سیستم شنوایی در انسان چگونه است؟

سیستم شنوایی، حس شنوایی یکی از بزرگترین الطاف الهی است که خداوند به بندگان خود عنایت فرموده است. این حس باعث می‌شود انسان زیبایی های صوتی محیط خود را بشنود و از آن لذت ببرد مانند: صدای پرندگان صدای شرشر آب  رودخانه ها و آبشارها و نغمه های دل انگیز. گوش ابزار گرانبهایی است برای ارتباط با دیگران علاوه بر این انسان را از پیشامدهای ناگوار و غیر منتظره و خطرات حتمی آگاه می سازد.

سیستم شنوایی علاوه بر مزیت های یاد شده موجب تعادل انسان در راه رفتن و ایستادن و نشستن می‌شود. گوش اندامی دارد به نام حلزونی که این وظایف را به نحو احسن انجام میدهد اگر انسان چنین عضو و حسی را نداشت، از درک بسیاری از زیبایی ها محروم می گردید و زندگی توام با خطر می شد.

1. گوش خارجی که شامل لاله گوش و مجرای آن است.آیا تاکنون دقت کرده اید که چرا لاله ی گوش چنین شکلی دارد و این طوری طراحی شده است نرمی گوش برای چیست؟

پیشنهادات ویژه : خرید عرق میخک

2. گوش میانی که از پرده صماخ و استخوانهای سندانی، رکابی و چکشی تشکیل شده است.

3. گوش داخلی که از استخوان های حلزونی و مایع درون آن و سلسله اعصاب مربوط به گوش تشکیل شده است.

هر قسمت از گوش وظیفه خاصی دارد که ما در اینجا فقط به برخی از آنها اشاره می کنیم لاله گوش به صورت آنتن طراحی شده و خطوطی که به صورت برجستگی و فرورفتگی است برای هدایت اصوات به درون مجرای گوش است. نرمه گوش نیز برای خنثی نمودن فرکانس های زائد صوتی و همچنین ملایم نمودن اصوات در هدایت آن به مجرای گوش طراحی شده است.

گوش میانی برای تقویت و وضوح صدا به کار می رود و موجب جلوگیری از صدمات وارده به سیستم عصبی گوش می شود. گوش داخلی همان طور که قبلاً نیز اشاره شد در حفظ تعادل شخص و اهمیت بسزایی دارد.

پیشنهادات ویژه : خرید سویق کودک

دامنه حرکت کف استخوان رکابی با هر ارتعاش صوتی 2ویک سوم دامنه حرکت دسته استخوان چکشی است. سیستم اهرمی استخوانهای گوش دامنه حرکت استخوان رکابی را تقویت نمی کند بلکه این  سیستم نیروی حرکت را حدود ۳ و یک دهم برابر افزایش می دهد. مساحت کف استخوان رکابی سه و دو دهم میلی متر و مساحت پرده صماخ ۵۵ میلی متر است برای به دست آوردن نسبت پرده صماخ به مساحت کف استخوان رکابی عدد ۵۵ را بر ۳ و ۲ دهم تقسیم می کنیم که عدد ۱۷ به دست می آید.

امواج صوتی فشاری در حدود ۲۲ برابر و پرده صماخ وارد می کنند حلزونی وارد می شود. انسان می تواند فرکانس های صوتی بین ۳۰۰ تا3000 سیکل در ثانیه را دریافت و استفاده نماید .اگرسیستم استخوانی گوش نبود حساسیت گوش ۱۵ تا ۲۰ دسی بل کمتر میشد یعنی یک صدای متوسط را انسان خیلی ضعیف می شنید. اگر صدا شدید باشد سیستم‌عصبی رفلکسی بین  ۴۰ تا ۸۰ میلی سکند  به وجود می آورد که در نتیجه عضله رکابی و عضو پرده صماخ را منقبض می کند. پرده صماخ دسته استخوان چکشی را به طرف داخل می‌کشد در حالی که عضله رکابی استخوان رکابی را به طرف خارج می کشد این دو نیرو یکدیگر را خنثی می‌کنند و همین امر باعث می شود شدت صوت از ۳۰ تا ۴۰ دسیبل کاهش یابد علت دو چیز است اول حفاظت در برابر ارتعاشات آسیب رساننده دوم پارازیت و دفع کردن صدا در محل های شلوغ و پر سر و صدا.

پیشنهادات ویژه : خرید چای دارچین 

اگر انسان فاقد این عضو بود، از زیباییهای جهان بی‌بهره می‌ماند و این همه علوم صوتی از جمله علم موسیقی و آلات و لوازم آن ابداع نمی‌شد. این عضو بسیار حساس و زیبا را کدام قدرت انسان بخشیده است و چگونه باید از این اندام محافظت کرد؟ آیا می توان از نعمت خداوند را در این سلول های کوچک دید؟

محافظت از گوش ها

نباید خود را در معرض صداهای زیاد قرار دهید حداکثر صدای مناسب برای گوش ۸۰ دسیبل است برای تمیز کردن گوش از اجسام تیز یا چوب کبریت استفاده نکنید و سعی کنید از شستشوی گوش و میل کردن غذاهای یبوست زا، مانند: چای و ماست اجتناب کنید نوشیدن چای بیشترین صدمه را به گوش می زند. یکی از دلایل وزوز گوش با مصرف چای و ماست زیاد است؛ زیرا خون را غلیظ میکند برای بهداشت گوش بهتر است هنگام رفتن به حمام یک قطره روغن بادام تلخ در هر یک از گوشی‌های خود بریزید و بعد از یک ساعت آنها را با دستمال تمیز و نرم پاک کنید؛ زیرا روغن بادام تلخ واکس های درون گوش را نرم و آنها را خارج می کند بهتراست از گوش پاک کن استفاده نشود از مصرف میوه جات و سبزیجات فصل غافل نشوید روزانه ۶ لیوان آب میل کنید تا خون رقیق شود و دچار ناراحتی گوش نشوید.

←پیشنهادات ویژه : خرید ریشه چوبک

 توجه: به نظافت و ورزش و نرمش را فراموش نکنید!

در این مقاله عطاری من دو سلام کوشید تا شما را سیستم شنوایی آشنا کند از این که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما متشکریم. ما را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا