نمک دریاـفوایدومضرات

نمک دریا:

نام فارسی : نمک دریایی

نام انگلیسی:Sea salt

اسم علمی :کلرید سدیم

تیره : کانی ها

نمک دریا به طور بالقوه 82 ماده مغذی ضروری را از گنجینه معدنی موجود در آب دریا به دست می آورد. این مواد معدنی طبیعی برای عملکرد سالم بدن ارزشمند هستند.

ترکیبات اصلی : کلرید سدیم,سولفات ,کلسیم , منیزیم

کاربرد : آشپزی ,استحمام,پاکسازی پوست و بدن

نمک دریا فواید و مضرات آن

نمک دریا که به نمک خلیج نیز معروف است از فرآیند تبخیر آب نمک تولید می شود. ممکن است رنگ آن در مقایسه با نمک تصفیه شده تیره تر باشد زیرا مواد معدنی ضروری را از پوشش رسی بدن آب جذب می کند. به طور معمول، برداشت نمک خوراکی تصفیه شده ممکن است شامل پردازش های سنگین، از جمله استخراج و به دنبال آن ید دار کردن، سفید کردن، و رقیق کردن نمک  باشد. مواد شیمیایی بیشتری در طول فرآوری نمک اضافه می‌شود که اغلب تمام مواد معدنی و عناصر کمیاب مفید آن به جز سدیم و کلرید را می‌برد.

بر خلاف نمک های تصفیه شده، تهیه نمک دریا معمولاً ممکن است شامل پردازش بسیار کمی باشد، بنابراین رطوبت و گنجینه معدنی خود را حفظ می کند. این مواد معدنی به شکلی وجود دارند که به راحتی توسط بدن انسان استفاده و جذب می شوند. آب و هوا و موقعیت جغرافیایی منطقه نیز ممکن است نقش مهمی در کیفیت و ترکیب مواد معدنی ارائه شده توسط نمک دریا داشته باشد.

دریای مدیترانه، اقیانوس اطلس و دریای شمال رایج ترین هاب برای برداشت نمک دریا هستند. روش مورد استفاده در برداشت همچنین ممکن است به حفظ حالت طبیعی و ویژگی های درمانی آن کمک کند. در دوران باستان، نمک دریا برای التیام جراحات دست و زخم ماهیگیران ارزشمند بود.

نمک دریایی سلتیک متفاوت از نمک دریایی سنتی برداشت می شود و از روش های مرسوم سلتیک استفاده می شود. این روش ها ممکن است شامل کار و جمع آوری نمک به طور کامل با دست و تنها با استفاده از ابزار چوبی باشد. حاوی مواد شیمیایی مضر یا افزودنی هایی نیست که معمولاً به نمک تصفیه شده برای جلوگیری از کلوخه شدن آن اضافه می شود.

ارزش غذایی نمک دریا

بر اساس مجله آبزی پروری و علوم آبزی ، نمک دریا به طور بالقوه 82 ماده مغذی ضروری را از گنجینه معدنی موجود در آب دریا به دست می آورد. این مواد معدنی طبیعی برای عملکرد سالم بدن ارزشمند هستند. ثروت غذایی آن ممکن است شامل مواد معدنی حیاتی مانند سدیم، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم ، برمید، کلرید، آهن ، مس و روی و سایر عناصر مفید باشد.

نمک دریا

فواید  سلامتی

ممکن است از مجموعه ای مشابه از مواد معدنی و عناصر طبیعی شفابخش مانند آنچه در سلول های پوست یافت می شود، باشد. بنابراین، اغلب به عنوان یک ماده عالی برای مصارف درمانی و محصولات زیبایی استفاده می شود.

←پیشنهادات ویژه:نمک دریای دلفین

فواید نمک دریا برای پوست :

محتوای مواد معدنی موجود در نمک دریای خشک به دلیل اثرات جوان کنندگی آن بر روی پوست مورد توجه قرار گرفته است. حمام کردن در محلول نمک دریایی ممکن است به مرطوب نگه داشتن و احیای پوست کمک کند. حمام نمک دریای خشک ممکن است به بهبود عملکرد سد پوست و از بین بردن زبری و التهاب روی سطح پوست کمک کند.

تحقیقات منتشر شده در مجله بین المللی پوست نشان داده است که این اثر ضد التهابی ممکن است به وجود محتوای بالای منیزیم در این نمک ها نسبت داده شود. همچنین ممکن است با دفع سموم از منافذ به سم زدایی بدن کمک کند و در عین حال به بهبود گردش خون نیز کمک کند.

فواید نمک دریا برای سلامت دهان و دندان :

ممکن است حاوی فلوراید باشد که برای ارتقای سلامت دندان مفید است. فلوراید ممکن است به محافظت از دندان در برابر آسیب اسیدی کمک کند و از ایجاد پوسیدگی و حفره جلوگیری کند. شستشوی منظم و غرغره کردن با آب نمک ولرم دریا ممکن است به کاهش زخم های دهان، خونریزی لثه ها ، زخم ها و درد گلو درد کمک کند. در حالی که اکنون در بسیاری از کشورهای جهان فلوراید به آب اضافه می شود، نمک دریا ممکن است در اوایل قرن بیستم اهمیت ویژه ای داشته باشد، زمانی که بسیاری از کشورها از این طریق به آن دسترسی نداشتند.

←پیشنهادات ویژه:هلباد (دهانشویه)

 تسکین دردهای ارتیت و روماتويید :

نمک دریای خشک در ارائه تسکین درمانی به بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید مؤثر است. یک مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگان در حمام‌های حاوی این نمک‌ها در مقایسه با حمام‌های معمولی کلرید سدیم، بهبود قابل‌توجهی در چنین بیماری‌هایی نشان دادند. این نتایج ممکن است برای یک روش موثر و طبیعی برای تسکین در این جمعیت امیدوارکننده باشد.

کاربرد در صنعت ارایشی و بهداشتتی :

ممکن است کاربرد دیگری در صنعت آرایشی و بهداشتی در تولید اسکراب و سایر محصولات مراقبت از پوست مانند ضد تعریق ها و دئودورانت ها پیدا کند. لایه برداری با نمک های دریایی ممکن است به حذف ذرات مرده پوست، تقویت بافت های پوست، تشویق گردش خون محیطی و همچنین ترویج نوسازی پوست کمک کند. برخلاف نمک خوراکی، بافت دانه‌ای نمک دریا ممکن است در ایجاد پوست تمیز و صاف بسیار خوب عمل کند.

تاثیر  در کنترل پسوریازیس :

ممکن است به عنوان یک داروی طبیعی مفید برای درمان پسوریازیس همراه با داروی مناسب در نظر گرفته شود. استفاده از نمک دریا در بیمارانی که ممکن است از بیماری های پوستی مانند خارش و پوسته پوسته شدن رنج می برند، پیشرفت های قابل توجهی را نشان داده است. اثربخشی آب درمانی، که با استفاده از درمان نمک دریایی با گل و حمام های گوگردی بر روی افرادی که از پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک رنج می برند، انجام می شود، ممکن است نتایج امیدوارکننده ای را با توجه به کاهش درد ستون فقرات و افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات نشان دهد.

←پیشنهادات ویژه: کاسیامون

تاثیرات نمک دریا در کاهش درد در آرتروز

یک مطالعه کوچک بهبودهایی را در بیمارانی که احتمالاً از استئوآرتریت زانو رنج می‌برند، پس از درمان با استفاده از آب درمانی با نمک دریای مرده نشان داد. علاوه بر این، برخی از بیماران ممکن است بتوانند پارامترهای سلامتی خود را حتی پس از چند هفته حفظ کنند، بر خلاف کسانی که درمان حمام را با کلرید سدیم معمولی انجام دادند.

تاثیر  در رینوسینوزیت

مطالعات تحقیقاتی ثابت کرده است که محلول نمک دریای مرده نیز ممکن است در تسکین سینوزیت بینی موثر باشد. این مطالعه همچنین به این نتیجه رسید که شستشوی بینی و اسپری‌های انجام شده با نمک دریا ممکن است در مقایسه با محلول‌های ساخته شده از محلول نمک هیپرتونیک، تسکین علائم بهتری را نشان دهد.

اثرات ضد التهابی نمک های دریای مرده ممکن است آنها را به یک جایگزین طبیعی و سالم برای تسکین آلرژی بینی و سایر اختلالات تنفسی تبدیل کند. داروهای دیگر مانند استروئیدهای بینی دارای عوارض جانبی مانند التهاب هستند که می تواند منجر به ترشح مخاط شود. محتوای معدنی موجود در نمک دریای مرده ممکن است به کاهش تورم و احتقان نیز کمک کند.

 می تواند به حفظ تعادل الکترولیت کمک کند

ممکن است به حفظ تعادل الکترولیت سالم در بدن کمک کند، که برای حفظ ترکیب و گردش خون بهینه، قدرت عضلانی و عملکرد کلی بدن ضروری است. مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم و سدیم ممکن است به تعادل الکترولیتی بدن کمک کنند. نمک دریا ممکن است به حفظ سطح سالم فشار خون کمک کند و به عادی سازی ضربان قلب نامنظم کمک کند.

←پیشنهادات ویژه:ساتیووس کاهنده فشار خون

نمک دریایی

از فواید احتمالی بیشتر :

ممکن است آکنه را تسکین دهد
نمک های دریایی ممکن است حاوی گوگرد باشد که ممکن است به پاکسازی و درمان بیماری های پوستی مانند درماتیت و اسکار آکنه کمک کند.

ممکن است درد پا را آرام کند

خیساندن پاهای خسته خود در محلول نمک دریای گرم ممکن است به شل شدن ماهیچه ها و تسکین درد و درد پاهای دردناک کمک کند.

ممکن است خواب آرام را تشویق کند

بسیاری بر این باورند که حمام نمک دریایی ممکن است اثر آرام بخش و خواب آور داشته باشد، بنابراین به القای خواب عمیق و جوان کننده کمک می کند.

ممکن است تسکین احتمالی گرفتگی عضلات را ارائه دهد

بسیاری تصور می کنند که نمک دریا برای تسکین گرفتگی عضلات مفید است. در حالی که نیاز به نمک برای کمک به تسکین گرفتگی عضله یک افسانه در دنیای علم تلقی می شود، چرایی این اتفاق هنوز توضیح داده نشده است.

این امکان وجود دارد که مواد معدنی ضروری مانند منیزیم و پتاسیم دارای خواص درمانی و جوان کننده باشند، بنابراین نمک های دریایی را به یک درمان طبیعی برای درمان درد تبدیل می کنند. حتی اگر ثابت نشده باشد، بسیاری متوجه می شوند که نمک دریا ممکن است به کاهش سفتی و ناراحتی ناشی از خستگی و تنش عضلانی کمک کند.

ممکن است در مراقبت از چشم کمک کند
محلول آن ممکن است یک درمان خانگی موثر برای از بین بردن پف دور چشم های خسته شما در نظر گرفته شود. کمپرس نمک دریایی ممکن است به کاهش سیاهی و افتادگی کیسه های زیر چشم کمک کند، در حالی که اثر آرام بخش و کاهش استرس را القا می کند.

ممکن است اسیدیته را کاهش دهد
تصور می شود نمک دریا با تسهیل دفع اسیدهای اضافی از طریق ادرار به قلیایی کردن سلول های بدن کمک می کند. در حالی که تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع باید انجام شود، برخی از بررسی های تحقیقاتی نشان می دهد که ممکن است در پیروی از رژیم غذایی قلیایی اعتباری برای کاهش عوارض در آینده وجود داشته باشد.

کاربردهای آشپزی :

نمک دریا همچنین به دلیل طعم متمایز آن ارزشمند است و به دستور العمل های مختلف در همه فرهنگ ها، به ویژه در غذاهای فرانسوی و تایلندی اضافه می شود.

مضرات :

در حالی که خوردن نمک خوشمزه است،  باید به مقدار مناسب مصرف شود. صرف نظر از نوع نمک، مصرف بیش از حد یک نوع نمک ممکن است منجر به بسیاری از بیماری‌های سلامتی مانند ادم یا فشار خون بالا شود که می‌تواند برای سایر بیماری‌ها خطرآفرین باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا