آب مروارید

آب مروارید یکی از بیماریهای چشم است که دید چشم را مختل می­سازد. این عارضه می­تواند ناشی از عوامل ارثی، مرض قند و پیری باشد. البته در بعضی موارد در ایام جوانی نیز بروز می­کند. عوارض آب مروارید تار شدن چشم و حساسیت نسبت به نور می­باشد. البته در سالخوردگان یکی از علائم این است که گاهی می­توانند حروف ریز را بخوانند در حالیکه قبلا احتیاج به عینک داشتند.

آب مروارید بدون درد بوده و اگر معالجه نشود منجر به کوری می­گردد.

این بیماری در حالیکه برای بیمار قابل تشخیص نیست دیگران به آسانی آن را متوجه می­شوند؛ زیرا عدسی چشم تیره شده و هاله­ای دور چشمن رامی­پوشاند.

بنابراین بمحض این­که تغییری در دید چشم ملاحظه گردید فوراً به دکتر مراجعه کنید.

علل دیگر آب مروارید

اشعۀ ماوراء بنفش (Ultraviolet) خورشید و مادون قرمز (Infra red) که از شعله­های شدید آتش شعله جوشکاری ساطع می­شود بسیارخطرناک بوده و باعث آب مروارید می­شود. بنابراین همیشه درهنگام نور شدید باید از عینک استفاده کرد. رسوب فلزات سنگین مانندکادمیوم، بروم، کوبالت، ایریدیوم و نیکل در بدن، و نیز عفونت ویروسی می­تواند باعث آب مروارید شود.

به طور کلی علت اساسی این بیماری، رادیکار آزاد است که به پروتئین حاوی سولفور عدسی چشم حمله کرده و آن را خراب می­کند. البته می­دانید که رادیکال آزاد باعث تخریب همه نسوج بدن شده و علت همه بیماری­هاست.

غذاهای غیز طبیعی و کنسرو شده، مواد شیمیایی و به طور کلی آنچه را که طبیعت آن به دست بشر عوض شده است دارای رادیکال آزاد است. منجمله می­توان از نان سفید، شکر، گوشت­های کنسرو شده و لبنیات نام برد. برای این­که نسوج بدن و چشم از شر این رادیکال­های آزاد حفظ شود، در درجه اول باید از مواد طبیعی استفاده کرد و سپس با ترکیبات آنتی اکسیدان، رادیکال­های آزاد را خنثی کنیم. مهمترین مواد آنتی اکسیدان بشرح زیر است:

Methionine, Glutahione, Catalase, Super Oxide Dismutase (S.O.D) بتاکاروتن، فلاوونوئید، سلنیوم، روی و ویتامین­های B2، A، C و E.

جلوگیری از آب مروارید و برطرف کردن آن

1- استفاده از مواد آنتی اکسیدان.

2- اجتناب از خوردن شکر، آرد سفید، شیر، چربی­های اشباع شده و غذاهای پروسس شده.

3- استفاده از حبوبات، سیر (دارای گوگرد است) پیاز (دارای آنتی اکسیدان quercetin می­باشد)، سبزیجات زرد و سبز تیره رنگ ( دارای کاروتن)، میوه­ها، سبزیجات تازه مخصوصاً اسفناج، گوجه فرنگی، یَم (Yam)، اندیو و لوبیا.

 آب هویج با اسفناج، چغندر، خیار، اندیو و جعفری نیز بسیار مفید است.

4- بلوبری (Blueberry) از آب مروارید جلوگیری می­کند. سعی کنید در فصل تابستان از آن میل کنید.

5- ویتامین(c) یکی از مهمترین آنتی اکسیدان­ها می­باشد و چشم را حفاظت می­کند. شاید ندانید که مقدار ویتامین C موجود در بافت های چشم سالم، تقریبا 50 برابر مقداری است که در خون وجود دارد؛ و تحقیقات نشان داده است‌که در کسانی که مبتلا به آب مروارید هستند؛ مقدار ویتامین C در بافت های چشم کاهش یافته و گاهی به صفر می­رسد. بنابراین هر روز سعی کنید که حدود 3000 میلیگرم (3گرم) ویتامین C میل کنید. ویتامین A و بتاکاروتن نیز برای حفاظت چشم ضروری است.

6- یکی از گیاهانی که در جلوگیری و معالجه آب مروارید مؤثراست، قره­قات سیاه  Billbery می­باشد. این گیاه به صورت قرص یا تنتور عرضه می­شود.

7- اسیدهای آمینه مانند: Cysteien, Glutamic acid, Glycine آنتی اکسیدان­های بسیار قوی هستند که برای چشم مفیدند.

8- مواد دیگری که باعث از بین رفتن رادیکال­های آزاد در بدن می­شوند عبارتند از روی Zinc،  مس Copper و منگنز Maganese.

9- آمینو اسیدها مانند گلای سین Glycine در بدن باعث ساخت کولاژن Collagen می­شود که می­تواند عدسی چشم را مرمت کند و ویروس هائی را که به چشم صدمه می­زنند از بین ببرد.

10- هر روز چشمان خود را با دم کرده ختم ذهبیGolden seal بشوئید و در ضمن می­توانیداز گیاه چاپارل Chaparel نیز استفاده کنید.

11- یک داروی چینی به نام Hachimigiogan‌ در داروخانه­های چینی وجود دارد که از آب مروارید جلوگیری می­کند. این دارو مخلوطی از هشت گیاه مختلف است.

12- تنطور Cneraria Maritima را با 50 برابر آن، آب مخلوط کرده و هر روزه چشمان خود را با آن بشوئید.

13- داروی همیوپتی Calcara Carbonica (6C) را برای معالجه آب مروارید در مراحل اولیه می­توانید به کار ببرید.

14- در مراحل پیشرفته آب مروارید از داروی همیوپتی Silicea 6C استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا