خودشناسی

خودشناسی واژه‌ای است که از گذشته های دور مورد توجه روانشناسان بوده است آنان بسیار کوشیده اند تا انسان را به خود بشناسانند ولی تاکنون آنچنان موفقیتی به دست نیاورده اند زیرا بیشتر آنها انسان را یک بعدی می دانند و روی روان او  کار می کنند.

 گروهی دیگر از دانشمندان علم تبیان زیست شناسی بیشتر روی جسم انسان مطالعه کرده و از دریچه زیست‌شناسی او را مورد بررسی قرار دادند گروه اول نتیجه مطلوبی به دست نمی آورند زیرا انسان موجودی است دو بعدی که هر بدی از او دارای ارزش و اهمیت خاصی است و مطالب مختص به خود را می‌طلبد برای شناخت انسان باید از هر دو دریچه به او نگاه کرد و هم جسم و هم روح او را مورد توجه قرار داد تا نتیجه مطلوب به دست آید این دو بعد در یکدیگر تأثیر متقابل دارند و اگر تنها به یک قدرت اهمیت دهیم و بعد دیگر را فراموش کنیم تعادل او را بر هم می زنیم و در نتیجه به اهداف عالیه خود نخواهیم رسید پیامبر گرامی اسلام در این مورد کلان و هر باری دارد که راه و روش موثری را در یک جمله بسیار کوتاه مفید و رسا بیان می فرماید:

 (هر کس خود را بشناسد پروردگار خویش را خواهد شناخت)

اگر این جمله کوتاه را دقیقاً بررسی کنیم می‌بینیم با شناخت خود نه تنها خدا را خواهیم شناخت بلکه پا را فراتر می گذاریم و می توانیم خالق خود را نیز بشناسیم زیرا انسان موجودی است دارای دو بعد یکی رو و دیگری جسم شناخت هر بعد علوم جداگانه می طلبد همچنان که هر یک از این دو بعد انسان نیاز به تغذیه خاص دارد و از این رو بهتر از این تغذیه با عالی ترین ترین انواع غذا باشد.

این امر زمانی امکان‌پذیر است که ما اطلاعات جامع و کافی در مورد هر یک از ابعاد وجودی انسان داشته باشیم همچنان که لازم است علاوه بر شناخت ابعاد مختلف انسان شناخت کاملی نیز از نوع غذای او داشته باشیم. اگر به چنین اطلاعاتی دست یافتیم و مسیر درستی را طی کردیم به نتایج مطلوب و در غیر این صورت به بن‌بست خواهیم رسید و روز به روز باید تاوان بی خبری خود را بپردازیم درست مانند فردی که در باتلاقی گرفتار شده و هر وقت که بیشتر تلاش می‌کند بیشتر در آن فرو خواهد رفت و سریع‌تر به هلاکت خواهد رسید پس درک درست انسان مستلزم شناخت کافی نسبت به ابعاد وجودی خویش و نیز شناخت غذا و نحوه تغذیه صحیح از ابعاد است.

 اگر به چنین اطلاعاتی دست یافتیم می‌توانیم ادعا کنیم که انسان می‌تواند موجودی مفید با ارزش و قابل اعتماد باشد حال این جمله گوهربار حضرت رسول صلوات الله علیه را که فرمود: (هر کس خود را بشناسد پروردگار خویش را خواهد شناخت ) مورد بررسی قرار می دهیم از این حدیث چنین استنباط می شود که خود شناسی خدا شناسی را در پی دارد حال چگونه خود را بشناسیم و به ویژگی‌های نفس خویش پی ببریم؟

پیشنهادات ویژه: محصول ویژه عرق زنیان 

بهترین و ساده ترین راه برای دستیابی به پاسخ این سوال این است که به کلام خدا و کتاب او مراجعه کنیم زیرا اوستا خالق یکتا و توانایی که انسان را خلق نموده و به قدرت تفکر و اندیشه را کرده است بنابراین اگر آیات مربوط به خلقت انسان را مورد بررسی دقیق قرار دهیم می توانیم به نتایج خوب و جالبی برسیم خداوند متعال پس از بیان کامل سلسله مراتب آفرینش انسان نهایت آن را مشخص میکند انسان با کمی دقت در این آیات می تواند به راحتی خود را بشناسد وظایفش را بدانند و به اهداف متعالی خود برسد برای رسیدن به این اهداف از ابزاری به نام علم کمک می‌گیریم به اعماق وجود خود سفر می کنیم به راحتی خود را می‌شناسیم و خداوند را در تک تک سلولهای خود به وضوح می بینیم

خداوند متعال هم غذای روح انسان و هم غذای جسم او را در قرآن کریم به روشنی بیان نموده است با کمی دقت در آیات قرآن مسائل مهمی برایمان کشف خود خواهد شد که با رعایت آنها می توانیم به سعادت و رستگاری برسیم و در پزشکی بیوشیمی زیست شناسی و علم تغذیه کمک می گیریم تا به نتیجه مطلوب دست یابیم با در نظر گرفتن این علوم و به خصوص قرآن کریم به ناشناخته های انسان پی می بریم.

 با شناخت خود می توانیم زندگی راحت و آسوده داشته باشیم و به دور از هرگونه استرس و تشویش زندگی کنیم و فرد مفیدی برای جامعه بشری باشیم به کمک این علوم و زیر از اندام های انسان را مورد مطالعه قرار می دهیم تا بتوانیم خود و پس از آن خدای خود را بشناسیم ممکن است بپرسید که خودشناسی چه مشکلی را حل میکند و چرا باید خود را شناخت!؟

 روشی که در این مقاله در پیش گرفته شده روشی علمی و منطقی است تا بتوانیم به کمک آن غذای اصلی خود را بیابیم و با مصرف صحیح آن سلامتی و نشاط خود را تضمین کنیم و بیشتر به عظمت خدا و شگفتی وجود خود پی ببریم

زیرا خدای متعال نعمت های بسیار با ارزشی به ما ارزانی داشته است و ما با عدم آگاهی از آنها سلامات جبران‌ناپذیری به خود وارد می‌کنیم و در نتیجه بیمار می‌شویم و همین بیماری روح و روان ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از ما فردی بی نشاط افسرده و عصبی می سازد که هم خود و هم دیگران را آزرده می کنیم.

نتیجه ای که از خودشناسی می گیریم این است که عملاً به شگفتی وجود خود پی می‌بریم و نمی‌دانیم که سلامتی اندام های بدن انسان در تغذیه صحیح است و نباید با انتخاب تغذیه نادرست به خود آسیب برسانیم انسان موجودی با ارزش و گل سرسبد آفرینش است خداوند تو خود را در این جهان پهناور برای انسان خلق نموده است انسان با تفکر و اندیشه خود می‌تواند جهان را بشناسد و به آن مسلط شود در شناخت لذتی است که قابل وصف نیست مگر آن که انسان خود به آن دست یابد و طعم شیرین آن را بچشد.

روشی که در این مقاله اتخاذ شده روش نوین است که تا حدودی شناخت لازم و کافی به خواننده می دهد و هدف آن تنها ایجاد انگیزه در خواننده برای شروع تحقیق و تفکر است زیرا اگر بخواهیم همه مطالب را به طور دقیق و گسترده بیان کنیم مستلزم آن است که درباره هر موضوعی مقاله ای جداگانه به نگارش درآورده ایم از این رو برخی از اندام‌های بدن انسان را مورد مطالعه قرار می‌دهیم و شگفتی های آن ها را گوشزد می‌کنیم تا از این طریق زمینه اندیشه تامل فراهم شود.

از جمله اندام هایی که در این فصل مورد بررسی قرار می‌دهیم تا اهمیت بدن انسان مشخص شود اسکلت و استخوان بندی بدن چشم گوش کبد و کلیه انسان است این ۵ اندام را به طور مختصر توضیح می‌دهیم تا خوانندگان عزیز به عظمت و ارزش خلقت خود پی ببرند و جسم خود به طور صحیح استفاده نمایند و در نتیجه و شیرینی زندگی خود را بچشند و همیشه در طول زندگی خود انسانی والا و ارزشمند و مفید باشند.

پیشنهادات ویژه: محصول سویق خون ساز

در پرتو این شناخت زندگی انسان از ارزش بالایی برخوردار می‌شود و دست یافتن به این امر برای همه افراد امکان‌پذیر است که انسان ابتدا باید در درون خویش سیری کند و عظمت و شگفتی های بیکران آن را ببیند تا از ارزش خود آگاه شود و زندگی خوب و شیرینی داشته باشد به امید روزی که همه انسانهای روی زمین افرادی بالا با ارزش و مفید برای یکدیگر باشند.

خداشناسی

خداشناسی راه های گوناگونی دارد و هر انسانی از طریقی به وجود پروردگار عالم پی می برد. نکته جالب این است که خداشناسی در وجود همه انسانها به ودیعه گذاشته شده است و این شناخت نیازی به علم خاصی ندارد و هم افراد درس ناخوانده و هم دانشمند می توانند از راه های مختلف به خدا برسد و در مورد او به شناخت کافی دست یابند.

آثار و نشانه های خداوند در وجود تک تک افراد موجود است فقط کمی دقت در خود فرو رفتن را می طلبد بهترین راه شناخت خدا نگریستن و تأمل در خود است تحمل در طول در بزرگ شدن و نهایتاً پیری و دقت کدام از این مراحل به انسان بینش خاصی می دهد.همین امر موجب می شود انسان به راحتی خدای خود را در وجود خود ببیند .

مهم ترین مساله در این امر وجود نظامی دقیق و حساس بر جهان خلقت و جهان بدن است که منشاء آن چیزی جز قدرت لایزال خداوند ای نیست اگر انسان اندکی در کارهای اندام بدن خود دقت کند حیرت زده خواهد شد و به عظمت وجود خدا پی خواهد برد حال شناخت خدا چه دردی را از انسان دوا می کند؟

 شناخت خدا به انسان قدرت، شهامت، دلگرمی و مهمتر از همه آرامش درون می دهد انسان را کامل می‌کند و به او صبر و بردباری می‌بخشد که این امر تشویش و نگرانی را از دل آدمی می زداید، انسان را امیدوار، شاداب، وموفق و در نهایت زنده دل می گرداند. انسان با شناخت خدا جسارت می یابد و سعادت و نیکبختی را به چشم خویش می بیند و آرامش را لمس میکند. انسان به امید زنده است و این امید همان نور الهی است زندگی منهای خدا یعنی نیستی فنا شدن و به پوچی گراییدن . با خدا بودن و خدا را دیدن البته با دیده بصیرت؛ یعنی هستی، پویایی، خوشبختی، کامیابی؛ به هدف رسیدن و پیروز شدن بر جهل و تاریکی و زشتی و ناامیدی.

شناخت خدا؛ یعنی خود را به خدا سپردن در این مرحله است که انسان دیگر نمی‌تواند خود تصمیم بگیرد بلکه خداوند راه را به او می نمایاند و برای او تصمیم می گیرد و قلبش را مملو از نور می‌کند و این امر سعادت دو جهان را دربر دارد و چه سعادتی بالاتر از این که خدا برای بنده خویش تصمیم بگیرد!؟

خداوند در قرآن کریم چنین می فرماید:

خداوند سرور کسانی که ایمان آورده اند آنان را از تاریکی‌ها به سوی نور می‌برد.

پیشنهادات ویژه: محصول ویژه قرص کمر

به مقتضای این آیه خداوند ولی یک انسان است و امور را در دست دارد و برای او تصمیم می‌گیرد چه سعادتی بالاتر از این تنها با توجه به این؟!تنها با توجه به این مطلب است که انسان می تواند آرامش درونی یابد و بدی‌ها و خوشی ها غم ها برای یکسان شود او می‌داند که هرچه از دوست رسد نیکوست. آری در گرفتاری ها نیز برای انسان خیلی نهفته است.

وقتی هیچ پدر و مادری راضی نمی شود برای فرزندان خود سختی و گرفتاری به وجود آورد مگر آن که در نتیجه آن خیر بزرگ نصیبشان شود پس چگونه خداوند بزرگ که مهربانتر از پدر و مادر و دارای بالاترین قدرت است برای بندگان خود بوده و گرفتاری می‌خواهد؟!

سعادت یا شقاوت ما در گرو یک چیز است و آن عبارت است از: انتخاب؟!

انتخاب چه چیزی چه کسی و چگونه؟ اگر بخواهیم در زندگی هدف بالایی را دنبال نمایید نیاز به انتخابی صحیح و راه و روش درست خواهیم داشت. اگر خداوند متعال را به عنوان ولی، سرپرست و قیم خود انتخاب کنیم، کاملا واضح است که به سعادت و رستگاری و آرامش درونی خواهیم رسید و اگر غیر از این باشد در تاریکی ها و جلب و نادانی فرو خواهیم رفت و حق تلاش کنیم در باتلاق درون بیشتر فرو خواهیم رفت و نابود خواهیم شد.

 اگر انتخابمان درست باشد لایق این شناخت خواهیم شد  از قلبی مطمئن و آرام برخوردار خواهیم شد انتخاب خدا به عنوان ولی، و قیم تنها راه درست است و این راه همان راه است یعنی صراط مستقیم است که می تواند انسان را به خدا برساند قرار گرفتن در این راه در واقع در خدا حل شدن است یعنی به لقاء الله رسیدن و سعادت نهایی همین است و بس

حال خدا را چگونه بشناسیم بهترین راه خداشناسی و مطمئن ترین راه رسیدن به سعادت شناخت درون خویش است اگر تک تک اندام های بدن مان را مورد بررسی قرار دهیم و در این راه تحقیق و تفحص کنیم خدا را در تشخیص سلول‌های ما خواهیم دید و عظمت او پی خواهیم برد.

پیشنهادات ویژه: محصول ویژه دمنوش آویشن

پس با مطالعه و شناخت اندامهای بدن خود   به راحتی می توانیم وجود خدا را حس کنیم و او را در خود ببینیم یکی از دلایل محکمه این راه قرآن کریم است که می فرماید: ما  از رگ گردن  او به او نزدیکتریم.

یعنی خداوند در وجود ماست و ما انسان‌ها از غافلیم پس با سفر دقیق به درون خود خدا را خواهیم دید و بدن خود را بررسی می‌کنیم تا به عجایب و شگفتی های درون خود دست یابیم بیش از پیش به عظمت خداوند پی می بریم.

عطاری آنلاین من دو سلام در این مقاله شما را خودشناسی آشنا کرد برای آشنایی بهتر با من دو سلام اینستاگرام ما را دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا