با ساختمان کبد آشنا شویم؟

ساختمان کبد، اندامی است که در سمت راست سینه زیر دنده­ها قرار دارد و بزرگ­ترین غده­ی موجود در بدن انسان است. در خانم­ها کوچک­تر از آقایان است؛ به گونه­ای که وزن ایده­آل در آقایان، حدود 3/1 کیلوگرم تا 5/1 کیلوگرم و در خانم­ها، حدود 1 تا 3/1 کیلوگرم است. کبد بیش از 50000 نوع آنزیم ترشح می­کند که هر آنزیم از چندین اسید آمینه تشکیل شده است. هنگام تولد، کبد نوزاد  وزن کودک را تشکیل می­دهد.

کبد، مجهز به سلول­هایی به نام کوپفر است که وظیفه­ی آن­ها در صورت سالم بودن، بیگانه­خواری است (از شگفتگی­های کبد). از دیگر وظایف کبد این است که قند را به صورت گلیکوژن و آهن را به صورت فریتین ذخیره می­کند و در زمان نیاز در اختیار بدن قرار می­دهد. مهم­ترین ذخیره­ی کبد ویتامین B12 است که حدوداً برای 6 ماه تا 1 سال کافی لست. درواقع، تمام زندگی روزمره­ی انسان بستگی به وجود کبد و سلامت آن دارد. برای حفظ سلامتی کبد، باید از غذاهایی که آن را دچار مشکل می­کند، پرهیز کرد.

با حفظ سلامتی کبد، سلامتی انسان تضمین می­گردد. کبد از نشانه­های خداوند در وجود انسان است. همه­ی غذاهایی که انسان میل می­کند، از طریق معده وارد روده و جذب سیستم لنف و در نهایت، وارد سیستم گردش خون می­شود. خون موجود در عروق انسان از طریق سه رگ ورودی به کبد وارد می­شود. در آن­جا آنزیم­هایی ساخته و به مواد غذایی افزوده می­شود.

پیشنهادات ویژه : خرید انجدان 

غذاهای موجود در آن توسط کبد بررسی می­گردد و به مواد مفید برای اندام­ها اجازه­ی عبور داده می­شود و موادی که مضر تشخیص داده شوند، در کبد باقی می­مانند.

زندگی بدون کبد امکان­پذیر نیست و مرگ انسان حتمی است. چنانکه قبلاض اشاره شد، کبد مجهز به سلول­هایی به نام کوپفر است که کارشان حفاظت از کبد و کل بدن است. میکروب­هایی که در سیستم لنف یا ایمنی بدن از بین نرفته و وارد خون شده­اند، در کبد توسط سلول­های کوپفر از بین می­روند. اگر کبد نتواند این وظیفه را به درستی انجام دهد، میکروب یا ویروس وارد اندام­های بدن می­شود و بدن را دچار بیماری می­کند. اگر تمام دانشمندان جهان با تمام وسائل و  امکانات آزمایشگاهی خود گرد هم آیند، نمی­توانند بخش اندکی از کار کبد را انجام دهند.

این در حالی است که خداوند متعال با قرار دادن غده­ای به وزن 5/1 کیلوگرم در بدن انسان این همه وظایف به­خوبی انجام می­شود. این خود یکی دیگر از نشانه­های شگفت وجود خداوند است که ما از آن غافلیم.           

امام رضا (ع) کبد را مرکز غم می­داند که علت این امر با کمی دقت در کار کبد مشخص می­شود.

کبد به دو علت مرکز غم است:

اول: هنگامی که مواد غذایی کافی از طریق کبد عبور نکند و به سلول­ها نرسد، سلول­ها دچار کمبود می­شوند و نمی­توانند کار خود را به خوبی انجام دهند و همین امر موجب غم و اندوه در انسان می­گردد؛ زیرا درست کار نکردن کبد موجب می­شود آنزیم «ال، دی، اچ» در خون بالا رود.

دوم: مهم­ترین عاملی که موجب غم و اندوه در انسان می­شود، تجمع مواد غذایی زائد در کبد و به­وجود آمدن عفونت در آن است؛ زیرا تجمع و به حالت سکون در آمدن آن­ها موجب گندیدگی و فساد می­شود و این خود عامل بزرگی برای غم و اندوه است. در حقیقت، انواع میکروب­ها و ویروس­های به­وجود آمده موجب بیماری­های صعب­العلاجی مانند انواع هپاتیت می­شود. شنیدن نام هپاتیت برای هر فردی نگرانی و اضطراب خاصی به­وجود می­آورد. این درحالی است که می­توان به­آسانی این نوع بیماری­ها را برطرف کرد و دوباره به نشاط دست یافت. (پاک­سازی کبد به روش طبیعی).

←پیشنهادات ویژه : خرید کامبوچا چای سبز

توجه: سلول­های کوپفر کبدی آنتی­ویروس تولید می­کنند!

 

مواد غذای مضر برای کبد

چای، شیرینی­جات قنادی، سرخ­کردنی­ها، پرخوری، غذاهای چرب و پرحجم، ماست، نوشابه، آب یخ، تخم­مرغ، شور، نمک زیاد، ترشی­جات، سرکه، فلفل و ادویه­جات تند به مقدار زیاد، سیر زیاد، تمام غذاهای ساندویچ­فروشی­ها، غذاهای فریزشده، غذاهای زودپز شده، سس، رب، بادمجان زیاد، نوشیدن مایعات همراه با غذا یا بلافاصله بعد از آن، تنقلات مصنوعی، آجیل شور، ریزه­خواری؛ یعنی این­که دهان پیوسته بجنبد، ماکارونی، آش رشته، انواع دخانیات، مشروبات الکلی که موجب سیروز کبدی می­شوند، عصبی­شدن و حرص خوردن، یبوست مزاج، تنبلی و عدم فعالیت فیزیکی، خواب زیاد، تند و سریع غذا خوردن و مصرف گوشت زیاد از عوامل دیگری است که برای کبد مضر است.

پیشنهادات ویژه : خرید زنیان

کبد، اندام بسیار حساسی است که اگر از آن به­طور صحیح مواظبت نشود، سریع دچار کم­کاری و بیماری می­شود. پس بهتر است در محافظت از این اندام بکوشیم؛ زیرا کبد عضو فوق­العاده مفیدی است که حتی با کمترین غم و اندوه آزرده و آنزیم­های SGPT و SGOT آن به سرعت ترشح و زیاد می­شوند، هم­چنین آنزیم LDH خون نیز افزایش می­یابد، که ازدیاد آن بسیار خطرناک است. خوردن ماست به­خاطر داشتن اسید لاکتیک فراوان این آنزیم را افزایش می­دهد.

مواد غذایی مفید برای کبد

غذاهای مفید کبد عبارتند از: انواع میوه­جات، سبزیجات (به­خصوص کاهو و خیار، هویج)، روغن زیتون، انار و شاه­توت که اثر معجزه­آسایی روی کبد دارند. در حقیقت، شاه­توت ضد هپاتیت است! انواع بذرهای ملین؛ از قبیل خاکشیر، اسفرزه، بارهنگ، تخم ریحان، تخم شربتی، بالنگو، شیرخشت، ترنجبین، فلوس به مقدار کم، سوپ جو، آش جو، نان جو، به­خصوص نان جوی دوسر و نوشیدن روزانه حداقل شش لیوان آب خنک نیم ساعت قبل و دوونیم ساعت بعد از غذا، سالاد فصل همراه با لیموترش تازه و روغن زیتون قبل از غذا. زرشک و آب زرشک، عسل، کشمش، توت، انجیر، برگه­ی هلو و زردآلو، کدو خورشتی، کدوحلوایی، کنجد، اسطوخودوس، بادرنجبویه، کاسنی، آب مرکبات، مغز بادام و آلوبخارا.

پیشنهادات ویژه : خرید رنگ مو گیاهی

با تغذیه­ی صحیح و مناسب می­توان کبد را سالم نگه داشت. درواقع، سالم بودن کبد مساوی است با سلامتی جسم و روح. یکی از شگفتی­های کبد ترشح ماده­ی ضدویروسی به نام اینترفرون است. این ماده، زمانی تولید می­شود که کبد در نهایت سلامت باشد. پس باید از این عضو باارزش به دقت مراقبت کنید و ورزش را نیز فراموش نکنید.

از همراهی عطاری آنلاین من دو سلام در این مقاله متشکریم، می توانید از آخرین اخبار ما را در اینستاگرام با خبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا