سیستم بینایی را بهتر بشناشیم

هر انسان دارای دو چشم است که برای دیدن محیط اطراف از آنها استفاده می کنند. سیستم بینایی یکی از مهم ترین اعضای بدن آدمی است که باعث پیشرفت انسان در علوم مختلف و کمک به خلاقیت ها و پدید آمدن اختراعات متعدد گردیده است .چشم یکی از عجایب خلقت است که اگر شناخته شود انسان را شگفت زده میکند.

۳۸ درصد رشته های عصبی که وارد مغز می‌شود یا از آن خارج می گردد مربوط به عصب بینایی است که مجموعاً دو و نیم میلیون آکسون است. سیستم بینایی انسان قادر است حدود ۷ میلیون رنگ و سایر را در آن واحد تشخیص دهد. چشم انسان دارای قسمتهای مختلفی است. یکی از این قسمت ها شبکیه است. شبکیه پرده‌ای است در چشم آدمی که گیرنده های حس بینایی در آن قرار دارند و تعداد آنها بین ۷۵ تا ۱۷۵ میلیون است. مساحت آن حدود یک میلیمتر و ضخامت آن حدود چهاردهم میلیمتر و دارای رنگدانه های مخصوصی به نام پیگمان است.

پیشنهادات ویژه : قرص بلغم

در افراد آلبینیسم یا زال که یک نوع بیماری ارثی و ژنتیکی است، این رنگدانه ها وجود ندارد، مانند عکاس خانه ای که فاقد تاریکخانه باشد.افراد زال همیشه با مشکل دید مواجهند.رنگدانه ها از بازتاب نور جلوگیری و ویتامین آ را ذخیره می کنند. سلول های چشمی از دو نوع مختلف استوانه ای و مخروطی تشکیل شده‌اند. 7 میلیون از این سلول های، مخروطی اند، که در تشخیص رنگ به کار می روند و بقیه آنها استوانه‌ای هستند که در دیدن اشیا و منازل استفاده می شود. یکی از عجایب خلقت این است که درون سلول های مخروطی چشم دیسکت های حاوی اطلاعات نهفته شده که در تشخیص رنگ به کار میرود.  چشم آنزیمی به نام رودوپسین ترشح می کند. این مایه شیمیایی از سلول های استوانه ای با غلظت ۴۰ درصد ترشح می شود، شامل:

الف.  پروتئین

ب. آسکوتوپسین

ج. کاروتنوئید رتینال

 رودوپسین از ترکیب کاروتنوئید رتینال و اسکو توپسین به وجود می آید.

 نور جذب شده توسط رودوپسین، در حدود چند تریلیونوم ثانیه (10به توان منفی 12) شروع به تجزیه آن میکند. علت این تجزیه تحریک شدن ماده رتینال توسط نور است.

پیشنهادات ویژه : دمنوش لیمو ترش و زیره

نقش ویتامین A :  ویتامین A در سیتوپلاسم سلولها و در پیگمان وجود دارد که در تشکیل رتینال مورد نیاز است. در صورتی که رتینال در شبکه چشم زیاد باشد، به ویتامین A تبدیل می‌شود و حساسیت شبکیه را به نور کم می کند و این امر باعث تطابق صحیح می گردد. در افراد آلبینیسم این حساسیت به نور، زیاد است.

تشخیص رنگها: سه نوع پیگمان در سلولهای مخروطی وجود دارد که به رنگ های قرمز سبز و آبی حساسند. فرکانس رنگها عبارتند از: قرمز ۵۷۵، سبز ۵۳۵ و آبی ۴۴۵.

غذاهای مفید برای چشم

 نوشیدن روزانه حدود ۶ لیوان آب خنک بدین روش: نیم ساعت قبل و دو ساعت و نیم بعد از غذا به ویژه استفاده از سبزیجات و میوه جات رنگی که دارای مواد بتاکاروتن هستند، مانند: هویج فرنگی، کدو حلوایی، گوجه‌فرنگی، خرمالو، انبه ( به صورت شربت) و یا سایر محصولات غذایی رنگی دیگر.

پیشنهادات ویژه : عرق بید و کاسنی

توجه: مهمترین توصیه برای محافظت از چشم، کارکرد مناسب معده و اجابت مزاج راحت است. بر اساس تحقیقات انجام شده، معمولاً کودکانی عینکی می شوند که اکثراً از یبوست مزاج رنج می برند  (مگر کودکانی که بیماری‌های چشمی ارثی دارند) بهترین درمان برای چنین کودکان کار کرد راحت و به موقع مزاج است. در مجموع ، ناراحتی‌های گوارشی بیشترین صدمه را به چشم وارد می کند، خصوصا روده بزرگ انسان!

توجه: یبوست و اسهال عامل مهمی هستند برای بیماریهای چشم!  توصیه مهم و حیاتی به خوانندگان عزیز توصیه می شود: اولاً برای رژیم غذایی خود به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که از تنوع غذایی برخوردار باشند و ثانیاً کنترل اجابت مزاج خود، به ویژه کودکان خود را زیر نظر داشته باشند

پیشنهادات ویژه : صابون 12 گیاه ان جی

 غذاهای مضر برای چشم

 غذاهای یبوست مزاج ایجاد می کند مانند، ماست، چای، آب یخ، نوشیدن مایعات همراه غذا یا بلافاصله بعد از غذا، پرخوری،خوردن غذاهای خمیر مانند: ماکارونی، آش رشته، تخم مرغ زیاد، سرخ کردنی، غذاهای چرب و پر حجم، دوغ، نوشابه، نان زیاد، تمام غذاهای ساندویچ فروشی، شیرینی جات قنادی و مصنوعی، خوردن پنیر در صبحانه، تنقلات مصنوعی از قبیل پفک، شکلات، کاکائو، کیک، بیسکوئیت، چیپس، غذاهای شور مانند: کلم شور، خیار شور، نمک زیاد، استفاده نکردن از آب نوشیدنی به طور منظم، یعنی نیم ساعت قبل از غذا و دو ساعت و نیم بعد از غذا، خیره شدن به نور زیاد، مطالعه در محیط که دارای نور کافی نیست، کم خوابی، شب بیداری، مطالعه در حال حرکت یا در اتوبوس. عمده ترین عامل است که چشم را ضعیف میکند و دیگری فشارهای عصبی است.

متشکریم تا انتهای این مقاله با عطاری آنلاین من دو سلام در کرج همراه بودید. برای آشنایی با ما اینستاگرام من دو سلام را دنبال نمایید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا