جلوگیری و درمان عفونت های ادراری و ورم مثانه با گیاهان و غذا

متأسفانه در سالهای اخیر عفونت ادراری بسیار شایع شده ­است و اکثراً تعداد زیادی از زنان به آن مبتلا می­شوند؛ و با مراجعه به پزشک مبادرت به خوردن داروهای آنتی بیوتیک می­کنند، البته تعدادی از آنها شفا یافته ولی تنی چند نیز اثری نمی­بینند، حتی آنهایی که سلامت خود را بازیافته­اند بعد از مدتی دوباره به این مرض دچار می­گردند.

علائم این بیماری تکرر ادرار، سوزش در هنگام ادرار و یا بعد از آن قطره قطره ادرار کردن است. این بیماری ممکن است ناگهان و یا کم کم شروع شده، شدید یا خفیف باشد.

عفونت ادراری را باید فوراً‌ معالجه کرد زیرا اگر غلفت شود باعث عفونت کلیه می­شود.

اگر بیماری خیلی شدید باشد همراه با علائمی مانند تب، کمردرد و خون در ادرار است.

ناراحتی­های مجاری ادراری ممکن است عفونی نبوده و دلیل آن، تورم در بین بافت های مثانه باشد؛ که در این صورت با آزمایش ادرار قابل تشخیص نیست؛ زیرا عفونتی وجود ندارد و با تجویز آنتی بیوتیک مریض خوب نشده و گاهی علائم شدیدتر می­شود.

 علائم تورم مثانه و عفونت ادراری مانند هم بوده و تنها فرقی که دارند این است که تورم مثانه معمولاً مزمن بوده و مرتباً‌ برمی­گردد. در خانم­ها بدلیل این که مجرای ادرار کوتاه بوده و نزدیک به مقعد و واژن است باکتری­ها به آسانی می­توانند وارد مجراب ادراری و مثانه شوند. E-coli  که یک میکروب مفید در روده بزرگ بوده و برای سلامتی روده ضروری است؛ اگر وارد مجرای ادرار شود باعث تورم و عفونت مثانه می­شود. بنابراین بهداشت و نظافت بعد از اجابت مزاج  ضروری است. البته آقایان نیز مبتلا به عفونت اداری می­شوند و دلیل آن ممکن است سرما یا مشکل پروستات باشد.  

داروهای آنتی بیوتیک، قرص­های ضد حاملگی، استرس و رژیم نامناسب تماماٌ سیستم مصونیت بدن را تضعیف کرده و باعث امراض مختلفه، منجمله تورم مثانه می­شوند.

برای جلوگیری از این مرض و درمان آن می­توان از دستورات زیر استفاده کرد:

تغذیه صحیح

رژیم غذائی مردم آمریکای شمالی و اروپا معمولاً شامل پروتئین زیاد، چربی،  افزاینده های غذائی و مواد شیمیائی است که مملو از مواد شیمیایی شکر، و نمک می­باش.

باید یک رژیم طبیعی و سالم داشت و از سبزیجات، میوه­جات، ماهی­، نان سیاه، لوبیا و نخود و دانه­های نباتی مانند بادام، پسته و فندق استفاده کرد.

اشخاصی که به عفونت ادراری مبتلا می­شوند می­توانند بعنوان نوشابه از Cranbury Juice استفاده کنند، زیرا این میوه دارای مقدار زیادی ویتامین C است و از چسبیدن باکتری به نسج مثانه جلوگیری می­کند. اقلاً باید ده لیوان آب در بین غذاها میل کرد. آب هویج نیز باعث تمیز کردن مثانه و کلیه می­شود. سیر تازه یا قرص سیر، مانند آنتی بیوتیک عمل کرده و باکتری­ها را از بین می­برند.

ضمناً باید از خوردن ادویه­جات تند، نمک، شکر، نان سفید، قهوه، چای پررنگ، گوجه فرنگی و اسفناج اجتناب کرد.

به طورکلی می­توان گفت آنهائی که به عفونت ادراری مبتلا می­شوند، ادرارشان قلیائی است زیرا باکتری­ها در محیط قلیائی رشد می­کنند و اگر ادرار اسیدی باشد، از رشد میکرب جلوگیری می­کند. برای اسیدی کردن ادرار می­توان از ویتامین C  و سولفات منیزی استفاده کرد.

مقدار مصرف ویتامین C، 1000 میلیگرم (یک گرم) 3 تا 6 قرص در روز بوده و از سولفات منیزی که Epson Salt نیز نامیده می­شود، می­توان یک قاشق چایخوری در یک لیوان آب ریخته و یکساعت قبل از رفتن برختخواب میل کرد. ویتامینC غیر از این که ادرار را اسیدی می­کند، باعث بالا رفتن و تقویت سیستم مصونیت بدن نیز می­شود. ویتامینE مقدار اکسیژن در سلولها افزایش داده و از تورم سلولها جلوگیری می­کند.

ویتامین A سلولها را محافظت می­نماید. مقدار مصرف ویتامینE 400 واحد و ویتامین A 20000 واحد در روز می­باشد.

سیر، یک آنتی­بیوتیک طبیعی است و در صورت لزوم می­توان از قرص سیر و یا سیر تازه استفاده کرده.

داروی دیگری که در این مورد اثر مفیدی دارد Acidophilus است و حتماً آنهائی که آنتی بیوتیک می­خورند باید از آن استفاده کنند. Zinc نیز قدرت سیستم مصونیت بدن را بالا می­برد و مقدار مصرف آن 15 تا 30 میلیگرم در روز است.

گیاهان مفید

گیاه دم اسبHorsetail مقدار ادرار را تا 30% بالا برده و نسوج مثانه را تقویت میکند.

داروهای همیوپتی

Cantharis اولین داروئی است که برای عفونت ادراری به کار می­رود. این دارو برای افرادی که مرتباٌ به توالت می­روند و قطره قطره ادرار کرده و مخصوصاً سوزش و درد در انتهای دفع ادرار دارند، مفید است.

Apis  برای کسانی است که مثانه­شان تیر می­کشد، با سرما بهتر شده ولی با تماس و فشار بدتر می­شوند.

Beladona برای وقتی است ک عفونت ادراری ناگهانی شروع می­شود و سوزش و احساس ادرار کردن و حتی بعد از تخلیه مثانه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا