طب سنتی در ایران را بهتر بشناسیم؟

از دیرباز حکما و طبیبان قدیم براساس تجارب خود نسل به نسل این دانش را به فرزندان خویش انتقال دادند تا اینکه در زمان اسلام ائمه دینی ما بعضاً همان مطلب را تأیید نموده و حتی برخی از آنان مستقلاً رساله‌ای بر طب سنتی نظیر رساله ذهبیه یا طب الرضا، طب الصادق و طب النبی نوشتند و افق دید پزشکان آن دوره را با منابع وحی در این خصوص آشنا ساختند، بر فرض مثال سیاهدانه و عسل و حجات را تا آسمان هفتم بالا برده و مقام آن را تا آن حد بالا معرفی نمودند؛ یا اینکه شیر را مایعی مستقل از بهشت که به صورت نهر جاری است و کاسنی را سبزی بهشتی و … معرفی نمودند.

ائمه دینی ما برخی از رفتارهای درمانی نظیر حجامت، فصدخون، رژیم غذایی (روزه) و ماساژ درمانی، دعا درمانی، قرآن درمانی، و روان درمانی و … را نیز در طب تأیید و یا معرفی نمودند.

یکی از مهم‌ترین اصول طب سنتی که شناخت بیماری‌ها را برای پزشک آسان می‌نماید و در نتیجه درمان را نیز راحت‌تر می‌کند، قبول و معرفی طب اخلاطی است که در آن معتقدند خون انسان از چهار خلط دم، صفرا، سودا و بلغم تشکیل شده که میزان طبیعی آن در بدن مفید و زیادی آن‌ها در بدن بیماری‌زا است. حکما و علمای طب سنتی قدیم معتقد بودند که پزشک علاوه بر رشته طب بایستی با حدود 10 رشته دیگر دانشگاهی آشنایی داشته باشد تا بتواند درمانگر خوبی برای مردم باشد و گرنه طب به تنهایی قادر به درمان این همه بیماری جور واجور نخواهد بود.

پیشنهادات ویژه : خرید کرم ضد لک گیاهی ترنجان 

آنان معتقد بودند که غذا خوردن هم مثل خیلی کارهای دیگر آدابی دارد و بایستی پزشک براساس وضعیت جسمی بیمار تمام این اصول را به بیمار تذکر دهد مثلاً سیستم خرده‌خواری و یا سه نوبت در روز را خیلی قبول نداشتند بلکه بهترین روش را در رژیم ترک ناهار و فقط خوردن صبحانه و عصرانه خصوصاً در فصول گرم مفید می‌دانستند زیرا در این صورت کبد و سایر ارگان‌های دست اندرکار جهاز هاضمه، وقت کافی جهت استراحت و گوارش خوردنی‌ها پیدا می‌کنند و گرنه تند تند و به دفعات مختلف غذا خوردن جز اینکه غذاها در بدن تجمع پیدا کنند و در دراز مدت شخص را چاق، مسموم و خواب آلود کنند سود دیگری در برندارد.

جدول شناخت طبایع و ارتباط آن با عناصر اربعه طبیعت، فصول سال و گروه های خونی و روح معنوی (خداوند بزرگ)

نوع طبع نوع مزاج ارتباط با عناصر اربعه طبیعت ارتباط طبع با فصول سال ارتباط طبع با گروه های خونی ارتباط طبع با روح معنوی
صفرا گرم و خشک آتش تابستان AB  
دم گرم و تر هوا بهار O  
بلغم سرد و تر آب زمستان A  
سودا سرد و خشک خاک پاییز A و سایر گروه های خونی منفی  

پیشنهادات ویژه : خرید زیره سیاه

در این جدول همانطور که ملاحظه می‌کنید اگر طبع کسی دموی (خونی) باشد مزاجش گرم و تر و همچون باد و هوا و فصل بهار لطیف خواهد بود و برعکس اگر طبق صفراوی داشته باشد مزاجش گرم و خشک همچون آتش و فصل گرم تابستان می‌باشد که غیرقابل تحمل و سخت و خشن است. توضیح دیگر اینکه دو طبع اول و دوم، جزو طبایع گرم و بقیه جزو طبایع سرد می‌باشند که در آن گرمی را معادل حیات و سردی را نقطه مقابل آن و مذموم می‌دانند. موضوع دیگری که بایستی بدانیم این است که براساس نظریات حکمای طب سنتی چون غذاها، محیط اطراف، آلودگی هوا، فصل‌ها، ماه‌ها، گردش روز و شب و بیماری‌های داخلی همگی در تغییرات مکرر بیوشیمیایی خون (اخلاط) نقش دارند؛ بنابراین انسان یک موجود تقریباً مجبور و تابع این تغیرات گوناگون است و مزاجش با تغییر آن‌ها دائماً تغییر خواهد کرد، براین اساس هرکه بیمارتر است یعنی اخلاطش بیشتر دستخوش تغییر می‌باشد و به عبارتی دیگر نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

حال بایستی بدانیم چه کارهایی را انجام بدهیم تا طبعمان خیلی دستخوش تغییر نگردد:

پیشنهادات ویژه : خرید عرق مورد 

  1. پرهیز از پرخوری
  2. اصلاح طبع با دارو
  3. پرهیز از خوردن غذاهای بد
  4. پرهیز از سرما و گرمای زیاد
  5. اصلاح انرژی‌های مختلف بدن
  6. اصلاح طبع با تغییر شرایط زندگی
  7. مهاجرت به نقاط خوش آب و هوا
  8. اصلاح طبع با تغذیه صحیح و ورزش
  9. انجام دستورات طب پیشگیری نظیر: حمام رفتن، ناخن گرفتن، لباس گرم و مناسب و …
  10. انجام فرائض اعم از مستحبات و واجبات دینی (که همان ارتباط طبع با روح معنوی یا خداست). زیرا انسان در اثر اطاعت امر الهی کمتر دستخوش تغییرات جسمی و روحی می‌گردد.
  11. انجام رفتارهای درمانی توصیه شده توسط خداوند (نظیر: حجامت، فصد خون، روزه)
  12. خوردن دوره‌ای خوراکی‌های سنتی مناسب نظیر: فلوس، سرکه انگبین، عسل، سیاهدانه و … براساس الگوهای متداول قدیم و جدید.

پیشنهادات ویژه : خرید دمنوش میوه ای مرکبات

عطاری آنلاین من دو سلام در این مقاله شما را با طب سنتی آشنا کردیم، برای آشنایی با ما اینستاگرام عطاری آنلاین در کرج را دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا