ساخت ماسک گیاهی در خانه

بهترین راه استفاده موضعی از گیاهان ماسک گذاشتن است. از تمام میوه ها و سبزی ها به صورت ماسک گیاهی می توان استفاده کرد. طرز تهیه و استفاده ماسک هر کدام از میوه ها و سبزی ها به صورت جداگانه ذکر شده. اما روش تهیه ماسک ها به این صورت است:

میوه های آبدار مثل: سیب، هلو، پرتقال و … باید قسمت گوشتی آنها را از هسته و پوسته جدا کرده، سپس له، یا رنده کنید و بر روی پوست بگذارید. بعضی از آنها که رقیق تر است می تواند با آرد جوانه گندم، آرد گندم، آرد برنج و … مخلوط کنید تا بهتر روی پوست بماند در ضمن جوانه گندم، برنج و … خود به تنهایی برای پوست بسیار مفید است که هر کدام جداگانه شرح داده شده، از آرد برنج در صورتی که پوست چرب دارید استفاده کنید، زیرا آرد برنج چربی پوست را می گیرد و پوست خشک را خشک تر می کند. اگر ماسک مورد نظر خشک بود می توانید چند قطره آبلیمو به آن بیافزایید که آبلیمو نیز برای پوست های چرب مناسب است. برای رقیق کردن ماسک های پوست خشک از شیر و برای بیشتر کردن غلظت آنها از آرد جوانه گندم استفاده کنید. برای رقیق تر کردن ماسک هایی که بر پایه مواد خشک است از ماست و عسل می توانید استفاده کنید. ماست یک درجه پوست را روشن می کند. مثل ماسک پودر جوانه گندم و ماست. برای استفاده از ماسک سبزی هایی که آبدار نیستند از لوسیون آنها استفاده کنید . آنها را بجوشانید و صاف کنید. برای پوست های خشک به جای آب از شیر برای جوشاندن استفاده کنید.

به طور خلاصه بعد از مطالعه این فصل و اطلاع راجع به گیاهانی که برای پوست چرب یا خشک مفید هستند،  یا آنها که آلرژی زا هستند. هر تعداد از آنها را که خواستید و خواص مشابه به هم را داشتند می توانید با هم مخلوط کنید و به عنوان ماسک استفاده کنید.

پیشنهادات ویژه : خرید شربت ضد سرفه -شربت زوفا

برای استفاده از ماسک این نکات را به یاد داشته باشید:

1-بعد از بخور دادن، یا حمام کردن ماسک گذاشتن تأثیر بیشتری دارد.

2- غلظت ماسک باید شبیه غلظت سس باشد.

3- ماسک باید با فاصله شعاع cm2 از چشم گذاشته شود.

4-زمانی که ماسک به صورت دارید باید در آرامش باشید. بخوابید، چشم ها را ببندید و استراحت کنید.

5- موقعی که ماسک به صورت دارید صحبت نکنید چون احتمال چروک شدن پوست موقعی که ماسک روی پوست است بیشتر می شود.

6- ماسک باید بین 15 تا 20 دقیقه بر روی پوست باقی بماند.

7- در حین ماسک گذاشتن، یا زمانی که ماسک به صورت دارید اگر احساس سوزش یا خراش روی پوست صورت داشتید نشان دهنده حساسیت پوست شما به آن مواد می باشد، زود ماسک را بشویید. (آبلیمو بر روی پوست های دچار آکنه سوزش دارد که طبیعی است)

8– اگر ماسک روی پوست خشک شد به آرامی با آب ولرم بشویید و مراقب باشید به پوست آسیب نرساند.

9- ماسک های رقیق را می توانید به وسیله پنبه آغشته به گلاب پاک کنید.

10- ماسک های با غلظت معمولی را با آب معدنی، یا آب ولرم بشویید.

11- پوست هاي خشك را بعد از شستن ماسك با يك كرم مناسب چرب كنيد.

1- سيب: سيب يكي از ميوه هايي است كه داراي بالاترين خواص براي پوست است. سيب هر چه قدر رسيده و سالم باشد از ارزش غذايي بالاتري برخوردار است. از میوه بهشتی بهترین انتظار زیبایی است. سیب حاوی ویتامین های A و B و C است که هر سه ویتامین برای زیبایی پوست لازم است. اما مهم ترین اثر سیب بر روی پوست علاوه بر زیبایی و تقویت پوست، جلوگیری از بروز چروک پوست است. سعی کنید روزانه یک عدد سیب بخورید. برای استفاده موضعی از سیب می توانید آن را در شیر بجوشانید و به عنوان ماسک استفاده کنید. و یا پنبه را به آب سیب آغشته و وری پوست قرار دهید. آب سیب به سرعت اکسید می شود و خواص خود را از دست می دهد به همین خاطر اگر از آب سیب یا رنده شده سیب می خواهید استفاده کنید دقیقاً قبل از ماسک گذاشتن آن را آماده کنید. از سیب هم برای پوست چرب و هم پوست خشک می توانید استفاده کنید.

پیشنهادات ویژه : خرید عرق رازیانه

2- به: به تازه برای بر طرف کردن چروک صورت، آرامش بخشیدن و برطرف کردن خستگی چشمان برای بستن خلل و فرج های پوست لطافت و شفافیت پوست بسیار مناسب است. برای آرامش بخشیدن به چشمان به را تمیز بشویید و با پوست رنده کنید و (باید به، آب کمی داشته باشد تا چشم را اذیت نکند) به مدت 10 تا 15 دقیقه رو پلک بگذارید. دم کرده دانه ضد ورم، نرم کننده و خنک کننده است. برای دم کردن آن لازم است دانه به، را به مدت دو ساعت دم کنید (سی گرم دانه به دویست گرم آب)

3- هلو: دارای ویتامین های A و B و C می باشد. هلو نیز یکی از بهترین میوه ها برای زیبایی، مرطوب کردن و طراوت بخشیدن و لطافت پوست است. ماسک هلو پوست را تقویت می کند. خلل و سوراخ های باز پوست را می بندد. از بروز چروک جلوگیری می کند و پوست را صورتی و شفاف و مخملی می کند. ماسک هلو برای پوست های خشک بسیار مناسب است. اما شخصی که آکنه دارد دچار حساسیت می شود.

4- گیلاس:‌ گیلاس حاوی ویتامین A است. همانطور که می دانید ویتامین A برای درمان آکنه و چروک ناشی از اشعه آفتاب مناسب است. گوشت له شده گیلاس پوست خسته صورت را نیرو و آرامش می بخشد. ماسک گیلاس برای پوست های چرب بسیار مناسب است.

5- پرتقال: پرتقال دارای ویتامین A و B است. برای بستن منافذ باز شده پوست بسیار مفید است همچنین لطافت و نرمی از بین رفته را به پوست بر می گرداند و برای این کار دانه های پزتقال را از وسط باز کنید و برای مدت 30 دقیقه روی پوست بگذارید. خوردن پرتقال باعث رقیق شدن خون، درمان آکنه و امراض پوستی دیگر می شود. ماسک پرتقال برای پوست های چرب و آکنه دار مناسب است. پرتقال کمی پوست را زرد می کند اما نگران نباشید زود برطرف می شود.

6-خیار: حاوی ویتامین A و C است. خیار به دلیل خاصیت خنک کنندگی زیاد برای انواع سوختگی ها و تاول ها مناسب است. برای آفتاب سوختگی ماسک خیار بسیار مناسب است. ماسک خیار، باعث روشن تر شدن و لطافت و شادابی و رطوبت و کم رنگ کردن کک و مک می شود و ماسک خیار در درمان آکنه و از بین بردن التهاب آکنه ها کاربرد دارد. از خیار به صورت حلقه حلقه هم می توانید استفاده کنید. اما خیار رنده شده بسیار مناسب تر است، زیرا آب خیار بهتر به پوست می رسد. و تمام نواحی را در بند می گیرد و اگر کمی آب خیار بین موهایتان رفت خیلی موضوع را جدی نگیرید چرا که آب خیار مفید است و ضرری ندارد. ماسک خیار برای پوست های چرب نافع است.

7- زرد آلو:  حاوی ویتامین A و C است. زردآلو نرم کننده و شاداب کننده پوست های خشک به خصوص در فصل تابستان است. ماسک زردآلو تغییرات ناخوشایند پوست را از بین می برد. زیاده روی در مصرف زردآلو باعث ریزش مو می شود.

8- انگور: حاوی ویتامین های A و B و C است. آب انگور تازه و یا گوشت له شده آن به صورت کمپرس روی صورت باعث شادابی و روشنی و نرم کردن پوست می شود که بسیار مقوی است. می توانید آب انگور را به وسیله پنبه روی پوست صورت به آرامی مالیده و تا 10 دقیقه مرتباً بعد از خشک شدن تجدید کنید و سپس با آب ولرم که یک گرم جوش شیرین در آن ریخته اند صورت را بشویید. ماساژ بسیار ملایم پوست با سرکه به مدت 5 الی 15 دقیقه برای از بین بردن آکنه موثر می باشد. بعد از مدت زمان ذکر شده پوست را با آب سرد بشویید.

9- توت فرنگی: حاوی ویتامین C است. توت فرنگی برای تمیز کردن پوست (به صورت مالش روی پوست) بسیار موثر است. مقوی، شاداب کننده و باعث درخشندگی و نرمی پوست می شود. استفاده از توت فرنگی به صورت محلول باعث از بین بردن چین و چروک پوست می شود و برق و جلای خاصی به پوست می دهد. توجه داشته باشید توت فرنگی نیز برای بعضی افراد آلرژی زاست. اگر شما جزء آن گروه هستید از توت فرنگی صرف نظر کنید.

10- گوجه فرنگی: سرشار از ویتامین A است. همچنین دارای B و C نیز می باشد. لذا در تقویت و سلامتی پوست، جلوگیری از چین و چروک زودرس، لطافت و زیبایی بسیار مفید است. گوجه فرنگی نیز به شدت آلرژی زا است و باید بسیار مراقب بود. تعداد کمی از افراد می توانند از آن استفاده کنند. گوجه فرنگی برای درمان کمدون ها و پوست های چرب بسیار مفید است.

11- هویج: دارای ویتامین A و B و C و D می باشد. هویج پوست بدن را ترمیم می کند و مصونیت های طبیعی    می ­آورد. به همین دلیل در صنعت لوازم آرایش زیاد استفاده می شود. ماسک هویج برای حفظ اطراف شقیقه ها و پوست های حساس بسیار مناسب است. همچنین برای جلوگیری از چروک های زودرس باید هویج را پخته و له کنید  و روی پوست بگذارید. هویج رنگ پوست را روشن می کند و برای پوست های چرب بسیار نافع است، زیرا چربی پوست را برطرف می کند. هویج به دلیل داشتن کاروتن پوست را زرد می کند.

12- تمشک: دارای ویتامین C است و برای شادابی پوست و درمان پوست های چرب نافع است.

13- گندم: دارای ویتامین A و B و C و D و E و pp است. به همین دلیل برای تقویت پوست بسیار موثر است. ماسک گندم آرام بخش و مقوی و برای پوست های حساس بسیار مفید است. گندم علاوه بر ویتامین های ذکر شده دارای: کلسیم، فسفر،‌ آهن، سدیم، پتاسیم می باشد. میتوانید 50 گرم شیر و 10 گرم عسل را به هم بزنید و گرم کنید تا 4 تا 5 قاشق آرد گندم به آن اضافه کنید. عسل و شیر برای پوست فوق العاده مفید است.

14- جوانه گندم: سرشار از ویتامین E است که برای تازگی پوست و تقویت پیاز مو بسیار مفید است. دارای ویتامین B است که برای نرمی و لطافت پوست های خشن و ترمیم کننده موهای آسیب دیده و نازک است. دارای ویتامین C است که از چین و چروک صورت جلوگیری می کند. دارای ویتامین A است که از شاخی شدن بیش از حد پوست جلوگیری می کند. روغن جوانه گندم در لوازم آرایش کاربرد فراوان دارد. از جوانه گندم که زیاد نرم شده برای پیلینگ (لایه برداری) سطحی پوست نیز می توان استفاده کرد.

15- شلغم: برای جلوگیری از ناراحتی های پوستی بویژه آکنه مؤثر است.

16- لیمو ترش: دارای ویتامین A و B و C و pp است. لیموترش پوست را روشن و نرم می کند و باعث تقویت و آرامش پوست می شود.

لیموترش برای درمان پوست های چرب مناسب است و آکنه را درمان می کند. یک عدد لیموترش را نصف کرده و آرام به پوست صورت بمالید، یا از آبلیموی تازه استفاده کنید، به وسیله پنبه روی پوست بمالید.

17- لیموترش: ضدعفونی کننده، ترمیم کننده، طروات بخش و معطر است. در درمان عفونت های پوست و آکنه های چرکی مؤثر است.

18- زیتون: دارای ویتامین A و D و C است. برای نرم کردن پوست بهترین شیوه، استفاده از روغن زیتون است. روغن زیتون از تأثیر اشعه آفتاب بر روی پوست جلوگیری می کند و به عنوان ضد آفتاب نیز کاربرد دارد. برای درمان پوسته شدن پوست از آب زیتون و روغن زیتون می توانید استفاده کنید.

19- جعفری: دارای ویتامین A و C است. برای برطرف کردن لکه های ناشی از بارداری (ملاسما) کک و مک مفید است. برای رفع جوش های قرمز روی پوست و روشن شدن رنگ پوست می توانید هر صبح و شب صورت خود را با آب جعفری دم کرده بشویید. مصرف مداوم جعفری چهره را روشن می کند.

20- گل سرخ: از گلاب و گل سرخ به عنوان شیر پاک کن مقوی بعد از یک روز طولانی همراه با یک آب زیاد        می توانید استفاده کنید که بسیار مفید و آرام بخش است. گلاب از به وجود آمدن چروک زودرس جلوگیری می کند. همچنین شاداب کننده پوست است. مراقب باشید مصرف زیاد گلاب باعث به وجود آمدن لک بر روی پوست می شود.

می توانید از محلول رقیق شده گلاب استفاده کنید. 4 تا 5 مشت برگ گل سرخ را در یک لیتر آب نیم ساعت بجوشانید، صاف کنید و به صورت کمپرس سرد روی پلک ها بگذارید تا چشمان خسته خود را آرامش دهید. دم کرده گل سرخ برای پوست های پیر و خسته و رنگ پریده بسیار مناسب است.

21- گل گاو زبان: برای پوست های خشک و شکننده نافع است. 20 گرم گل گاو زبان را به مدت 15 دقیقه در نیم لیتر آب بجوشانید و 10 دقیقه روی پوست بگذارید.

22- نعناع: منافذ باز شده پوست را می بندد و همچنین برای آفتاب سوختگی و برطرف کردن سرخی و خارش پوست مفید است. 15 گرم نعناع را 15 دقیقه در آبجوش دم کنید و به صورت لوسیون به وسیله پنبه به آرامی روی پوست بمالید.

23-کاج: از جوانه کاج در حفظ زیبایی و نرمی پوست می توانید استفاه ببرید. می توانید جوشانده آن را استفاده کنید.

24- شاهی: دارای ویتامین C است. برای درمان آکنه مؤثر است و مخصوص پوست های چرب است.

25- اسفناج: برای از بین بردن کک و مک مؤثر ایت. به صورت لوسیون بر موضع مالیده می شود. باید در این کار مداومت داشته باشید.

26- کلم: دارای ویتامین A و B و C است. کلم چهره را باز می کند. خوردن تخم کلم که با آب پخته شده باشد در رفع لک پوست مؤثر است. وجود گوگرد در کلم ترشحات زیاد چربی پوست را از بین می برد. مراقب باشید زیاده روی در خوردن کلم باعث ریزش مو می شود.

27- بنفشه: برای نرمی و سفیدی پوست مفید است. بنفشه سه رنگ در درمان آکنه نیز مؤثر می باشد. می توانید برگ خشک گل بنفشه را در شیر بجوشانید و با پنبه به صورت بمالید.

28- کنجد: روغن کنجد برای پوست بسیار مقوی است و خاصیت نرم کنندگی دارد. روغن کنجد در صنعت لوازم آرایش نیز کاربرد فراوانی دارد. روغن کنجد می تواند اشعه uv خورشید را تصفیه کند به همین دلیل به عنوان ضد آفتاب نیز می توان از آن استفاده کرد.

29- کرچک: از روغن کرچک در صنعت لوازم آرایش به عنوان براق کننده استفاده می شود. روغن کرچک علاوه بر مراقبت پوست مانع تماس کرم و پوست می شود. اگر از کرمی می خواهید استفاده کنید که به پوستتان آسیب      می رساند قبل از استفاده از ان پوست خود را به روغن کرچک آغشته کنید. از روغن کرچک برای درمان خال های سیاه پوست نیز م توان استفاده کرد. روغن کرچک برای درمان شوره پلک و ریزش مژه بسیار سودمند است.

پیشنهادات ویژه : خرید کرم ضد چروک دور چشم در شب

30- بابونه: از لوسیون بابونه برای درمان آفتاب سوختگی می توان استفاده کرد.

31- شنبلیله: تخم شنبلیله برای درمان آکنه بسیار مؤثر است. می توانید تخم شنبلیله را به صورت پودر در آورید و با ماست مخلوط کنید.

32- کلم پیچ: برای درمان آکنه بسیار مؤثر است. باید آب کلم پیچ را استخراج کنید و ان را روی آکنه بمالید و با برگ کلم آن را بانداژ کنید.

33- زعفران: برای جلا دادن و آرایش ابرو و ناخن زعفران بسیار مناسب است و برای رفع تورم پلک چشم می توانید از ضماد زعفران استفاده کنید.

34- چای برای رفع خستگی و پف آلودگی چشم بعد از یک خواب طولانی، یا بعد از یک روز خسته کننده بسیار مناسب است. چای هر قدر مرغوب باشد،‌ نتیجه بهتر است. دو عدد چای کیسه ای را داخل آب سرد کرده و بیرون بیاورید برای نیم ساعت در یخچال بگذارید سپس بخوابید و چشم ها را ببندید و چای کیسه ای را روی چشم بگذارید. مراقب باشید چای کیسه ای هیچ آبی نداشته باشد.

35- سیر: برای از بین بردن خال های روی پوست سیر را پخته و روی خال ها بمالید. این کار را باید تکرار کنید تا خال ها را از بین ببرید. سیر جرم مینای دندان را از بین می برد.

36- رازیانه: سرشار از ویتامین های A و B و C است. برای رفع خستگی و برطرف کردن چین و چروک باید نصف قاشق پودر تخم رازیانه را با آب جوش مخلوط کرده و بخور دهید.

37- برنج: برای درمان پوست های چرب فوق العاده مؤثر است و در نتیجه آکنه را نیز درمان می کند. برای این منظور آرد برنج را روی پوست نم دار گذاشته،‌ آرد برنج به پوست می چسبد. بعد از خشک شدن پوست با دست آرد برنج را از روی پوست ریخته به صورتی که کمی آرد برنج ها روی پوست بماند. در اندازه ای که براحتی دیده نشود. بعد از 15 دقیقه صورت را با آب ولرم بشویید. بر حسب چربی پوست این کار را تکرار کنید. مراقب باشید پوستتان را زیاد خشک نکنید.

38- خربزه: برای رفع خشکی پوست مناسب است. هر شب با مخلوطی از آب مقطر و شیر تازه و آب خربزه صورت را بشویید تا زمانی که خشکی پوست برطرف شود.

39- بادام: از روغن بادام شیرین می توان برای مغذی کردن پوست دست ها و ناخن ها استفاده کرد. علاوه بر اینها خاصیت مرطوب کنندگی نیز دارد. روغن بادام شیرین در صابون ها، کرم ها و لوازم آرایشی و داروهای پوستی کاربرد فراوان دارد.

40- نارگیل: روغن نارگیل مرطوب کننده خوبی برای بدن است. روغن نارگیل به دلیل خاصیت نگهدارنده و ضد فاسد شدنی که دارد در لوازم آرایش و زیبایی کاربرد فراوان دارد. روغن نارگیل شیر پاک کن خوبی نیز می باشد.

41- کاکائو: کره کاکائو به راحتی در برابر دمای بدن ذ.ب می شود. خاصیت ضد چروک و مرطوب کنندگی فراوان دارد. از کره کاکائو در صنعت کرم سازی استفاده می شود.

42- جو: جو صحرایی در درمان و جلوگیری پیری زودرس پوست بسیار مؤثر است. استفاده از ان به وصرت لوسیون می باشد.

43- روغن سویا: تقویت کننده و نرم کننده است. برای پوست سالخوردگان و پوست های خشک و شکننده بسیار مناسب است.

پیشنهادات ویژه : خرید دمنوش اسطوخودوس

44- خرما:‌ حاوی بسیاری از مواد معدنی است و در درمان شکنندگی پوست و خشکی بسیار مؤثر است.

45- آناناس:آب ساییده شده آن برای درمان آکنه های کیستی مؤثر است و اثر نرم کنندگی دارد.

46- موز: برای پوست های حساس بسیار مؤثر و مقوی است. موز در نرم کردن پوست اثر بسیاری دارد.

47- عسل: دارای خواص کشیدگی پوست،  ضد عفونی،‌ مرطوب کنندگی و تونینگ است.

48- کاهو: برای پوست های خشک و حساس به کار می رود. 90%  آن آب و سرشار از ویتامین E است.

49- پیاز:‌ مالش پیاز پخته بر روی پوست دارای آکنه در بهبود آکنه مؤثر است.

50- سیب زمینی: سیب زمینی را رنده کرده یا نرم کننده به صورت پودر در آورید و یک قاشق سوپ خوری آب لیمو به آن اضافه کرده و برای برطرف کردن چربی پوست و آکنه،‌ خستگی و سوختگی بسیار مفید است.

متشکریم تا انتهای این مقاله با عطاری آنلاین من دو سلام در کرج همراه بودید. برای آشنایی با ما اینستاگرام من دو سلام را دنبال نمایید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا