هر آنچه باید در مورد ساختمان بدن انسان بدانیم؟

ساختمان بدن انسان ساختاری فیزیکی است که از مجموعه‌ای از عناصر شیمیایی، الکترون‌‌های متحرک و میدان‌‌های الکترومغناطیسی موجود در مواد خارج سلول و اجزای سلولی تشکیل شده است که به صورت سلسله مراتبی در قالب سلول‌‌ها، بافت‌‌ها، اندام‌‌ها و سیستم‌‌های سازمان یافته درون بدن قرار دارند.

حق تعالی در قرآن می فرماید: انسان باید بنگرد که از چه آفریده شده است او را از آب جهنده خلق شده که از میان صلب و ترائب تراوش می کند.

انسان از اندام های مختلفی تشکیل شده و هر اندامی از سلول‌های خاصی ساخته شده است این سلول ها توسط تشکیلات بین سلولی در کنار هم قرار گرفته اند.

به عنوان مثال، تعداد گویچه‌های قرمز در سیستم گردش خون ۲۵ تریلیون است آنها انتقال اکسیژن از ریه به بافت های بدن است تعداد بقیه سلولها حدود ۵۰ تریلیون است مجموعه از ۷۵ تریلیون سلول ساخته شده است که یک سوم آن در سیستم گردش خون است. اکسیژن در همه سلول ها با کربوهیدرات چربی و پروتئین ترکیب می‌شود و انرژی مورد نیاز را برای عمل سلولی آزاد می کند عموماً سلول های بدن انسان حالت تولید مثل و ترمیم دارند.

پیشنهادات ویژه: محصول ویژه صابون زیتون ان جی

حدود 56% بدن انسان بالغ را آب تشکیل میدهد در زمان درون سلول ها و حدود یک سوم آن نیز خارج از سلول ها وجود دارد آب موجود در سلول ها را << مایع داخل سلولی >> و آب خارج از آنها را << مایع خارج سلولی >> می نامند. مادامی که اکسیژن گلوکز با یون های مختلف اسیدهای آمینه و ذرات چربی به مقدار کافی و با غلظت های مناسب در محیط داخلی سلول ها وجود داشته باشند آنها می توانند به زندگی و انجام وظایف خود ادامه دهند.

مایع خارج سلولی در بردارنده تعداد زیادی یونهای سدیم کلر بی کربنات و دیگر مواد غذایی لازم برای سلول ها از قبیل اکسیژن و گلوکز اسیدهای چرب اسیدهای آمینه و انیدرید کربنیکی است که باید به ریه ها منتقل و سپس دفع شود و نیز فراورده های سلولی دیگری که باید از راه کلیه‌ها دفع گردد تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای با مایع خارج سلولی دارد. به عنوان مثال، یون های سدیم و کلر در مایع خارج سلولی بیشتر از مایع داخل سلولی است در حالی که غلظت یون های پتاسیم منیزیم و فسفات در مایع داخل سلولی بیشتر از مایع خارج سلولی است اصطلاح هموستاز به معنای ثابت نگه داشتن مشخصات محیط داخلی بدن است اساساً تمام اندام ها و بافت های بدن اعمالی انجام می دهند که به حفظ این شرایط ثابت کمک می‌کند به عنوان اکسیژن مورد نیاز سلول را تهیه می‌کنند کلیه‌ها غلظت های یونی را ثابت نگه می‌دارند و دستگاه گوارش مواد غذایی اندام‌ها را تامین می‌کند.

مایع خارج سلولی در دو مرحله متفاوت به سراسر بدن منتقل می شود:

مرحله اول عبارت است از حرکت خون در سراسر بدن به وسیله دستگاه گردش خون و مرحله دوم عبارت است از حرکت مایع مو رگهای خونی به طرف سلولها و برعکس.

به تدریج که خون از مویرگ ها عبور می‌کند، تبادل مداوم مایع بین بخش پلاسمایی خون و مایعات بافتی که غذاهای بین سلولی را پر می‌کند وجود دارد. تقریباً هیچ سلولی نیست که فاصله آن تا مویرگها از ۲۵ تا ۵۰ میکرون بیشتر باشد و همین امر ظرف چند ثانیه انتشار هر نوع ماده ای از مویرگ ها به سلول را تضمین می کند هر یک از این ۷۵ تریلیون سلول موجود در بدن یک ساختمان زنده است که می‌تواند به طور بی نهایت زنده بمانند و در بیشتر موارد نیز تکثیر شود به شرطی که از مایعات اطراف آن حاوی مواد غذایی مناسب باشد.

پیشنهادات ویژه: محصول ویژه تخم خرفه

مواد مختلفی که سلول را تشکیل می‌دهند مجموعاً (( پروتوپلاسم )) نامیده می شوند  پروتوپلاسم به طور عمده از ۵ ماده شامل: آب ، الکترولیت ها، لیپیدها ، پروتئینها و کربوهیدرات ها تشکیل شده است.

آب :محیط مایع تمام پروتوپلاسم ها را آب تشکیل می دهد و غلظت آن بین ۶۰ تا ۸۵ درصد است بسیاری از مواد شیمیایی سلولی در آب محلول اند در حالی که مواد دیگر به شکل ذرات کوچک در آن معلق اند.

واکنش های شیمیایی یا در بین محلول یا در سطح مشترک بین ذرات معلق و آب انجام می‌شود ماهیت سیال آب به مواد معلق اجازه می‌دهد تا به قسمتهای مختلف سلول جریان و انتشار یابد و انتقال مواد از یک قسمت به قسمت دیگر سلول از این راه انجام می‌شود.

الکترولیت ها: مهمترین الکترولیت ها در سلول عبارتند از پتاسیم، منیزیم، فسفات، بی کربنات و مقدار کمی سدیم و کلرورو کلسیم.الکترولیت ها توسط پرتو پلاسم در آب حل می‌شوند و مواد شیمیایی معدنی را برای واکنش های سلولی تامین می کنند به عنوان مثال الکترولیت هایی که در غشا سلولی عمل می‌کنند موجب  انتقال امواج عصبی الکتروشیمیایی در رشته های عصبی و عضلانی می شوند و الکترولیت های داخل سلولی فعالیت واکنش های مختلف به آنزیمی لازم برای متابولیسم سلولی را تعیین می‌کنند.

پروتئین‌ها: فراوانترین ماده پس از آب در بیشتر سلول ها پروتئین است که به طور طبیعی ۱۰ تا ۲۰ درصد توده سلولی را تشکیل می دهد. پروتئین ها را می توان به دو نوع مختلف یعنی پروتئینهای رشته‌ای و پروتئین های کروی شکل که بیشتر از نوع آنزیم هستند، تقسیم کرد.

پیشنهادات ویژه: محصول سویق سنجد

در خارج از سلول، پروتئینهای رشته‌ای به ویژه در رشته‌های کلاژن و الاستین بافت همبندی رگهای خونی و وترها و ربات ها و غیره یافت می شوند. عمدتاً پروتئین های کروی آنزیم های سلولی اند و برخلاف پروتئینهای رشته‌ای غالباً در مایع سلول محلول اند یا جذب سطوح تشکیلات غشایی در داخل سلول می شوند یا به این سطوح می‌چسبند این آنزیم ها با سایر مواد موجود در داخل سلول تماس مستقیم می یابند و واکنش های شیمیایی را کاتالیز می کنند. آنزیم های پروتئینی نیز اعمال متابولیک سلول را کنترل می کند.

لیپیدها: مهمترین لیپید ها در بیشتر سلول ها به صورت فسفولیپید و کلسترول هستند که حدود ۲ درصد توده کل سلولی را تشکیل می‌دهند دهنده عمده غشا های مختلف؛ از قبیل غشاهای سلولی غشاء هسته و غشاهای مفروش کننده  اندامک های داخل سیتوپلاسمی مانند رتیکولوم آندوپلاسمیک و میتوکندری ها هستند.

اهمیت ویژه ی فسفولیپیدها و کلسترول در سلول آن است که این مواد یا نامحلول اند یا فقط به طور نسبی در آب حل می‌شوند.

 برخی از سلولها مقادیر زیادی گلیسیرید همراه خود دارند که چربی خنثی نامیده می‌شود در سلول های موسوم به سلول های چربی تری گلیسیرید 95درصد توده سلولی را تشکیل می دهد سلول های یاد شده انبار می شوند به بدن انرژی می دهند.

کربوهیدرات ها: به طور کلی کربوهیدرات‌ها عمل ساختمانی بسیار اندکی در سلول دارند اما نقش عمده‌ای در تغذیه آن بازی می‌کنند بیشتر از سلول‌های انسانی نمی توانند مقدار فراوان کربوهیدرات را در خود نگهداری کنند کربوهیدرات به شکل گلوکز همیشه در مایع خارج سلولی اطراف سلول ها وجود دارد و به آسانی در اختیار سلول‌ها قرار می‌گیرد مقدار اندکی کربوهیدرات معمولا به شکلی که ژن در سلولها انبار می شود.

←پیشنهادات ویژه: محصول ویژه برگ به 

اگر بدن خود را با دقت بیشتر مورد بررسی قرار دهیم شگفت‌زده خواهیم شد و خداوند متعال را در تک تک سلولهای خود خواهیم دید وجود خداوند در سلول هایش با ارزش است و باید آن ارزش را قدر بدانیم و همیشه او را با خود و پیش خود احساس کنیم به همین خاطر دچار معصیت و کارهای زشت و ناپسند شویم به امید دیدن عظمت خداوند عظیم الشان در بدن خود مان

در این مقاله عطاری آنلاین من دو سلام شما را با ساختمان بدن انسان آشنا کرده است برای آشنایی با ما اینستاگرام عطاری من دو سلام را دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا