی می دهد. از آنجای که در این مواقع، اکثر چرخه ها قاعدگی بدون آزاد شدن تخمک از تخمدان ها رخ می دهند، باروری خانمها نیز کاهش می یاید. با اینحال، هنوز هم امکان حاملگی در این خانمها وجود دارد و بنابراین باید حتی تا یکسال بعد از آخرین قاعدگی نیز از روشهای جلوگیری از بارداری استفاده شود تا دچار حاملگی ناخواسته نگرند.  

.

نامنظم شدن قاعدگی ها
گرگرفتگی یائسگی
گرگرفتگی یائسگی

گُرگرفتگی و عرق ریزش شبانه

گُرگرفتگی ها و داغ شدن، اغلب در سنین 47 یا 48 سالگی آغاز می شوند و در اکثر خانمها حدود دو یا سه سال طول می کشد. در بعضی از خانمها گرگرفتگی از سنین پایین تری شروع می شود. گاهی اوقات وقتی که فقط سن خانمها در دهه 30 یا 40 قرار دارد این گرگرفتگی ها شروع می شوند و می توانند به مدت 5 تا 10 سال هم طول بکشید. 25 درصد خانمها بعد از 5 سال نیز گاهی اوقات دچار گرگرفتگی می شوند.

گرگرفتگی ها و عرق ریزش های شبانه شایعترین علائم یائسگی هستند و حدود75 درصد خانمها دچار این مشکلات می گردند. در مراحل اولیه یائسگی، گرگرفتگی و عرق ریزش شبانه ممکن است فقط در هفته قبل از قاعدگی ایجاد شوند یعنی در هنگامی که سطح هورمون استروژن بطور طبیعی پایین می آید. در نهایت، سطح هورمون استروژن در طی تمام دروه قاعدگی شروع به بالا و پایین رفتن نموده و باعث می شود که گرگرفتگی در هر زمانی از دوره قاعدگی بروز نماید.

بعضی از خانمها می توانند قبل از شروع گرگرفتگی ، وقوع آن را احساس نمایند که اغلب آن را با افزایش فشار در سرشان احساس می کنند. در طی چندین دقیقه، سر و گردن دچار گرگرفتگی شده و سپس شانه ها و سینه را گرفتار می سازد. گرگرفتگی در خانمها اغلب باعث بروز ناراحتی های زیادی برای آنها می شود.

معمولا گرگرفتگی ها فقط چند ثانیه طول می کشند اما می توانند به مدت 15 دقیقه یا بیشتر نیز باقی بمانند و در طی روز نیز چندین با رخ دهند. همچنین شما ممکن است متوجه شوید که دچار عرق ریزش، طپش قلب، احساس ضعف و یا غش شده اید. عرق ریزش شبانه می تواند بسیار شدید شده و خواب خانمها را دچار مشکل سازد. بعضی از خانمها شبها به قدری عرق می کنند که مجبور می شود لباس و یا حتی زیر پوش خود را که کاملا خیس شده است را عوض نمایند.

بدخوابی

بدخوابی هنگام یائسگی فقط به دلیل بروز عرق شبانه نمی باشد بلکه می تواند نشانه ای از یک اضطراب یا افسردگی زمینه ای باشد. اشکال در به خواب رفتن معمولا نشانه اضطراب در فرد می باشد. در چنین مواردی شما احساس خستگی شدید می کنید اما نمی تواند بخوابید زیرا مدام در فکر وقایعی که در طی روز اتفاق افتاده است هستید و یا در مورد برنامه های آینده تان نگران هستید.

بیدار شدن در صبح خیلی زود و یا نیمه های شب ممکن است نشان دهنده بروز افسردگی باشد. در مواردی که افسردگی وجود دارد شما بدون هیچگونه مشکلی بخواب می روید اما در ساعت 2 یا 3 نیمه شب از خواب بیدار می شوید و دیگر تا صبح خوابتان نمی برد. در خانمهایی که قبل از وقوع یائسگی دچار اضطراب یا افسردگی بوده اند، یائسگی باعث تشدید این مشکلات می شود که ممکن است برای رفع آنها نیاز به استفاده از بعضی از داروها شود. در چنین مواردی قبل از اینکه مشکل شما شدیدتر شود و در خواب شما اخلال ایجاد نماید با پزشک مشورت نمایید.

بدخوابی یائسگی
بدخوابی یائسگی
مشکلات روحی یائسگی
مشکلات روحی یائسگی

مشکلات روحی و روانی

بدخوابی اثر خیلی بدی بر روح و روان افراد داشته و باعث می گردد که در طی روز دچار خستگی، خواب آلودگی اشکال در تمرکز فکری و افسردگی شوند. این مشکلات اغلب خیلی ناراحت کننده هستند و باعث می شوند که افراد در کارهای روزمره خود دچار مشکلاتی گردند. پیدا کردن راههایی برای بهبود خواب ( چه بوسیله کنترل گرگرفتگی ها و چه توسط درمان افسردگی ) باعث خواهد شد که تعادل روحی و روانی افراد به حالت اولیه بازگردد.

سردرد

بالا و پایین رفتن سطح هورمونها در بعضی از خانمها باعث تشدید میگرن و سایر سردردها می شود. بسیاری از خانمها متوجه می شوند که بین وقوع سردردهایشان و چرخه قاعدگی شان ارتباطی وجود دارد که بویژه این ارتباط در 5 تا 10 سال قبل از یائسگی بیشتر می باشد.علائم و مشکلات قبل از قاعدگی در طی این مدت افزایش می یابد و هم سردردهای میگرنی و هم سردردهای غیر میگرنی در طی هفته قبل از قاعدگی می توانند بدتر شوند. سردردها معمولا وقتی که هورمونها دیگر بالا و پایین نرفته و در یک حد ثابت باقی بمانند، بهبود می یابند، اما در صورت لزوم می توانید با مشورت پزشکتان از درمانهای داروئی نیز استفاده نمایید.

سردرد های قاعدگی
سردرد های قاعدگی

 

درد عضلات و مفاصل

دردهایی که در مچ دستها، زانوها، مچ پاها و کمر ایجاد می شوند مشکل شایعی در یائسگی می باشند که می توانند با آرتریت (التهاب مفاصل) اشتباه گرفته شوند.

 

اختلال در فعالیت جنسی

هورمون استروژن در خانمها باعث می شود که مبهل و اعضای تناسلی آنها مرطوب نگه داشته شود. بنابراین در هنگام یائسگی که هورمون استروژن کاهش می یابد، خشکی مهبل می تواند برای خانمها مشکل ساز گردد. چنین مواقعی، مقاربت دردناک می گردد و خطر بروز عفونتهای ادراری افزایش می یابد. از آنجایی که انجام مقاربت می تواند باعث تحریک تولید ترشحات لیز کننده شود، ادامه مقاربتهای منظم باعث جلوگیری از خشک شدن اعضای تناسلی می گردد.

مشکلات ادراری

میل دائم به رفتن به توالت، حتی وقتی که تازه از آنجا بیرون آمده اید، علامت شایعی در بیماری سیستیت (التهاب مثانه) می باشد. این وضعیت ممکن است بعد از یائسگی بدتر شود. گاهی اوقات ادرار بعلت وجود میکروبها دچار عفونت می شود که نیاز به درمان با آنتی بیوتیکها (چرک خشک کن ها) دارد. بنابراین اگر دچار سیستیت هستید و دائما توالت می روید با پزشک خود مشورت نمایید.

بی اختیاری ادراری که بعلت ضعیف شدن عضلاتی که در اطراف مثانه قرار دارند ایجاد می شود و در اثر زایمانهای متعدد پدید می آید در هنگام یائسگی و کاهش سطح هورمون استروژن، بدتر می شود. خانمهایی که دچار چنین وضعیتی هستند معمولا در هنگام سرفه کردن، خندیدن شدید، دویدن و نیز در هنگام مقاربت دچار نشتی ادرار می شوند.

 

تغییرات در پوست و موها

هورمون استروژن در خانمها باعث مرطوب نگه داشتن پوست و تحریک رشد موها می شود. به همین علت است که در هنگام حاملگی که هورمون استروژن شدیدا افزایش می یابد، صورت خانمها زیباتر می شود. در صورت فقدان استروژن، پوست خشک می شود، نرمی خود را از دست می دهد و دارای چین و چروک می شود. در چنین مواقعی، رشد موها نیز آهسته می شود و موها نازک تر شده و فرم دادن به آنها مشکل تر می گردد.

 

علائم غیر هورمونی

افسردگی و مشکلات جنسی که در حوالی یائسگی رخ می دهند را نباید فقط به کاهش هورمون استروژن ربط داد. یائسگی در زمانی از زندگی خانمها رخ می دهد که مشکلات مختلفی مثل: ترک بچه ها از محیط خانه، یازنشستگی، مشکلات زناشوئی، بیماری یا مرگ والدین نیز ممکن است اتفاق بیفتد. این تغییرات و مشکلات، عوارض خود را دارند اما اکثر خانمها برای مقابله یا کنار آمدن با آنها راههایی را پیدا می کنند. اگر شما احساس می کنید که مشکلات شما آنقدر شدید هستند که به تنهایی نمی توانید از عهده آنها برآیید، سعی نمایید که آنها را با همسر یا دوستان خود مطرح نمایید.

 

اضافه شدن وزن

کم شدن فعالیت خانمها در سنین یائسگی که اغلب بعلت زندگی ماشینی امروز ایجاد می شود و گاهی اوقات نیز بعلت درد مفاصل روی می دهد همراه با کم شدن سوخت و ساز بدن که بعلت بالا رفتن سن ایجاد می گردد، همگی عواملی هستند که منجر به اضافه شدن وزن و چاقی می شوند. تغییرات هورمونی نیز نقش مهمی در بروز چاقی در خانمها دارند زیرا هورمون استروژن که مسئول ایجاد شکل اندام خانمها می باشد در هنگام یائسگی کاهش یافته و در نتیجه باعث می گردد که بعد از یائسگی، چربی زیادی در اطراف شکم و کمر خانمها بوجود آید.

 

نحوه تشخیص یائسگی

علائم و مشکلاتی که در یائسگی ایجاد می شوند معمولا شواهد و مدارک خوب و کافی هستند که تشخیص یائسگی را در یک خانم قطعی می سازد ( بخصوص اگر در اواخر دهه چهل و اوایل دهه پنجاه زندگی باشد) با اینحال اگر هرگونه شکی در این موارد وجود داشته باشد و نتوانیم بفهمیم که آیا این مشکلات به علت یائسگی است یا علت دیگری دارد، می توان با یک آزمایش ساده خون و اندازه گیری سطح هورمون ها، این تشخیص را قطعی نمود. ممکن است لازم شود که آزمایش خون را چند بار تکرار نماییم ( بخصوص در خانمهای جوان) زیرا بالا و پایین رفتن هورمونها در حالت طبیعی نیز می تواند گاهی اقات با نتایجی که در یائسگی ایجادمی شود اشتباه گرفته شود.

 

خطرات پس از یائسگی

از آنجایی که در سالهای اخیر به علت بالا رفتن سطح بهداشت جامعه، طول عمر افراد بالا رفته است و خانمها بطور معمول در جوامع غربی تا سنین بالای 80 سال عمر می کنند، اهمیت زیادی به یائسگی داده می شود زیرا حدود یک سوم عمر خانمها بعد از یائسگی می باشد.

تحقیقات دانشمندان نشان داده است که هورمون استروژن باعث قوی شدن و سلامت استخوانها شده و از سکته های قبلی و سکته های مغزی جلوگیری می کند. بعد از یائسگی از آنجایی که اثرات حفاظتی استروژن در خانمها از بین می رود، خطر بروز شکستگی استخوان، سکته مغزی افزایش می یابد. با وجود اینکه چنین مشکلاتی همیشه هم باعث مرگ نمی شوند، اما می توانند منجر به بروز ناتوانی های عمده ای در خانمها شده و کیفیت زندگی آنها را نامطلوب سازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا