گل ختمی و خواص آن و طریق مصرف

نام : گل ختمی 

نام انگلیسی :‌ malvaceae

گونه : پنیرکیان

گل ختمی ( malvaceae) از گونه پنیرکیان نوعی گیاه گل دار می باشد ,که دارای ساقه استوانه ای و کرک داربه رنگ سبز روشن است . این گیاه دارای برگ های سبز و گرد می باشد و همچینین دارای گل های بزرگ به رنگ های صورتی , سفید ,بنفش روشن و گاهی قرمز و زرد می باشد .
خبازی شجری، غسل، العصرس، انجل و آلتیا از نام‌های دیگر گل ختمی است. این گل خواص دارویی و درمانی بسیار چشم گیری دارد.

←پیشنهادات ویژه: عرق گل ختمی

مهم‌ترین خواص گل ختمی

درمان تب، التیام زخم‌ها، درمان نیش مار، درمان سرماخوردگی و گلودرد، تسکین تب‌خال، تحریک اشتها، تسکین مشکلات تنفسی، کمک به سلامت هاضمه، را می توان از خواص بینظیر گل ختمی دانست .

←پیشنهادات ویژه: آذر به (مشکلات تنفسی آسم)

خواص گل ختمی برای مو

این گیاه را می توان یکی از موثر ترین داروها برای رشد و تقویت مو و همچنین ابرسانی قوی برای مو دانست ونیز مانعی قوی برای ریزش مو به حساب می آید.

از فواید دیگر آن برای مو می توان به خواص زیر اشاره نمود:

نرم کننده طبیعی: این گل یک نرم کننده طبیعی برای مو محسوب می‌شود. با مصرف مداوم از این نرم کننده گیاهی، می‌توانید موهای صاف و نرمی داشته باشید. این گل خشکی مو را برطرف می‌کند.

ضد گره و وزی مو: از خواص دیگر آن می توان به خاصیت ضد گره و از بین برنده وزی مو اشاره کرد. جوشانده آن با مرطوب کردن قسمتهای گره خورده مو، آنها را سریعاً آزاد و نرم می‌کند.

رشد موی سر: این گیاه حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی است که در تقویت پوست سر و مو موثر است.از ترکیب شکوفه‌های تازه گل ختمی با روغن نارگیل خمیر نرمی به دست می‌آید.
آن را روی پوست سر بگذارید و پس از یک تا دو ساعت سر خود را بشویید. این کار را ۳ تا ۴ مرتبه در ماه انجام دهید. پس از مدتی رویش مجدد موهای از دست رفته خود را مشاهده خواهید کرد.

طراوت و شادابی مو: برای از بین رفتن موخوره می‌توانید موهای خود را با جوشانده گل ختمی شست و شو دهید.

درمان ریزش مو: عصاره ریشه و ساقه گل ختمی برای سلامتی پوست و مو بسیار مفید هستند

رنگ موی طبیعی:نتایج استفاده از این گیاه  به عنوان رنگ مو طبیعی بسیار عالی و قابل توجه می باشد ,زیرا شما همزمان موهای صاف و نرمی نیز خواهید داشت.

←پیشنهادات ویژه: رنگ مو گیاهی

برای استفاده از این گل به عنوان رنگ مو ابتدا باید گل ختمی آبی رنگ را به آب اضافه کنید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس آن را صاف کنید.
در مرحله بعد دسته از گل ختمی بنفش آبی را در آب داغ بجوشانید و بعد از ده دقیقه بگذارید سرد شود.
محلول حاصل را حالا دسته ای از گلهای بنفش آبی رنگ این گیاه در بطری بریزید و موهای خود را با آن اسپری کنید. پس ۱۵ دقیقه موهای خود را با شامپو شسته و سپس آب‌کشی کنید

گل ختمی
جایگزین شامپو: طب سنتی ثابت کرده است استفاده از گل ختمی خشک شده برای مو بهترین جایگزین شامپوهای شیمیایی می باشد .
از خواص شامپوی آن می‌توان به جلوگیری از ریزش مو، کنترل چربی پوست سر، از بین بردن شوره سر، درمان خارش سر، افزایش رشد مو، افزایش لطافت مو، بازسازی ساقه مو، از بین رفتن شپش مو و تسکین دهندگی برای میگرن را اشاره کرد.

←پیشنهادات ویژه: شامپو سبوس برنج

طرز تهیه شامپو

این گل را سفید خشک شده را آسیاب کرده والک نمایید,سپس یک قاشق غذا خوری از این پودر را با دو لیوان آب جوش مخلوط کنید و بعد منتظر شوید تا ترکیب لعاب بیندازد .
سپس با استفده از یک صافی آن را صاف کنید و از این مایع برای شامپو استفاده نمایید. توجه داشته باشید که این شامپو برای ۳ روز قابل نگهدارید می باشد.

خواص گل ختمی زرد

گل‌های زرد و سفید نسبت به سایر ختمی‌ها از کاربرد درمانی بیشتری برخوردار هستند.
بخش‌هایی‌ دارویی گل زرد عبارتند از : گل، میوه و ریشه.
از گل و گلبرگ های گل ختمی زرد را می‌توان به صورت دم کرده و یا عرق گیاهی استفاده کرد.
گل ختمی زرد به دلیل لعابدار بودن و ترکیب قندی و موسیلاژ در در مان بیماری ها و ناراحتی های تنفسی و از بین بردن سرفه های خشک و رفع گلو درد بسیار موثر می باشد .
در طب سنتی از دمنوش ختمی زرد، برای کاهش فشار خون بالا و کاهش کلسترول استفاده می‌شود.
از دیگر خواص آن، تسریع پوست اندازی و کمک به شادابی پوست ,از بین برنده جای جوش ,کاهش قرمزی و سوزش اگزما ,نرم کننده پوست های خشک , درمان ریزش مو ,شوره سر وکنترل چربی سر و همچنین ضدعفونی کننده بسیار خوب و ضدقارچ است.

گل ختمی زرد خاصیت ملین دارد و به رفع یبوست کمک می‌کند. از دیگر خواص گل ختمی زرد برای زنان است. این گیاه دارویی می‌تواند عادت ماهیانه را تنظیم کند و همچنین ترشحات عادت ماهیانه را برطرف کند.

←پیشنهادات ویژه: ملیسا ملین

فواید این گل برای کلیه‌ها، برطرف کردن تورم ناشی از احتباس آب در بدن بوده، ادرار آور است و به طور کلی یک روش درمانی برای ناراحتی‌های دستگاه ادراری است و تنظیم کننده قند خون نیز می باشد.
عصاره گل ختمی باعث افزایش متابولیسم بدن شده و از افزایش وزن که به دلیل تجمع چربی در کبد می باشد پیشگیری می‌کند.
ضماد(مرهم) تهیه شده از برگ گل ختمی زرد خواص و کاربرد های فراوانی از جمله درمان رعشه، برطرف کردن درد سیاتیک، التیام شکستگی‌ها، برطرف کردن دمل‌ها، ورم سینه, ورم بناگوش و ورم معده است.
از ریشه گل ختمی زرد برای درمان ناراحتی‌های پوستی استفاده می‌شود و عصاره ریشه ختمی، موجب نرم شدن پوست، درمان سوختگی‌ها و زخم‌های پوستی می‌شود
. دم کرده ریشه گل ختمی زرد برای درمان سرفه‌های خشک، درمان سرماخوردگی، گلو درد و دیگر مشکلات تنفسی بسیار موثر و مفید است.


استفاده از آن در صنعت داروسازی

یکی دیگر از کاربردهای گیاه ختمی زرد استفاده از این گیاه در صنعت داروسازی است، فرم دارویی جدید از گیاه ختمی زرد وجود دارد که نام آن التادین است و به صورت ترکیبی از ختمی زرد و اویشن است.
این دارو برای درمان التهابات تنفسی، سرفه‌های تحریکی، تب و برونشیت تجویز میگردد.
از گل ختمی زرد آدامسی که برای تسکین دندان درد موثر است تولید می‌شود.
از ریشه و گل‌های ختمی زرد نیز برای تهیه و ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود ساقه گیاه ختمی زرد حاوی فیبر است که از این فیبر از برای تهیه کاغذ استفاده می‌کنند.

طبع

در طب سنتی این گل دارای طبع سرد و تر(بلغمی) است. در افراد سرد مزاج بهتر است گل ختمی را با عسل مخلوط کرده و استفاده کنند.

طرز تهیه دمنوش گل ختمی

یک قاشق غذاخوری گل ختمی را در قوری بریزید و روی آن آب با دمای ۷۰ یا ۸۰ درجه بریزید. بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. سپس در صورت تمایل می‌توانید دمنوش خود را با عسل شیرین کرده و سپس میل کنید.
برای تهیه دمنوش با ریشه گل ختمی ابتدا ریشه گل ختمی را تمیز کنید و سپس در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید که به مدت ۳۰ دقیقه دم بکشد. بعد از سرد شدن آن را از صافی رد کرده و در صورت تمایل با عسل شیرین کرده و میل کنید‌.

مضرات

 برای بیشتر افراد بی خطر است. اما در برخی موارد در مصرف آن باید احتیاط کنید؛ ازجمله:
دیابت: گل ختمی می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون شود. افراد مبتلا به دیابت که از گل ختمی استفاده می‌کنند باید مراقب نشانه‌های کاهش قند خون یا هیپوگلیسمی باشند و قند خون خود را به‌دقت کنترل کنند.
جراحی: همان طور که گفتیم این گیاه قند خون را کاهش می‌دهد و احتمال اینکه در کنترل قند خون در طول جراحی و پس از آن اختلال ایجاد کند وجود دارد؛ درنتیجه بهتر است حداقل ۲ هفته پیش از جراحی، مصرف گل ختمی را متوقف کنید.
بارداری و شیردهی: اطلاع دقیقی از مضرات گل ختمی در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد. محض احتیاط در این دوران از گل ختمی استفاده نکنید.

خواص لاغری

از آنجایی که این گیاه در کاهش قندخون موثر است، می‌تواند تا حدود زیادی برای پیشگیری از دیابت و همچنین اضافه وزن کمک‌کننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا