کامبوچا چیست

کامبوچا چیست فواید و مضرات آن

  • نام فارسی : کامبوچا
  • نام علمی : kambucha
  • گونه : تخمیر چای سرد
  • خواستگاه : چین (منچوری)
  • آغاز تولید : 200سال قبل از میلاد
  • رنگ : قهوه ای یا سبز
  • مواد تشکیل دهنده : چای ,شکر,مخمر
  • انواع : میوه ای و ساده
  • محصولات مشابه : کفیر, یخ چای

کامبوچا یک نوشیدنی شیرین و ترش گازدار است که با چایدرست می شود. بسیاری از مردم می گویند که به تسکین یا پیشگیری از انواع مشکلات سلامتی، از ریزش مو گرفته تا سرطانو ایدز کمک می کند. شواهد علمی کمی برای تأیید این ادعا وجود دارد، اما برخی از عناصر نوشیدنی ممکن است برای شما مفید باشند.

کامبوچا نزدیک به 2000 سال است که وجود داشته است. ابتدا در چین مورد استفاده قرار گرفت  و سپس به ژاپن و روسیه راه یافت. در اوایل قرن بیستم در اروپا رایج شد. فروش کامبوچا در ایالات متحده به دلیل شهرت آن به عنوان یک نوشیدنی مفید برای سلامتی و بهبود دهنده انرژی در حال افزایش است.

مواد تشکیل دهنده کومبوچا

مواد اولیه موجود در کامبوچا مخمر، شکر و چای سیاه است. مخلوط به مدت یک هفته یا بیشتر کنار گذاشته می شود. در این مدت، باکتری ها و اسیدها  در نوشیدنی تشکیل می شوند. این فرآیند به عنوان تخمیر شناخته می شود و شبیه نحوه نگهداری کلم به عنوان کلم ترش یا کیمچی یا نحوه تبدیل شیر به ماست است.

این باکتری ها و اسیدها لایه ای را در بالای مایع تشکیل می دهند که SCOBY (کلنی همزیست باکتری ها و مخمرها) نامیده می شود. می توانید از SCOBY برای تخمیر بیشتر کومبوچا استفاده کنید.باکتری کومبوچا شامل باکتری های اسید لاکتیک است که می تواند به عنوان یک پروبیوتیک عمل کند. کامبوجا همچنین حاوی دوز سالم ویتامین B است.

ترکیب شیمیایی کامبوچا

کامبوچا نوشیدنی تخمیری حاوی طیف وسیعی از باکتری های مفید پروبیوتیک است و همچنین سرشار از ویتامین های B12,B1,کلسیم ,متیونین ,اسید فولیک,ویتامین K ,منیزیم ,فسفر ومس میباشد که به اتولیز کربوهیدرات ها ,رشدسلول هاوتولید انرژی کمک میکند.

کامبوچا

فواید کامبوچا برای سلامتی

علاقه مندان به این نوشیدنی می گویند که به فرایند هضم غذای شما کمک می کند، بدن شما را از سموم پاک می کند و انرژی شما را افزایش می دهد. همچنین گفته می شود که سیستم ایمنی را تقویت میکند ,به کاهش وزن کمک می نماید، ازفشار خون بالا و بیماری های قلبیو همچنین از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.

←پیشنهادات ویژه:کامبوچا عناب( تقویت سیستم ایمنی)

ادعاها در مورد قدرت کامبوچا برای کمک به هضم از این واقعیت ناشی می شود که تخمیرپروبیوتیک ها را تولیدمیکند.پروبیوتیک ها به درمان اسهال و سندروم روده تحریک پذیر (IBS) کمک می کنند و حتی ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کنند.

وقتی کامبوچا از چای سبز تولید می شود، از فواید آن نیز بهره مند می شوید. این شامل ترکیبات زیست فعال مانند پلی فنول/*8963+

-ها می شود که به عنوان آنتی اکسیدانعمل می کنند . آنتی اکسیدان ها از سلول های شما در برابر آسیب های جدی محافظت می کنند.

چای سبز ممکن است به چربی سوزی و محافظت از شما در برابر بیماری قلبی کمک کند. مطالعات روی حیوانات نشان می‌دهد که این نوشیدنی سطح کلسترول و قند خون را نیز کاهش می‌دهد. اما تحقیقات نشان نداده است که اثرات مشابهی در افراد دارد.

←پیشنهادات ویژه: کامبوچا چای سبز

خطرات

ساخت کامبوچا شامل اجازه دادن به باکتری ها در مایعی است که می خواهید بنوشید رشد کنند. بسیاری از باکتری ها پروبیوتیک در نظر گرفته می شوند، اما اگر به درستی تهیه نشود، می تواند باکتری های مضر یا کپکایجاد کند.از اواسط دهه 1990، چندین مورد بیماری و حداقل یک مورد مرگ در افرادی که کامبوجا مصرف می کردند گزارش شده است.

بیماری ها شامل مشکلات کبدب و اسیدوز لاکتیک (تجمع اسید لاکتیک در بدن)، واکنش های آلرژیک و حالت تهوع بود.گروه تحقیقاتی محصول غیردولتی Consumer Reports توصیه می‌کند که از نوشیدن آن به دلیل خطر آلودگی و شواهد کمی از مزایای آن خودداری کنید.اما FDA می گوید کامبوچا زمانی که به درستی آماده شود بی خطر است. اگر آن را در خانه درست می کنید، کارشناسان توصیه می کنند از ظروف شیشه ای، فولادی ضد زنگ یا پلاستیکی استفاده کنید. همه چیز را از جمله تجهیزات و دستان خود بهداشتی نگه دارید.

 عارضه جانبی کامبوجا

کامبوجا یک نوشیدنی چای تخمیر شده محبوب با فواید سلامتی چشمگیر است.

به عنوان مثال، منبع غنی از پروبیوتیک ها و آنتی اکسیدان ها است.

بعلاوه، خواص ضد میکروبی دارد و نشان داده شده است که عوامل خطر بیماری قلبی و سطح قند خون را کاهش می دهد.اگرچه کامبوچا برای شما مفید است، اما ممکن است بیش از حد بنوشید.

در اینجا 5 عارضه جانبی احتمالی نوشیدن بیش از حد کومبوچا وجود دارد.

 ممکن است منجر به مصرف بیش از حد کالری شود

انواع مختلفی از کامبوچا در دسترس مصرف کنندگان است.

در حالی که برخی از آنها کالری کمی دارند، برخی دیگر می توانند تا 120 کالری در هر بطری داشته باشند .

نوشیدن گاه به گاه نوشیدنی کومبوچا شما را چاق نمی کند، اما نوشیدن روزانه کامبوجا ممکن است به مصرف بیش از حد کالری کمک کند که می تواند منجر به افزایش وزن شود.

افرادی که به طور مکرر نوشیدنی های پرکالری می نوشند، نسبت به افرادی که مصرف نمی کنند، بیشتر در معرض اضافه وزن یا چاق هستند.برای افراد لاغر که می خواهند وزن بگیرند پیشنهاد می شود

←پیشنهادات ویژه:کرونیلا (چاقی)

این به این دلیل است که کالری های مایع نسبت به کالری غذاهای جامد بسیار راحت تر و سیر کننده تر هستند.

به علاوه، نوشیدنی‌های پر کالری اغلب جای تنقلات سیرکننده‌تر و مغذی‌تر را می‌گیرند که به شما کمک می‌کنند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

ممکن است باعث نفخ و ناراحتی گوارشی شود

مشخص شده است که کامبوجا به دلیل داشتن پروبیوتیک ها یا باکتری های مفید برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. با این حال، مصرف بیش از حد ممکن است عوارض جانبی .

از آنجایی که کامبوچا گازدار است، مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به نفخ شود.

علاوه بر این، کامبوچا حاوی ترکیباتی به نام FODMAPs است، انواع خاصی از کربوهیدرات‌ها که می‌توانند باعث ناراحتی گوارشی در بسیاری از افراد، به‌ویژه مبتلایان به IBS شوند.

 برای افراد خاص خطرناک است

در حالی که کامبوچا برای اکثر مردم بی خطر است، اما در برخی می تواند عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند.

از آنجایی که کومبوچا پاستوریزه نشده است و حاوی ترکیبی از انواع مختلف باکتری ها و مخمرها است، می تواند باعث رشد باکتری های فرصت طلبی شود که می تواند منجر به عفونت در افراد خاص شود.

به عنوان مثال، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند افراد مبتلا به سرطان، بیماری کلیوی یا HIV، ممکن است با نوشیدن کومبوچا عوارض جدی ایجاد کنند.

←پیشنهادات ویژه: کامبوچا زرشک

از آنجایی که کامبوچا غیر پاستوریزه است و حاوی مقادیر کمی کافئین  است، زنان باردار و شیرده نیز باید از مصرف آن اجتناب کنند.

فواید کامبوچا

چه مقدار چای کامبوچا باید در روز بنوشید؟

برای بهره مندی از فواید کامبوچا بدون مصرف کالری زیاد، مصرف خود را به یک تا دو وعده 240 میلی لیتری در روز محدود کنید.

محصولات باکیفیت، کم کالری و کم قند را که در ظروف شیشه ای تیره نگهداری می شوند، انتخاب کنید. این بسته بندی از پروبیوتیک ها در برابر آسیب نور محافظت می کند.

کومبوچایی را انتخاب کنید که در هر وعده بیش از 50 کالری دریافت نکند تا میزان کالری دریافتی مایع را کنترل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا