قرص کمر چیست؟

خواص و مضرات و طرز استفاده قرص کمر

نام فارسی: قرص کمر

نام انگلیسی: Matchbox Bean

نام علمی: Entada Phascoloiudcs از خانواده Fabaceae

ماهيت: قرص کمر، دانه میوه درختی است که به صورت پیچک رشد می کند و تا ارتفاع زیادی بالا می رود.

ساقه های قدیمی تر این درخت، با پیچ و تاب های فراوان، ضخیم تر و کمی پهن تر از ساقه های جوان هستند و سطح مقطع شان اغلب بیضی شکل است؛ ساقه های جوان، پیچک دارند. درون ساقه های این درخت، مقدار زیادی آب وجود دارد. برگ های درخت قرص کمر، موکب اند و از برگچه هایی بیلی شکل و کمی کشیده تشکیل شده اند و با دمبرگ هایی بسیار کوتاه ، به صورت متقابل رشد می کنند.

گل های درخت قرص کمر، زرد و بسیار کوچک اند و به صورت خوشه هایی بسیار بلند و تقریباً استوانه ای شکل می رویند؛ هر گل، پنج گلبرگ بسیار کوچک، کمی کشیده ، مایل به بادامی شکل و کاملاً جدا از هم دارد که روی سطح شان لکه های قرمز دیده می شود. پرچم های این گل ها از خود گل ها بزرگ ترند؛ به همین دلیل خوشه گل ها به صورت مجموعه ای از رشته های کوتاه، باریک و زردرنگ به نظر می آید.

←پیشنهادات ویژه: صابون زردچوبه

میوه های درخت قرص کمر، غلاف های بسیار بلند نسبتاً پهن و تقریباً هلالی شکل اند که هر غلاف، دارای تعدادی مخزن است، کناره هرغلاف، نواری نسبتاً ضخیم از جنس خود غلاف وجود دارد که مخزن ها را کنار یکدیگر نگه می دارد. غلاف های درخت قرص کمر، ابتدا سبز رنگ اند؛ ولی پس از رسیدن کامل، قهوه ای می شوند. درون هر مخزن، دانه ای بسیار درشت، پهن و تقریباً دایره ای شکل وجود دارد. پوسته دانه های قرص کمر، ضخیم، سفت، قرمز پررنگ و مایل به قهوه ای است، مغز دانه ها، سفت، دولپه ای، روغنی و شیری مایل به سفید است، روی سطح برخی دانه ها، کمی محدب است که نشانه تر بودن آنهاست ولی روی بعضی دیگر، کمی مقعر است که نشانگر مانده بودن آنهاست.

 

قرص کمر چیست و چه خواصی دارد.

 محل رویش: مالزی، اندونزی، فیلیپین، استرالیا و سواحل کشورهای آفریقایی.

 اجزای مورد استفاده و مشتقات: پوست ساله و دانه میوه .

مواد تشکیل دهنده در دانه های میوه درخت قرص کمر، اسید فنولیک، گليكوزيد، ساکاروز، تری گليكوزيد، ساپونین، آلكالوئيد، ساپوژنین واسید اولئانولیک وجود دارد.

←پیشنهادات ویژه: آندیو (پاکسازی صفرا)

خواص قرص کمر

این گیاه پر خواص مسکن قابض، ممسک، مقوي رحم، ضد قارچ و محلل اورام است، به رفع درد معده، یرقان، دیابت، عفونت رحم و اسهال مزمن کمک می کند. ضماد پودر مغز هسته قرص کمر، آرتروز، رماتیسم، التهاب، پیچ خوردگی، درد مفاصل، درد عضلات و دل درد را بهبود می بخشد. پوست درخت قرص کمر، فشار خون را کاهش می دهد. طلای جوشانده پوسته تنه درخت قرص کمر، برای رفع ریزش مو و خارش پوست مفید است.

 مضرات قرص کمر

 خوردن قرص کمر برای نوزادان و زنان باردار مضر است. خوردن بیش از حد این گیاه باعث مسمومیت می شود. تماس مغز قرص کمر یا شیرابه آن با چشم، ورم ملتحمه، تحریک، ورم و سوزش چشم را در پی دارد .

طریقه ی استفاده از قرص کمر

طرز استفاده ار این گیاه دارویی بسیار راحت میباشد. ابتدا یک قرص را در معرض حرارت قرار می دهیم تا کاملا داغ شود. سپس پوسته ی قرص را از میوه ی درون آن جدا میکنیم. میوه ی آن را در هاون میکوبیم تا کاملا پودر شود. حال می توانیم به آن، گلاب، زنجبیل، زردچوبه و زرده ی تخم مرغ اضافه کنیم و مخلوط کنیم تا خمیری شکل شود. در آخر آن را روی کمر یا قسمت دردناک بگذارید و پس از کمی ماساژ آن قسمت، با یک پارچه نخی ببندید تا کاملا جذب شود و تاثیرگذاری بیشنری داشته باشد.

←پبشنهادات ویژه: خرید قرص کمر

مصلحات و تدابیر: بیش از مصرف خوراکی دانه های این گیاه باید آنها را حرارت دهید.

عطاری آنلاین من دو سلام در این مقاله در مورد خواص، نحوه کاشت و… قرص کمر صحبت کرده است از این که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید متشکر هستیم ما را در اینستاگرام دنبال نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا