معرفی زاج

نام فارسی: زاج

نام عربي: شبّ

 نام اردو: کسیس

 نام انگلیسی: Potassium Alum

 فرمول شیمیایی: 12(H2 O  KAl(SO4)2

نام های دیگر: راگ ، زاک

ماهیت: زاج، ترکی جامد، متبلور، شفاف و اغلب سفید یا بی رنگ، و گاه کمی مایل به زرد است که گونه های بسیار زیادی دارد، ولی زاح سفید از بقیه مشهورتر است، زاج سفید، طعمی نسبتاً شیرین وگس دارد و به راحتی در آب حل می شود. زاج سفید را می توان از سنگ ها و کانی های زیادی به دست آورد؛ ولی مهم ترین آنها عبارت اند از: سنگ بوکسیت، و کانی های آلونیت، کالینیت و کریولیت. بوکسیت، مجموعه ای از کانی هاست که همه در گروه اکسيد ها و هیدروکسيدها قرار دارند: آلونیت و کالينيت در گروه سولفات ها هستند و کریولیت در گروه هالیدها جای دارد.

بوکسیت، بی شکل است و به امورت توده هایی بزرگ با تکه هایی درشت و مشخص از کانه های دیگر شکل می گیرد. ساختار بلوری آلونیت، هگزاگونال است و اغلب به صورت توده های متراکم و گاه فیبری شکل متبلور می شود؛ ساختار بلوری کالینیت، مونوکلینیک است و همیشه به صورت فیبری شکل ظاهر می شود: ساختار بلوری کریولیت، مونوکلینیک است و بیشتر بصورت توده هایی از کریستال های بی شکل یا هشت وجهی متبلور می شود. زاج سفید ، اغلب به صورت کریستال های کوچک هشت وجهی با گوشه های صاف، و گاه به صورت تکه ها و کریستال های نسبتاً بزرگ ایجاد می شود.

←پیشنهادات ویژه: خرید ویژه چهار عرق سرد

سنگ بوکسیت، اغلب چندرنگ است؛ رنگ هایی چون سفید، زرد، خاکستری، قهوه ای کم رنگ و قهوه ای مایل به قرمز. آلونيت رنگ های متنوعی دارد و می تواند سفید، زرد، قرمز یا قرمز مایل به قهوه ای باشد. کالينيت، اغلب رنگی سفید مایل به بی رنگ دارد، کریولیت، بیشتر سفید یا بی رنگ، و گاه زرد کم رنگ یا قهوه ای بسیار کم رنگ است. رنگ خاکه بوکسیت، آلونیت، کالینيت و کریولیت، سفید می باشد. بوکسیت، مات است و جلای خاکی دارد، کریستال های آلونیت ، شفاف تا نیمه شفاف هستند و جلای شیشه ای و گاه مرواریدی دارند؛ ولی توده های آن مات هستند و جلای خاکی دارند. کالينیت، شفاف است و جلای شیشه ای دارد. کریولیت، شفاف یا نیمه شفاف است و جالای شیشه ای و گاه مرواریدی دارد.

درجه سختی بوکسیت ۱ تا ۳ و چگالی آن ۲ تا 6/2 است. درجه سختی آلونیت 5/3 تا ۴ و چگالی آن 6/2 تا 9 /2 می باشد. درجه سختی کالينبت ۲ تا 5/2 و چگالی آن 75/1 است. درجه سختی کربولیت 5/2 و چگالی آن 9/2 تا ۳ می باشد. چگالی زاج سفید 725/ 1 است، بوکسیت و کریولیت رخ ندارند ولی آلونیت و كالينيت دارای رخ عالی در یک جهت هستند.

←پیشنهادات ویژه علیسا بو اسیر

بهترین زاج سفید، سبک و خالص است و به راحتی پودر می شود.

 محل پیدایش: بوکسیت در استرالیا، برزیل، چین، هند، قزاقستان و روسیه یافت می شود. آلونیت در ایتالیا، استرالیا، آمریکا و فیلیپین وجود دارد. کالينبت در شیلی یافت می شود. کریولیت در آمریکا، کانادا، برزیل، روسیه، چک، نروژ و اوکراین وجود دارد.

 مواد تشکیل دهنده: زاج سفید از پتاسیم، آلومينيوم، سولفات و آب تشکیل شده است.

 طبیعت: زاج سفید در اول درجه سوم گرم و خشک است.

 نفع خاص: بیماری های مثانه و کلیه.

 افعال و خواص زاج

زاج سفید، قابض بسیار قوی، مجفف بسیار قوی، مسکن، مقيء، ضدعفونی کننده و جالی است. زاج بریان، جالی و منفث بلغم می باشد.

←پیشنهادات ویژه: خرید چهار عرق سرد

خوردن مخلوط یکنواخت پودر نیم درهم زاج سفید و یک درهم نبات سفید، هر ظهر و شب به مدت یک هفته و نوشیدن محلول یک حصه شیر تازه دوشیده شده گاو و یک حصه آب پس از هر وعده، مخرج سنگ کلیه و مثانه است و زخم کلیه، زخم مثانه و زخم سوراخ آلت تناسلی را التیام می بخشد به شرطی که در این روزها از خوردن ترشیجات و گوشت پرهیز شود.

غرغره محلول زاج سفید و آب، ورم لوزه و حلق را بهبود می بخشد. قطور محلول مقدار بسیار کمی زاج سفید در آب باران، چشم را تنقیه می کند و برای رفع تاریکی دید و بیاض مفید است. فتيله ترکیب پودر زاج سفید و عسل درگوش، چرک گوش را تنقیه کرده، زخم آن را التیام می بخشد. فتیله ترکیب پودر زاج سفید و عسل در مقعد، به رفع بواسیر و نواسیر کمک می کند. فرزچه پودر زاج سفید با آب تره، رطوبت اضافه رحم را از بین می برد و خون ریزی آن را بند می آورد. طلای خمیر زاج سفید و آب تره و قیرولی، آفت دهان و جرب را بهبود می بخشد. علای خمیر زاج سفید با آب گشنیز، برای رفع باد سرخ، سلمه ، جرب و حکه مفید است. ذرور پودر زاج سفید، بوی بد دهان را از بین می برد، مانع تعریق بدن می شود، خونریزی تمام اعضاء را بند می آورد و به التیام زخم های مزمن و عفونی کمک می کند. مالیدن ترکیب سفوف زاج سفید و عسل، خونریزی لثه و آفت دهان را بهبود می بخشد.

خوردن پودر زاج بریان، خون خیض را بند می آورد و برای رفع خناق ، تشنج، سیلان رحم، ادرار خونی و خلط خونی مفید است. اكتحال سفوف زاج بریان با عسل، چرک گوشه های چشم را تنقیه و به رفع كلفتی پلک چشم کمک می کند. اگر یک رتی زاج بریان را در چهار چاول گلاب حل کنید، قطور آن در چشم، التهاب چشم را برطرف می کند. نفوخ پودر زاج بريان، خون ریزی بینی را بند می آورد.

←پیشنهادات ویژه: خرید زاج

مقدار مصرف: زاج خام، تا یک دانگ. زاج پریان، تا یک ماشه.

 مضرات: ريه و معده. خوردن بیش از یک دانگ زاج، باعث خشکی شدید و مسمومیت می شود و بسیار خطرناک است.

 مصلحات و تدابیر: شیر، روغن حیوانی و عسل. اگر کسی با خوردن زاج مسموم شد، باید آن قدر شير تازه نوشيده شده و روغن تازه و کره و شکر به او بخورانید تا مکرر قی کند سپس از داروهای مرتب استفاده کنید. بهتر است زاج خام برای داروی خوراکی استفاده نشود.  بدل: زنگار

در این مقاله عطاری آنلاین من دو سلام در مورد خواص و نحوه کاشت و برداشت و… سخن گفته است از این که ما را تا انتهای مقاله دنبال کردید متشکریم ما را در اینستاگرم دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا