محافظت از مو و علاج ریزش آن

مو

موهای زیبا، درخشان و خوشرنگ نشانه سلامت بدن انسان است. در کتاب مقدس در داستان سامسون و دلیله، موهای سامسون سمبل قدرت جسمی او بود و در طب چینی نیز موی سر نشانه سلامتی کلیه ها و دستگاه هاضمه است زیرا کلیه ها اسانس زندگی و انرژی بدن را می سازند و آنهایی که موی سرشان می ریزد و یا کدر و خشک می شود از کمبود انرژی و اختلالات دیگر شکایت می کنند. به هر صورت موی سرسلامتی اعضاء داخلی بدن را نشان می دهد و هنگامی که بدن دارای کمبود مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی است؛ اثر آن روی پوست و مو ظاهر می شود و خود را به این صورت به ما نشان می دهد، حتی تجزیه و آزمایش مو اطلاعات زیادی از وضع سیستم داخلی بدن و کمبود مواد غذایی را آشکار می سازد.

متاسفانه در دنیای کنونی اکثریت مردم با این که پرخوری می کنند دچار کمبود مواد معدنی و ویتامین ها هستند زیرا از غذاهای پروسس شده که هه مواد مغذی آن از بین رفته استفاده می کنند که این غذاها فقط شکم را پر می کند و حتی باعث از بین رفتن ویتامین ها و مواد معدنی شده و بدن را از آنزیم تهی می سازند. کمبود این مواد روی پوست و مو اثر مستقیم می گذارد. مثلا پوست خشک و پیر و بی حالت و کدر می گردد. موهای خشک نشانه امراض دیگر نیز مانند کم کاری غده تیروئید، اختلال در غدد داخلی بدن و کمبود اسیدهای چرب اشباع نشده نیز می باشد. حتی استفاده از قرص های ضدحاملگی می تواند علت ریختن مو و شکنندگی آن شود. هنگامی که هورون های بدن تنظیم نیست؛ ترشح غدد چربی زیر پوست زیاد شده و موها چرب می شوند و این حالت بیشتر در جوانان به هنگام بلوغ رخ می دهد. البته تغذیه درست اثر مهمی در تنظیم هورمون ها در این سن دارد و جوانان باید از خوردن گوشت پرچربی، شکر، شکلات و قهوه پرهیز کنند. مسئله دیگری که روی پوست و مو اثر می گذارد حالات و روانی شخص است.

←پیشنهادات ویژه: خرید تخم خرفه

غذاهای لازم برای مو

برای این که موهای درخشنده، خوش حالت و براق و ناخن های قوی و پوستی زیبا و جوان داشته باشید باید از غذاهایی استفاده کنید که دارای مقدار زیادی سیلیکا باشد مانند ارزن، ویتامین A  و بتاکاروتین که اثر مهمی در سلامتی مو داند. ویتامین A به مقدار زیادی در ماهی وجود دارد. بتاکاروتین در هویج، یم و تمام سبزیجات برگ پهن و سبز یافت می شود و میوه هایی مانند زردآلو، طالبی و منگو نیز دارای این ماده مهم حیاتی می باشند.

غذاهایی مانند لوبیای سبز، گندم، جو، تخم مرغ و ماهی برای سلامتی پوست ضروری است. ویتامین بکمپلکس نیز از سفید شدن مو جلوگیری می کند.

گوگرد نیز ماده موثری برای سلامتی مو است و می توان آن را در تخم مرغ و کلم یافت.

←پبشنهادات ویژه: خرید هل باد

چربی های اشباع نشده مانند روغن تخم کتان تاثیر مفیدی در این امر دارند. ولی مهمتر از همه تمیزی اعضاء داخلی بدن است که باید آنها را از سموم زائد پاک کرد. برای تصفیه و تمیز کردن خون، باید هر روز مخلوطی از یک قاشق آب گزنه و آب شاهی و آب الو را در یک لیوان آب ریخته و بنوشید. البته اگر دستگاه آبگیری سبزیجات ندارید؛ می توانید به جای آب گزنه از دم کرده آن استفاده کنید. گیاه دم اسب نیز چون دارای مقداری زیادی سیلیکا است برای درمان ریزش مو موثر می باشد. یک فنجان از دم کرده آن را سه بار در روز بنوشید یا موهایتان را با دم کرده آن، شبها ماساژ داده و صبح روز بعد بشنوئید.

رزماری نیز موها را براق می کند. دو قاشق چایخوری از این گیاه را در داخل یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت ده دقیقه دم کنید و بعد از این که سر را شستید موها را با آن آبکشی کنید.

موهای خشک

برای درمان خشکی مو باید غدد چربی زیر پوست را تحریک کنید تا موها از خشکی درآیند. به این منظور می توان از جوشانده مریم گلی استفاده کرد. مقدار 100 گرم مریم گلی خشک را، در نیم لیتر آب جوش ریخته و بگذارید به آرامی برای مدت یک ربع ساعت بجوشد؛ سپس آن را در جای تاریکی قرار دهید و پس از دو شبانه روز آن را صاف کنید و روزی دو یا سه بار موهای خود را با آن ماساژ دهید.

←پیشنهادات ویژه: آذربه درمان آسم

موهای کدر و بی حالت

گیاه بومادران داروی خوبی برای درمان موهای کدر و بی حالت است. برای این منظور مقدار دو قاشق سوپخوری گیاه بومادران خشک را در دولیوان آب جوش ریخته و بگذارید برای مدت 10 دقیقه دم بکشد؛ سپس آن را صاف کنید نصف لیوان سرکه سیب را با 4 لیتر آب مخلوط کرده و بعد از شامپو کردن، موهای خود را با آب بشوئید.

موهای تیره را اگر با چای گزنه آبکشی کنید طراوت و سلامت خود را باز می یابد.

موهای چرب را با روغن عناب ماساژ داده و سپس بشوید

ریزش مو

ریزش مو اگر در حد کم باشد کاملا طبیعی است زیرا باعث رویش موهای تازه می شود. ولی اگر زیاد باشد بیماری محسوب می گردد. عده ای تصور می کنند که ریختن موها بعد از 50 سالگی یک امر طبیعی است در حالی که به هیچ وجه درست نیست و یک شخص سالم موهای خود را تا سنین پیری حفظ می کند و این مسئله فقط بستگی به تغذیه متناسب دارد. ریختن و نازک شدن موها در سالمندان می تواند به علت کمبود کلسیم، مگنزیوم، سیلیکا و جمع شدن فلزات سنگین و سموم زیاد در بدن و یا استفاده از قرص های تروئید، ناراحتی های روانی، ترس های شدید و افسردگی باشد.

استفاده از مواد شیمیایی مانند رنگ و شامپو های تجارتی که دارای سولفات لاریل سدیم و سولفات لاریت سدیم هستند نیز برای مو مضر است؛ زیرا این مواد سرطان زا بوده و در کلیه، کبد، قلب، چشم و عظلات رسوب کرده و باعث ریزش مو، موخوره و آلرژی های مختلف می شود.

←پیشنهادات ویژه: خرید کاملیا برای لاغری

نسخه برای جلوگیری از ریزش مو و درمان آن

  • ویتامین B-Complex 50 میلی گرم دو بار در روز.
  • قرص روی Zinc 30 میلی گرم یک قرص در روز
  • قرص مس Copper 3 میلی گرم یک قرص در روز
  • سیلیکا Silica 1000 میلی گرم یک قرص در روز
  • برای درمان موهای چرب از قرص همیوپتی استفاده کنید. و اگر شخص افسردگی نیز دارد باید از Phosphorous 6X استفاده کند.
  • برای از بین رفتن شوره سر و ریختن مو Kai sulf6x و برای شوره و ریزش مو پوست های چرب Nut mur 6x تجویز می شود.

مو یکی از اعضای مهم بدن و زیبایی محسوب می شود عطاری من دو سلام در این مقاله راه های درمان را برای شما باز گو کردیم برای آشنایی با ما اینستاگرام عطاری من دو سلام را دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا