علائم و عوارض کم کاری تیروئید چیست؟

Hypothyroidism

علائم و عوارض کم کاری تیروئید چیست؟ و راههای درمان آن را بشناسیم

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یا اصطلاحاً هیپوتیروئیدی هنگامی رخ می دهد که ترشح هورمون های تیروئید t3 و t4 کاهش می یابد . در شایعترین نوع آن که یک درصد جامعه ( به خصوص خانم های مسن ) را مبتلا می سازد غده تیروئید کوچک و مچاله می شود و سلولهای آن به علت نقص ای در سیستم ایمنی فرد بیمار از بین می روند .

در بعضی موارد با شیوه کمتر اختلال در سیستم ایمنی نه تنها باعث کم کاری تیروئید می گردد بلکه سبب بزرگ شدن تیروئید و ایجاد گواتر میشود . هر دو نوع این کم کاری تیروئید همراه با سایر بیماری ها و اصطلاح بیماری خود ایمنی که ذکر خواهد شد دیده می شود

گرچه اطلاع به کم کاری تیروئید شما را نسبت به سایر افراد سالم جامعه در مقابل اطلاع به این بیماری خود ایمنی مستعد می کند، اما باز هم درصد احتمال شما به این بیماری ها خیلی کم می باشد . یکی از دلایلی که فرد دچار کم کاری تیروئید می شود بر اثر درمان بیماری گریوز از طریق جراحی یا درمان با ید رادیواکتیو میباشد

 

←پیشنهادات ویژه:  هوفاریقون

 

نحوه پیشرفت بیماری کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید، مشکلی نیست که یک شبه ایجاد شود بلکه به  آهستگی و  در طی چندین ماه ایجاد می گردد و شما یا خانواده تان ممکن است در ابتدا به وجود علائم آن پی نبرده اید یا اینکه این علائم را به حساب افزایش سن و پیری شما بگذارند.

امروزه با وجود آزمایشگاه های مجهز که در سراسر کشور ساخته شده است انجام آزمایش از عملکرد تیروئید و تشخیص کم کاری تیروئید در مراحل اولیه آن کار بسیار آسانی است

به کم کاری تیروئید در مراحل پیشرفته گاهی اوقات میگزدم گفته می شود .  ایجاد تمام علایم و نشانه های مربوط به کم کاری تیروئید که در اینجا ذکر میشود در همه بیماران دیده نمی شود مگر این که از کم کاری تیروئید چندین سال گذشته باشد و درمانی انجام نشده باشد. شما ابتدا ممکن است به خاطر خستگی یا اضافه شدن وزن تان به پزشک مراجعه کنید، هرچند این علائم می‌تواند به علت دیگر هم رخ دهد.

در این موارد پزشک از شما یک آزمایش تیروئید به عمل خواهد آورد در صورتی که کم کاری تیروئید وجود داشته باشد T4 کاهش یافته و هورمون TSH افزایش می یابد .

 

با علایم و نشانه های کم کاری تیروئید اشنا شویم

←پیشنهادات ویژه:  عرق هوفاریقون

 

علایم و نشانه های کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید باعث کند شدن واکنش های شیمیایی در بدن شده و علائم و نشانه های زیر را پدید می آورد :

1)افزایش وزن

اکثر بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید از ۵ تا ۱۰ کیلوگرم اضافه وزن پیدا می کنند این افراد اشتهایشان افزایش نمی یابد و حتی ممکن است کاهش یافته باشد

2)حساسیت نسبت به سرما

بیماران دچار کم کاری تیروئید شدیداً نسبت به سرما حساسیت پیدا می کنند و دوست دارند که چندین لباس گرم پوشیده و کنار بخاری بشیند . این افراد احساس می کنم وقتی که میخواهد سریعتر حرکت کند از عضلاتشان سفت و دچار گرفتگی شده است ، مخصوص در هنگام سرما.

3)مشکلات روحی و روانی

شما ممکن است احساس خستگی کرده و خواب آلوده باشید و از نظر ذهنی ، کند شده باشید. واکنش های شما آهسته تر میگردند بیماران مسن تر ممکن است غلط تصویر شود که دچار زوال عقل شده اند

4)بریده بریده حرف زدن

صدای شما ممکن است آهسته و گرفته شود و صحبت هایتان بریده بریده گردد

5)مشکلات قلبی

برخلاف بیماران دچار پرکاری تیروئید ، نبض شما ممکن است آهسته تر شده و به حدود ۶۰ روان در دقیقه برسد . شما ممکن است دچار خون نیز داشته باشید . بیماران سالخورده ای که مدت های طولانی دچار کم کاری شدید تیروئید بوده است در خطر نارسایی قلبی می باشند . آنژین قلبی می تواند اولین علائم کم کاری تیروئید باشد .

6)یبوست

همانطور که تمام فعالیت های بدن در کم کاری تیروئید آهسته می شوند، شما ممکن است دچار یبوست هم بشوید.

7)قاعدگی شدید

قاعدگی های شما ممکن است خیلی سخت و شدید بشود ( در صورتی که هنوز یائسه  نشده‌اید )

8)مشکلات پوست و مو

پوست شما به احتمال زیاد خشک و خشن می شود و به آسانی پوست به پوست میگردد. رنگ پریده شده و پلک ها، دستها و پاهای شما ورم میکند. بعضی از بیماران ممکن است متوجه شوند که رنگ پوستشان به رنگ زرد لیمویی تغییر یافته است و رگ های خونی که در گونه ها قرار دارند به رنگ ارغوانی در آمده اند . موهای شما خشک و شکننده می شوند بر کناره های خارجی ابرو های شما ممکن است بریزد .

9)اختلال در سیستم عصبی

شما ممکن است کمی از شنوایی تان کاسته شود و مشکلاتی در تعادل و توازن خود پیدا کنید . اگر انگشتان‌تان شما به خصوص در شب دچار سوزش و گزگز شدن ، می توانید با تکان دادن شدید دست های تان باعث تسکین ها نشوید.

 

علایم و نشانه های کم کاری تیروئید

نحوه درمان کم کاری تیروئید

درمان با یکی از داروهای تیروئید ، لووتیروکسین یا لیوتیرونیت انجام می شود . معمولاً درمان با مقداری کم این داروها شروع می شود و بعد از سه یا چهار هفته مقدار آن ها افزایش می یابد . سپس بعد از ۳ یا ۴ هفته بعد دوباره مقدار آن ها افزایش می یابد .بعد از سه ماه شما باید یک آزمایش خون انجام دهید تا وضعیت سطح هورمون تیروئید خونتان مشخص شود و میزان داروی دریافتی شما بر اساس آن تنظیم گردد . هدف از این کار رساندن سطح T4 و TSH  خون تان به یک حد طبیعی می باشد . بعد از ۲ تا ۳ هفتهکه از شروع درمان گذشت شما احساس میکنید که حالتون بهتر شده است. وزن شما کم میشود و پف کردگی دور چشم های تان به سرعت از بین میرود، اما برای بهبود کامل پوست و مو های تان ممکن است تا شش ماه و لازم باشد.به طور معمول شما باید تا آخر عمر سرطان از این داروها استفاده نمایید.

 

←پیشنهادات ویژه:  عصاره هوفاریقون (کم کاری تیروئید)

 

موقعیت های خاص در کم کاری تیروئید

در کم کاری تیروئید ، سطح چربی خون افزایش می یابد و در افرادی که به مدت چندین سال دچار این بیماری بوده و درمان شده اند ، این چربی خون باعث تنگ شدن رگهای قلب میشود. با تنگ شدن رگ های قلب، خون کافی به عضلات قلب نمی رسد و بیمار در وسط سینه احساس درد(آنژین) می کند( به خصوص در هنگام انجام فعالیت)

درمان کم کاری تیروئید ممکن است  وضعیت آنژین قلبی را بدتر کند چون در اثر درمان ، ضربان قلب افزایش می یابد . بنابراین بیمارانی که دچار این مشکل هستند باید ابتدا از مقادیر خیلی کم این دارو استفاده کنند و کم کم نسبت به افزایش آن اقدام نمایند . گاهی اوقات لازم می‌شود که عروق طرح قلب توسط عمل جراحی اصلاح شود

کم کاری موقت تیروئید

معمولاً است که درمان دارویی تا آخر عمر انجام شود . با این حال اگر کم کاری تیروئید شما به علت جراحی و درمان با ید رادیواکتیو برای بیماری گریوز می باشد، ممکن است این کم کاری تیروئید موقتی بوده و فقط چند هفته طول بکشد و شما بعد از چند هفته دیگر نیازی به مصرف آن داروها نداشته باشید. همچنین در مواردی که به دنبال زایمان، کم کاری تیروئید پیش می آید و یا در تیروئیدهای ویروسی نیز درمان دارویی معمولا موقتی است.

 

←پیشنهادات ویژه:  زیره سیاه

 

کم کاری خفیف تیروئید

اکثر پزشکان حتی اگر کمی هم به وجود مشکلات تیروئیدی در بیمارشان مشکوک باشند ، تقاضای انجام آزمایش خون و بررسی وضعیت تیروئید بیمارشان میکنند .  اختلالات جزئی در بیمارانی که به علت خستگی یا علائم به هم مراجعه می‌کنند و یا اینکه سابقه وجود بیماری خود ایمنی در خانواده دارند مهم تلقی می شود

شایعترین یافته ای که در آزمایشات دیده می شود، بالا بودن هورمون TSH و طبیعی بودن هورمون T4 می باشد که پزشکان اصطلاحاً به این وضعیت کم کاری تحت بالینی میگویند . گفته  می‌شود که حدود ۵ تا ۲۰ درصد این افراد در سالهای بعد دچار کم کاری واضح تیروئید خواهد شد. به همین دلیل امروز اگر در طی چندین آزمایش این کم کاری تحت بالینی گزارش شودt برای بیمار درمان کم کاری تیروئید آغاز می‌شود تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود ( به هر حال پیشگیری بهتر ازدرمان است)

داروهای ایجاد کننده کم کاری تیروئید

داروی کربنات لیتیم که به صورت گسترده‌ای در درمان افسردگی و جنون به کار میرود، ممکن است ایجاد گواتر و کم کاری تیروئید نماید. بنابراین در بیمارانی که این دارو را مصرف می‌کنند باید درمان کم کاری تیروئید هم صورت پذیرد.

داروی آمیودارون که در درمان بی نظمی های قلبی به کار میرود،نه تنها ممکن است کسی را در پرکاری تیروئید کند بلکه می تواند سبب کم کاری تیروئید هم بشود. به همین دلیل افرادی که این دارو را مصرف می‌کنند باید هر چند ماه یکبار آزمایش خون داده و وضعیت تیروئید خود را ارزیابی نمایند.

بیماریهای همراه با کم کاری تیروئید

گرچه خطر وجود این بیماری ها در افراد دچار کم کاری تیروئید ، کم می باشد ، اما این افراد نسبت به سایر افراد سالم در مقابل اطلاعات به این بیماری های خود ایمنی حساس تر هستند

  • کم خونی وخیم (آنمی پرنیسیوز):تزریق مرتب آمپول ویتامین ب ۱۲ برای درمان این بیماری ضروری است
  • دیابت ( مرض قند ): در درمان این بیماری ، معمولاً تزریق انسولین ضروری است .
  • بیماری آدیسون : در این بیماری غدد فوق کلیوی که بر روی کلیه قرار دارند ، هورمون های کورتیزول و آلدوسترون را به میزان ناکافی ترشح می کنند . خوشبختانه می‌توان به این بیماری قرص های حاوی این هورمون ها را تجدید نمود.
  •  نارسایی زودرس تخمدان ها: این بیماری باعث می‌شود که عقیمی و یائسگی در سنین پایین ایجاد شود.
  • کم کاری غدد پاراتیروئید:  این غدد در کنار غده تیروئید قرار دارند . و این بیماری ، سطح کلسیم خون پایین می آید . این بیماری و مصرف ویتامین d درمان میشود .
  • ویتیلیگو : این یک بیماری پوستی است که باعث سفید شدن بعضی از قسمتهای پوست می گردد.

 

بیماریهای همراه با کم کاری تیروئید

نکات اصلی در کم کاری تیروئید

  •  کم کاری تیروئید به آهستگی پیشرفت می کند و علاوه بر آن در ابتدا موفق و نامشخص هستند
  •  پزشک شما می تواند با انجام یک آزمایش ساده خون به کم کاری تیروئید شما پی ببرد
  • درمان کم کاری تیروئید با قرص های انجام می‌شود که شما احتمالاً باید تا آخر عمر آنها را مصرف نمایید
  • بعضی از افرادی که به مدت چندین سال دچار کم کاری تیروئید بوده‌اند و به علت آنژین قلبی از درد سینه هم رنج می برند ممکن است با شروع درمان برای کم کاری تیروئید ، مشکل قلبی و شان شدیدتر شود . بنابراین این گونه افراد باید در ابتدا از مقادیر خیلی کم دارو استفاده کنند.
  • اگر در آزمایش خون مشخص گردید که تیروئید شما فقط دارای کمی اشکال است، میتوان درمان کم کاری تیروئید را شروع نمایید تا از بروز آن پیشگیری نمایید

 

 

برای آشنایی بیشتر با محصولات عطاری از طریق سایت من دو سلام با ما در ارتباط باشید. ممنون از همراهیتون که مارو تا آخر این مقاله همراه بودین. ما را در شبکه اجتماعی اینستاگرام دنبال نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا