گیاه جین سینگ را بشناسیم – معرفی گیاه جینسینگ

  • نام: جین سینگ
  • نام علمی: Ginseng panax 
  • تیره: آرالياسيه Araliaceae 
  • نام انگلیسی: Ginseng

مشخصات گیاه شناسی جین سینگ

جین سینگ یکی از گیاهان دارویی بومی شرق آسیا (کشورهای چین و کره و …) و شمال آمریکا می باشد. این گیاه در دوران گذشته از چنان ارزش والایی در شرق برخوردار بود که به عنوان مثال در چین تنها امپراطوران حق جمع آوری و نگهداری ریشه های آن را داشتند و در دوران های بعد نیز به عنوان جزئی جدایی ناپذیر از وعده غذایی پادشاهان و امپراتوران به منظور افزایش قوای جسمانی، ذهنی، و به عنوان اکسیر جوانی و شادابی جایگاه خود را همچنان حفظ نمود. 

این گیاه دارای ریشه ای قطور (با قطر بیش از ۲ سانتی متر) و طول در حدود ۷ سانتی متر با محدوده رنگی زرد تا خرمایی و قهوه ای در نوع آمریکایی آن می باشد .

گیاه جین سینگ گیاهی دیر رشد بوده و با گذشت حدود چهار سال از عمرش شروع به گل دادن نموده، پس از چهار تا شش سال به بلوغ خود می رسد ریشه گیاه جین سینگ معمولا در فصل پاییز به بیشترین ضخامت خود می رسد و ریشه های مسن و غير پرورشی دارای ارزش دارویی بیشتری است و فصل برداشت آن پاییز می باشد ریشه آن به عنوان دارویی اساطیری بیش از هزاران سال است که در میان مردم کشورهای چین، کره، تایلند، ویتنام، منچوری و …. و نیز در بین سرخ پوستان آمریکایی مورد مصرف قرار می گیرد. 

←پیشنهادات ویژه: خرید ریشه چوبک

لازم به ذکر است، ریشه این گیاه با تغییراتی در ساختار آن، می تواند صدها سال زنده بماند علاوه بر این گیاه جین سینگ دارای ساقه ای با برگ های پهن و میوه ای شبیه به تا می باشد که مورد استفاده دارویی ندارند.

انواع جین سینگ

انواع جین سینگ 

  • جین سینگ آسیایی : این نوع از جین سینگ که به جین سینگ کره ای یا چینی معروف است در بین سایر انواع جین سینگ دارای خواص دارویی بیشتری می باشد. از آنجا که ریشه این گیاه شبیه به انسان می باشد در چین با نام جین – چین معروف است. جالب است بدان که نام این جنس به معنای علاج کننده عام یا شفای همه بیماری ها می باشد. این نوع از چین سینگ مرغوب ترین و بهترین نوع جینسینگ محسوب شده و کشت آن به صورت سنتی در کره صورت می گیرد. این گیاه به علت خواص و توان درمانی بالایی که دارد بسیار مورد توجه است و علاوه بر کره در کشورهای دیگری از جمله چین، ژاپن، و بسیاری دیگر از کشورهای آسیایی قابل پرورش و کشت می باشد. 
  • جین سینگ ژاپنی: این نوع جین سینگ از نظر محتویات فعال مشابه جین سینگ چینی بوده ولی با میزانی بسیار کمتر 
  • جین سینگ سیبری : این نوع جن سینگ دارای کیفیت و خواص پایین دارویی بوده و به عنوان جین سینگ ارزان قیمت به فروش می رسد.
  • سنچی جین سینگ : این نوع چین سینگ که به جین سینگ کاذب معروف است معمولا جهت انعقاد خون و تسکین درد مورد استفاده قرار می گیرد و خواصی بسیار متفاوت با نوع چینی خود دارد. 
  • جین سینگ آمریکایی: این گیاه که در آمریکای شمالی (کانادا) رشد می کند جثه ای کوچکتر از مشابه چینی خود دارد در گذشته این نوع از جین سینگ توسط سرخ پوستان جهت درمان بسیاری از بیماریها مورد استفاده قرار می گرفته و شیره آن مانند شیره گیاه شیرین بیان می باشد که علاوه بر مواد شیرین موجود در آن برخی مواقع با مقادیری مواد تلخ او نیز انواعی از ترکیبات معطر همراه می باشد. از نکات جالب در رابطه با این نوع جین سینگ صادرات ۸۵ درصدی جین سینگ کشت شده در آمریکا به کشورهای آسیایی می باشد. جالب است بدانید که هر بوته از این ریشه ها در سال ۱۷۴۸ به ازای 1 دلار در آمریکا و ۵ دلار در چین به فروش می رسیده، که این خود بیان کننده ارزش بسیار زیادی است که بازرگانان چینی برای این گیاه قایل می شدند اخیرا کشت این گیاه به صورت انبوه در کانادا نیز رواج یافته است .
  • جین سینگ هیمالیائی : از این نوع جین سینگ بومیان هیمالیا جهت درمان سوء هاضمه استفاده می نمایند
  • دارف جین سینگ: نوع بسیار نادری از جین سینگ که سرخ پوستان آن را به منظور درمان سردرد ، سرفه و … مورد استفاده قرار می دادند.

←پیشنهادات ویژه: عرق بید مشک

تفاوت جین سینگ قرمز و جین سینگ سفید

خواص دارویی تفاوتی میان این دو وجود ندارد. جین سینگ در ابتدای برداشت سفید رنگ میباشد اما بر اثر خشک شدن در برابر نور آفتاب و یا پروسه بخار دادن جینسینگ (در موارد صنعتی) موجب کاراملیزه شدن قندهای موجود در ریشه آن شده و رنگ آن قرمز می شود.

ترکیبات شیمیایی 

پاناکسوئید جین ستوزیدها شیکوستو سایوتین ها ترکیبات سایونیتی (ترپن گلیکویدها، اسانس، اسیدهای آلی، ترکیبات غیراساتی مانند پاناکسی نول، پکتین، کولین، پپتیدها، ویتامین B۱۲ و… هستند. طبق بررسی های جدید ریشه دارای آمیدون، رزین واسترول ها نیز می باشد. 

قسمت مورد استفاده

ریشه به شکل های مختلف قرص، عصاره، قطره و شربت.

خواص درمانی 

  1. «پنسین» ترکیب دیگری است که در جینسینگ یافت شده و موجب کاهش قند خون می شود و ترکیبی مشابه انسولین دارد
  2. گیاه منتخب سازمان بهداشت جهانی برای بالا بردن کارایی فیزیکی و روانی بدن 
  3. رفع خستگیهای جسمانی و روحی
  4. نیرو دهندهی سیستم عصبی
  5. معالجه ی کم خونی و بی خوابی
  6. درمان التهاب معده
  7. خلط آور
  8. محافظ کبد
  9. ادرار آور
  10. مقوی قلب
  11. ملین 
  12. ضد سرطان
  13. ضد افسردگی
  14. مسکن
  15. مقوی معده
  16. درمان درد ناشی از زخم معده 
  17.  تنظیم سوخت و ساز و متابولیسم بدن
  18.  کاهش اثرات منفی ناشی از یائسگی ( تأثیرات تعدیل کننده بر عوارض ناشی از یائسگی در خانم ها )
  19. تقویت سیستم ایمنی بدن
  20.  درمان لرزش زمان پیریپ

←پیشنهادات ویژه: کرم ضد لک ترنجبان

طریقه مصرف جین سینگ

نسخه دارویی 

  • تهیه چای، یک لیوان آب در حال جوش را روی ۳ گرم پودر جین سینگ ریخته و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس آن را صاف کرده و میل نمایید. این میزان میتواند تا سه بار در روز تکرار شود. مدت مصرف به این منوال می تواند تا سه یا چهار هفته تکرار شود 
  • مقدار مصرف ريشه معمولا ۴ تا 5/6 گرم در روز است. 
  • می تواند به تنهایی به صورت دم کرده (جوشانده و چای) یا به عنوان بخشی از یک نوشیدنی دم شده گیاهی همراه با سایر گیاهان و یا حتی به صورت افزودنی به سوپ یا به شکل قرص مورد مصرف قرار بگیرد. اما رایج ترین شکل استفاده از آن، به صورت دم کرده و چای یا به صورت عصاره (شیره) می باشد. 
  • ریشه خشک شده این گیاه می تواند به تنهایی یا همراه با سایر مواد غذایی جون عسل، مورد استفاده قرار گیرد 
  • پودر ریشه این گیاه را می توان به سایر غذا ها اضافه کرده یا به صورت کپسول هایی درآورد و در طول روز از آنها استفاده کرد.
  • میزان ۱ تا ۲ گرم پودر جین سینگ خالص و مرغوب (با کیفیت عالی) در روز توصیه شده است همچنین می توانید قطعه ای از ریشه آن را به اندازه یک سکه، مورد استفاده قرار دهید.

←پیشنهادات ویژه: هزار برگ قاعده آور 

کپسول ۲۵۰ میلی گرم 

جوشانده ۱۰-۵ گرم در ۲۵۰ سی سی آب برای هر بار مصرف

نکات احتیاطی

  • مصرف زیاد آن باعث بی خوابی، عصبانیت، اسهال، قاعدگی و پریود سنگین می شود؟
  • بهتر است مصرف این گیاه در طول دوران بارداری متوقف شود.
  • از جمله عوارض دیگر سرخوشی، بی خوابی، بروز دانه های پوستی و خیز است.

سخن پایانی

در این مقاله عطاری آنلاین من دو سلام  شما را با انواع جین سینگ، خواص درمانی، ترکیبات شیمیایی و نکات در مورد مصرف آشنا میکنیم برای آشنایی با ما در مقالات بعدی و اینستاگرام با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا