گل نیلوفرـ فواید و مضرات آن

گل نیلوفرآبی

نام فارسی: گل نیلوفر آبی

نام علمی: Nymphaea

تیره: نیلوفرآبیان

نام انگلیسی : Egyptian lotus

نیلوفر آبی فواید و مضرات آن

نیلوفر آبی با نام علمی Nelumbo nucifera شناخته می شود .  یک گیاه آبزی است که در آسیا کشت می شود.به آن نیلوفر آبی مقدس و نیلوفر هندی نیز می گویند.

در بسیاری از نقاط جهان، به ویژه در آسیا، از جمله هند و آسیای جنوب شرقی، کشت می شود. این گیاه در آب رشد می کند و اغلب با نیلوفرهای آبی زینتی اشتباه گرفته می شود که دارای کاسه ای شکل با گلبرگ ها و برگ های سبز است. گل های آن می تواند سفید، صورتی، قرمز یا آبی باشد.

گل نیلوفر آبی

گیاه نیلوفر آبی 7000 سال است که در آسیا به عنوان غذا مصرف می شده است. ساقه و ریشه آن اغلب به سوپ ها و سرخ کردنی ها اضافه می شود، اما از برگ ها، گل ها و دانه های آن در پخت و پز نیز استفاده می شود

گل های نیلوفر آبی از گیاهان زینتی محبوب در آسیا هستند. آنها نماد طول عمر، خلوص و زیبایی در بودیسم و ​​هندوئیسم هستند و به نام مستعار نیلوفر آبی (لوتوس مقدس)مشهور می باشند.

امروزه، برای مزایای سلامتی احتمالی آن مورد مطالعه قرار گرفته است. محققان به ویژه به انبوهی از ترکیبات مفید موجود در گیاه، از جمله فلاونوئیدها و آلکالوئیدها علاقه مند هستند.

نیلوفر آبی گیاهی است که در دریاچه ها و رودخانه ها می روید. از گل ها، دانه ها، برگ ها و قسمت هایی از ساقه زیرزمینی (ریزوم) برای تهیه دارو استفاده می شود.

در آسیا، بخش‌های مختلف گیاه نیلوفر آبی معمولاً برای پخت و پز، پختن و طعم دادن به نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.

خواص گل نیلوفر:

نیلوفر آبی حاوی مواد شیمیایی است که باعث کاهش تورم ،از بین بردن  سلول های سرطانی و باکتری های بیماری زا می شود، قند خون را کاهش می دهد، به تجزیه چربی کمک می کند و باعث کاهش چربی خون و بدن می شودو از قلب و عروق خونی محافظت می کند. به نظر می رسد که مواد شیمیایی موجود در نیلوفر از پوست ، کبد و مغز محافظت می کنند .

←پیشنهادات ویژه: کاسیا (پاکسازی کبد)

علاوه بر این، ساقه، دانه، برگ و گل آن از دیرباز در طب سنتی شرقی مورد استفاده قرار می گرفته است. نیلوفر آبی برای درمان اسهال، عفونت، سرفه، فشار خون بالا و تب و سایر بیماری ها استفاده می شد

نام های دیگر گل نیلوفر:

لوبیا هندی، نیلوفر آبی، نیلوفر آبی چینیو.

موارد استفاده و اثربخشی:

درمان مواردی مانند
اضطراب
بوی بد دهان
خون ریزی
اسهال
مشکلات گوارشی
تب
سلامت کبد
بیماری های پوستی
گلو درد و سرفه
شرایط دیگر

اثرات جانبی مصرف:

هنگام مصرف خوراکی : نیلوفر آبی هنگامی که به عنوان غذا مصرف شود، احتمالاً بی خطر است. با این حال، اطلاعات کافی در مورد نیلوفر آبی وجود ندارد تا بدانیم که آیا زمانی که به عنوان یک دارو استفاده می شود ایمن است یا خیر. در برخی افراد می تواند باعث واکنش های آلرژیک مانند خارش پوست شود .

تداخل مصرف:

داروهای دیابت (داروهای ضد دیابت) باگل نیلوفر تداخل دارند
نیلوفر آبی ممکن است قند خون را در برخی افراد کاهش دهد. از داروهای دیابت نیز برای کاهش قند خون استفاده می شود. مصرف نیلوفر آبی همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود. قند خون خود را دايما کنترل کنید. دوز داروی دیابت شما ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

←پیشنهادات ویژه: ارنجیوم (دیابت)

پنتوباربیتال (نمبوتال) با نیلوفر آبی در تعامل است
پنتوباربیتال باعث خواب آلودگی و خواب آلودگی می شود. نگرانی هایی وجود دارد که مصرف نیلوفر آبی همراه با پنتوباربیتال ممکن است باعث خواب آلودگی بیش از حد شود. با این حال، اطلاعات کافی برای دانستن اینکه آیا این یک نگرانی بزرگ است وجود ندارد.

نیلوفر

موارد مصرف:

در بسیاری از کشورهای آسیایی کاربردهای آشپزی دارد و هزاران سال است که بخش هایی از این گیاه و عصاره های آن در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.نیلوفر آبی به عنوان یک محصول تجاری به شکل ریشه خشک، چای ، پودر، کپسول و عصاره موجود است.

مزایای مصرف گل نیلوفر:

امروزه تحقیقات برای کشف مزایای احتمالی آن ادامه دارد. به عنوان مثال، برخی از ترکیبات موجود در نیلوفر ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشند.

در اینجا 5 مزیت احتمالی نیلوفر آبی، به علاوه اقدامات احتیاطی که باید در نظر بگیرید، آورده شده است.

1. خاصیت آنتی اکسیدانی دارد

گیاه نیلوفر آبی حاوی بسیاری از ترکیبات فلاونوئیدی و آلکالوئیدی است که ممکن است به عنوان آنتی اکسیدان عمل کنند .آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن مولکول های موثربه نام رادیکال های آزاد کمک می کنند. اگر رادیکال های آزاد در بدن شما بیش حد ذخیره شوند، می توانند باعث اکسیداتیو شوند که به سلول ها آسیب می رساند و به پیشرفت بیماری کمک می کند.در حالی که تحقیقات محدودی در مورد اثرات مصرف نیلوفر آبی بر سلامت انسان وجود دارد، تصور می شود که این ترکیبات آنتی اکسیدانی ممکن است در برابر بیماری هایی که از اکسیداتیو ناشی می شوند محافظت کنند.

این ویژگی گل نیلوفر ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد و از اسیب جدی به کبد جلو گیری کند و تا حد زیادی از بروز الزایمر نیز جلو گیری کند.

یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که برگ‌ها، گلبرگ‌ها و پرچم – بخش تولیدکننده گرده گیاه – دارای فعالیت آنتی‌اکسیدانی قوی بوده و آنزیم‌های دخیل در بیماری آلزایمر را مهار می‌کنند.با این حال، مطالعات انسانی بیشتری در مورد اثرات آنتی اکسیدانی و پیشگیری از بیماری نیلوفر آبی برای درک بهتر مزایای بالقوه آن مورد نیاز است.

2. ممکن است با التهاب مبارزه کند

ترکیبات موجود در نیلوفر آبی نیز ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشند.

التهاب مزمن می تواند ناشی از عفونت طولانی مدت، قرار گرفتن در معرض مواد مضر، رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن و عدم ورزش باشد. با گذشت زمان، التهاب می تواند به بافت ها آسیب برساند و به بیماری هایی مانند گرفتگی عروق و بیماری های قلبی، سرطان ها و دیابت کمک کند.

فرآیندهای التهابی در بدن شما شامل سلول هایی به نام ماکروفاژ می شود. ماکروفاژها سیتوکین‌های پیش‌التهابی ترشح می‌کنند که پروتئین‌های کوچکی هستند که پاسخ‌های ایمنی را نشان می‌دهند.

عصاره های برگ و دانه های نیلوفر آبی ممکن است این خواص ضد التهابی را نشان دهند.

3. به عنوان یک عامل ضد باکتری عمل می کند

نیلوفر آبی به دلیل اثرات ضد باکتریایی آن، از جمله بر علیه باکتری های موجود در دهان مورد مطالعه قرار گرفته است.

اینکه نیلوفر آبی چگونه خواص ضد باکتریایی خود را نشان می دهد، مشخص نیست، اما بسیاری از ترکیبات مفید موجود در آن احتمالاً نقش دارند.

مطالعات نشان می دهد که عصاره برگ نیلوفر آبی می تواند با گونه های باکتریایی که باعث حفره ها و عفونت لثه می شوند مبارزه کند. بنابراین، به عنوان یک عنصر در خمیر دندان و سایر محصولات بهداشت دهان و دندان قابل استفاده می باشد.

←پیشنهادات ویژه: هلباد دهانشویه

با این حال، توجه به این نکته مهم است که این مطالعات در لوله های آزمایش انجام شده است. برای درک بهتر پتانسیل استفاده از نیلوفر آبی برای درمان عفونت های دهان، تحقیقات در انسان مورد نیاز است.

4. ممکن است به کاهش قند خون کمک کند

مطالعات حیوانی نشان می دهد که ترکیبات موجود در نیلوفر آبی می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند. قند خون بالا می تواند در افراد مبتلا به دیابت شایع باشد و منجر به عوارض شود.

یک مطالعه نشان داد که عصاره برگ نیلوفر آبی سطح قند خون را در خرگوش های مبتلا به دیابت به طور قابل توجهی بیشتر از یک داروی استاندارد دیابت کاهش می دهد .

مطالعه دیگری نشان داد که موش هایی که عصاره دانه نیلوفر آبی دریافت کرده بودند، کاهش سطح قند خون را تجربه کردند.

علاوه بر این، تحقیقات روی موش‌های مبتلا به دیابت بارداری نشان داد که پلی ساکارید، نوعی کربوهیدرات، از برگ نیلوفر آبی باعث کاهش سطح قند خون ناشتا می‌شود.

اگرچه هنوز مشخص نیست، اما حدس زده می شود که اثرات ضد دیابت عصاره نیلوفر آبی می تواند ناشی از آنتی اکسیدان های موجود در آنها باشد.

به خاطر داشته باشید که مانند بسیاری از تحقیقات در مورد نیلوفر آبی، در مورد تأثیر این گیاه بر قند خون به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است.

5. کاربردهای متنوعی در غذا دارد

با توجه به مزایای سلامتی احتمالی نیلوفر آبی، می توانید آن را به بسیاری از دستور العمل های خود اضافه کنید تا محتوای غذایی آنها را افزایش دهید.

در بسیاری از موارد، افزودن نیلوفر آبی به غذاها می‌تواند آنها را از غذاهای معمولی به غذاهای کاربردی تبدیل کند ، که حاوی موادی با اثرات مثبت بر سلامتی هستند.

به عنوان مثال، دانشمندان سعی کرده اند پودر ساقه نیلوفر آبی را به سوسیس اضافه کنند تا محتوای فیبر و آنتی اکسیدان را بدون کاهش کیفیت یا پذیرش افزایش دهند.

به طور مشابه، آرد دانه نیلوفر آبی به جای گندم در کلوچه ها برای افزودن خواص سلامتی استفاده شده است. یک مطالعه نشان داد که کوکی های ساخته شده با این آرد به خوبی تحمل می شوند و سطح بالایی از مقبولیت در میان شرکت کنندگان دارند.

همچنین می توانید از نیلوفر تازه در آشپزی خانگی در غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده و سوپ استفاده کنید.

میزا ن مصرف :

میزان مصرف کل نیلوفردوز مناسب نیلوفر آبی به عوامل متعددی مانند سن مصرف کننده، سلامتی و چندین شرایط دیگر بستگی دارد.

خوردن نیلوفر آبی در مقادیری که معمولاً در غذاها استفاده می شود، مانند زمانی که از ریشه نیلوفر آبی در غذاهای آسیایی استفاده می شود، به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود.

دوزهای پودر، کپسول و عصاره نیلوفر آبی بسیار متفاوت است. توصیه ها از 1 تا 2 گرم کپسول نیلوفر آبی تا 15 گرم پودر ریشه نیلوفر آبی در روز متغیر است.

اقدامات احتیاطی وموارد منع مصرف:

بارداری و شیردهی : اطلاعات قابل اعتماد کافی در مورد بی خطر بودن مصرف نیلوفر آبی به عنوان دارو در صورت بارداری یا شیردهی وجود ندارد.

دیابت :گل نیلوفر آبی ممکن است سطح قند خون را در برخی افراد کاهش دهد. مراقب علائم قند خون پایین ( هیپوگلیسمی ) باشید واگر دیابت دارید و از گل نیلوفر آبی به عنوان دارو استفاده می کنید، قند خون خود را به دقت کنترل کنید.

←پیشنهادات ویژه:عرق پنیرک

جراحی : گل نیلوفر آبی ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. این نگرانی وجود دارد که مصرف نیلوفر آبی به عنوان دارو ممکن است در کنترل قند خون در طول و بعد از عمل جراحی اختلال ایجاد کند. استفاده از نیلوفر آبی را حداقل 2 هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده متوقف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا