آشنایی با گیاه بابونه

گیاه بابونه از گیاهان دارویی پرخاصیت و پرکاربرد است، از قدیم تا اکنون از این گیاه برای درمان بیماری های مختلف استفاده می کنند. طب سنتی به بابونه اهمیت بسیار زیادی می دهد، افرادی که به طب سنتی اعتقاد دارند برای بابونه ارزش بیشتری می دهند.

در این مقاله قصد داریم شما را با تاریخچه از اول پیدایش این گیاه برای شما بگوییم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با گیاه بابونه

نام علمی:  Matricaria recutita L.

نام انگلیسی: Chamomile

خانواده: Asteraceae

نام محلی: بابونه – گل خدیجه خجيجه

نام فارسی: بابينه – بابونه بابونه معطر 

نام عربی: بابونج

گیاه بابونه را بیشتر بشناسیم؟

آشنایی با گیاه بابونه

بابونه از زمان خیلی قدیم مورد استعمال قرار می گرفت، جالینوس حکیم، قبل از کشف کنین، بابونه را برای تب های نوبه ای توصیه می نمود و هم برای معالجه درد ضربات خارجی که به بدن عاید می شد، مؤثر می پنداشت، حکيم ديسقوريدوس یونانی پودر بابونه را بر ضد بخارات استعمال می کرد. 

پیشنهادات ویژه : دارویی برای ترک اعتیاد آلاله

پس از مرور قرنها، گیاه شناس معروف آلمانی دکتر حرمان هوفمان همچنین دکتر هانری ولو کلر نظریات جالینوس را تقویت و مانند اطبای قدیم یونان آنرا برای معالجه تب مالاریا و انواع تب های دیگر تجویز می کرد. در قرن هفدهم طبيب معروف انگلیسی به نام “جان پارکینسون” ادعا کرده است که این گیاه برای رفع انواع دردهای سر مفید است و بیش از صد سال پس از آن طبیب دیگری نوشته است در مورد سردردهای خیلی شدید اثر این گیاه سر آمد اثر داروهای شفابخش زمان است، ولی اغلب کارشناسان گیاه درمانی کماکان هم رای با دانشمندان یونان، معتقد به خواص بابونه برای رفع ناراحتی های زنانگی بودند.

پزشکان قرن نوزدهم در آمریکای شمالی بابونه را برای تسريع التيام زخم به کار میبردن برای رفع سوء هاضمه و درمان مالاریا و گرفتگی های عادت ماهیانه و افزایش ترشح عادت ماهیانه توصیه می نمودند.

بابونه در تحقیقات علمی

بر اساس نتایج پژوهشهای صورت گرفته، برای باز شدن گرفتگی عروق و افزایش ترشح عرق و ادرار و رفع گرفتگی عادت ماهیانه زنان و حتی در بعضی موارد برای سقط جنین، قطع سرفه و خونریزی از سینه تجویز شده است. با آزمایشی که در مورد اثر گل و عرق بابونه روی میگرن انجام گرفت، نشان داده شده که این گیاه ممکن است برای کاهش فشار خون نیز موثر باشد. 

کارشناسان گیاه درمانی معاصر در اروپا و آمریکا بابونه را در مصارف خارجی برای تسریع التیام زخمها و معالجه ی التهاب ها و در مصارف داخلی برای کاهش تب، اختلالات هاضمه، اضطراب و بی خوابی توصیه می کنند. همچنین در آلمان امروزه از بابونه برای التیام زخمها و التهاب و در مصرف داخلی برای رفع اختلالات هاضمه استفاده می شود. 

پیشنهادات ویژه : خرید عرق کلپره

پژوهشهای علمی جدید نشان می دهد که به کار بردن اسانس بابونه روی پوست سوخته شده، زمان ترمیم پوست را به طور محسوسی کاهش می دهد. 

ترکیبات شیمیایی گیاه بابونه

گلهای بابونه دارای اسانس روغنی آنته مینتانن، فیتوسترول و همچنین ماده ای تلخ بنام اسید آنته میک می باشد. در اسانس بابونه وجود ماده ی کاماز ولن، آپی ژنین، سالیسیلیک اسید غیر متبلور و مقداری مادهی آزولن خالص که عامل ضد ورم است، مشخص گردیده است. حدود ۰۸ تا ۱ درصد اسانس در این گیاه وجود دارد. رنگ این اسانس آبی روشن است ولی در اثر کهنه شدن برنگ زرد مایل به قهوه ای در می آید. بوی این اسانس بسیار قوی و طعم آن معطر و سوزانده است. اسانس بابونه در عطر سازی و برای معطر کردن غذاها به کار می رود.

خواص درمانی گیاه بابونه

خواص درمانی گیاه بابونه

پیشنهادات ویژه : لویسه خواب آور

  1. بابونه از نظر طب سنتی ایران گرم و خشک است و از تقویت کننده های تلخ به حساب می آید. 
  2. درمان تب و لرزهای نوبهای.
  3. تقویت معده، درمان زخم معده و ورم معده.
  4. برای رفع ورم روده موثر است، همچنین برای رفع کرم معده و روده استفاده می شود.
  5. اعصاب و قوای جنسی را تقویت می کند، خوردن ۵ گرم ریشه بابونه با سرکه رقیق محرک نیروی جنسی است. 
  6. مقوی مغز.
  7. ادرار آور و قاعده آور، همچنین استفاده از بابونه سنگ مثانه را خرد و دفع می کند.
  8. این گیاه ترشح شیر مادران شیرده را افزایش می دهد.
  9. درمان کننده سردرد و میگرن است. 
  10. بابونه درمان کننده کمی ترشحات عادت ماهیانه است و تسکین دهنده دردهای عادت ماهیانه است.
  11. برای درمان چشم درد، بابونه را در سرکه ریخته و بخور دهید. 
  12. برای تسکین دردهای عضلانی چای بابونه بنوشید، همچنین برای تسکین درد هنگام دندان درآوردن بچه ها، به آنها چای بابونه بدهید. 
  13. جویدن بابونه برای التیام زخمها مفید است.
  14. بابونه تب بر و تسکین دهنده درد است. برای تسکین درد، چند قطره اسانس بابونه را با یک قاشق روغن بادام مخلوط کرده و روی محل های دردناک بمالید درد را تخفیف می دهد.
  15. برای رفع بی خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت، کافی است ده دقیقه قبل از اینکه به رختخواب بروید یک فنجان چای بابونه بنوشید. 
  16. درمان کننده بی اشتهایی 
  17.  درمان کننده کم خونی 
  18. رفع زردی 
  19. حمام این گیاه اثر نیرو دهنده دارد. برای این منظور چند قطره اسانس بابونه را در وان حمام ریخته مدت یک ربع ساعت در آن دراز بکشید.
  20. اسانس این گیاه مخلوط با روغن بادام برای رفع ناراحتی های پوستی نظیر اگزما، کهیر و خارش مفید است و ضد آلرژی است.
  21. برای رفع گوش درد و سنگینی گوش، یک قطره روغن بابونه را در گوش بچکانید. 
  22. اسانس این گیاه چون اثر قی آور دارد در مورد مسمومیت های غذایی مصرف می شود.
  23. روغن این گیاه را برای از بین بردن کمردرد، درد مفاصل و نقرس روی محل درد بمالید.
  24. با چای بابونه اگر موهای بلوند را بشویید آنها را روشن تر و شفاف تر می کند.
  25. آنهایی که یائسه شده اند بهتر است همه روزه چای بابونه بنوشند زیرا اختلالات یائسگی را برطرف می کند.

پیشنهادات ویژه : خرید قرص رازی

سخن پایانی

دمنوش گیاه بابونه از زمان قدیم برای درمان بیماری مورد استفاده قرار میگرفت ولی اکنون با با پیشرفت علم و دانش خواص این گیاه بر همگان آشکار شده است. طبع آن گرم و خشک است؛ این گیاه برای رفع کم خونی، درمان تب، درمان بی اشتهایی، زردی، درد گوش، درد مفاصل، تقویت معده و … می باشد.  

عطاری من دو سلام سعی خود را برای آشنایی شما مخاطبان عزیز با بابونه و خواص آن کردیم تا بتوانیم به شما در شناسایی این گیاه کمک کرده باشیم. برای آشنایی با ما می توانید اینستاگرام من دو سلام را دنبال نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا