فشار خون و درمان آن

فشار خون و درمان آن

قلب انسان مانند یک پمپ عمل می کند و خون را که به وسیله ریه ها تصفیه شده به داخل رگ ها می رساند ، درست همانطور که فشار زیاد لاستیک اتومبیل را فرسوده می‌کند و همین طور هم فشار خون بالا برای رگها و بدن خالی از خطر نیز با کمک مرگ ها را سفت شکننده می کند

اگر قلب خون را با فشار بالاتر از حد طبیعی وارد رگهای بدن کند آن را بیماری فشار خون می نامیم که این بیماری سیستم گردش خون را تحت فشار قرار میدهد. فشار خون در نقاط مختلف بدن متفاوت است مثلا در ساق پا بیشتر از بازو می باشد . البته به طور معمول فشار خون را در بازو اندازه می گیرند.

دو نوع فشار خون وجود دارد که به نام فشار دایاستولیک و فشار سیستولیک معروف است

فشار سیستولیک نشان دهنده هنگامی است که قلب خون را با فشار وارد رگها می کند و فشار دایاستولیکوقتی است که قلب استراحت می کند و اجازه میدهد که خون به قلب باز گردد. بنابراین همیشه مقدار فشار سیستولیک بیشتر از فشار دایاستولیک می باشد. فشار خون طبیعی در حدود120/80  می باشد.120  نشان دهنده سیستولیک و80 فشار دایاستولیک است.
فشار خون بستگی به عوامل مختلفی دارد که یکی از آنها سن است مثلا اگر شخصی ۶۵ سال دارد و فشار خون 140/90  باشد این فشار خون برای او طبیعی است در حالی که همین مقدار برای یک شخص ۲۰ سال زیاد است .

هنوز علت فشار خون بالا کشف نشده است و فقط در مورد 5% آنهایی که فشار خون بالایی دارند می‌توان گفت که علت آن بیماری های کلیوی، به هم خوردن تعادل هورمونی بدن و یا عوارض جانبی دارو مانند( قرص ضد حاملگی) می باشد.

فشار خون بالا و معمولاً علائمی ندارد ولی کسانی که مبتلا به این بیماری هستند ممکن است اصولاً ناراحتی حس کنند و هنگامی که عوارض آن مانند سردرد ، تپش قلب و سرگیجه احساس شود باید گفت که فشار خون به طرز خطرناکی بالا رفته است و به همین دلیل مرض فشار خون قاتل بی سر و صدا نام گرفته است

←پیشنهادات ویژه:ساتیووس (کاهش دهنده فشار خون )

چگونه فشار خون خود را پایین بیاوریم:

1- سیگار یکی از عوامل فشار خون بالا و حمله قلبی است بنابراین اگر سیگار میکشید آن را ترک کنیم . برای ترک سیگار می توان از طب سوزنی ، داروهای گیاهی و طب همیوپتی  کمک گرفت .

2- چاقی گرچه علت فشار خون بالا نیست ولی اشخاص چاق که فشار خون بالا دارند در اثر لاغر شدن فشار خونشان نیز پایین می آید

100 – قد(سانتیمتر) = وزن ایده آل (کیلوگرم)

یعنی قدرت خود را اندازه بگیرید و عدد 100 را از آن کم کنید آن مقدار وزن شما بر حسب کیلوگرم است .سعی کنید با رژیم غذایی وزن خود را کم کنید.

3- نمک را از برنامه غذایی خود حذف کنید. به جای نمک میتوان از ترشی ها، آبلیمو و چاشنی ها استفاده کنید.

4-  عجله در کارها و عصبانی شدید فشار خون را بالا میبرد. همیشه بعد از چند ساعت کار کردن چند دقیقه آرام بنشینید و چشم ها را ببندید و استراحت کنید. این عمل در پایین آوردن فشار خون موثر است

5-مشروبات الکلی دشمن کبد و سلامتی اند. فشار خون را بالا میبرد و قلب را به کار بیشتر وا می دارد . آن را ترک کنید .

6- قهوه ونیز در بالا بردن فشار خون اثر زیادی دارد .

7- گوشت هم فشار خون را بالا میبرد سعی کنید کمتر گوشت بخورید و به جای آن از ماهی ، سبزیجات و میوه ها استفاده کنید .

یک رژیم مناسب برای شما: ما با استفاده از سیب زمینی ، بادام ، گردو شیر سویا و یا میوه هاست .

8- غذاهای کنسرو شده و گوشت های پروسس  شده مانند کالباس و سوسیس به دلیل داشتن نمک و مواد شیمیایی ، باعث بالا رفتن فشار خون میشود .

9- استفاده نکنید و به طور کلی سعی کنید که غذاهای سرخ کردنی نخورید زیرا این روغن ها باعث سخت شدن شریان ها یا تصلب شرایین میشود.

10- از مصرف شکر و شکر های مصنوعی که در نوشابه های رژیمی و آدامس وجود دارند پرهیز کنید

11-  خوردن سیب به دلیل داشتن پتاسیم و پکتین  در خارج کردن آب از بدن و پایین آوردن فشار خون موثر است .

12- مارچوبه چون دارای پتاسیم و ماده ای به نام آسپراجین می باشد کلیه ها را به کار می‌اندازد و فشار خون را پایین می آورد از آن استفاده کنید .

13-  آووکادو ، کلم پیچ ، سیب زمینی ، ذرت ، باقالا ، گوجه فرنگی ، موز ، پرتغال ، گریپ فروت ، آلو و کشمش دارای پتاسیم زیادی هستندبا مصرف آنها فشار خون خود را پایین بیاورید

14-سبزیجات سبز دارای مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی ، مخصوصاً کلسیم هستند مصرف آنها در پایین آوردن فشار خون موثر است.

15- بادام و بادام هندی به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم و منیزیم فشار خون را کاهش میدهند

16- مصرف روغن های اشکان شده مانند روغن تخم کدو، روغن تخم کتان، در پایین آوردن فشار خون تاثیر دارند. البته این روغن ها را نمیتوان برای پختن و پز استفاده کرد زیرا در اثر حرارت خراب شده و اثر خود را از دست می دهند.می توان آن را روی سالاد ریخته و یا قرص آن را خریداری کرده و مصرف نمود.

17-ویتامین c همراه با یوفلاونوئیداثر خوبی در پایین آوردن فشار خون دارد و مقدار مصرف آن یک قرص ۵۰۰ میلی گرم سه بار در روز است .

 

گیاهان دارویی مفید برای پایین آوردن فشار خون مفید می باشد بهتر بشناسیم

←پیشنهادات ویژه: کامبوچا چای ترش

گیاهان دارویی مفید برای پایین آوردن فشار خون

1- زالزالک

اثر خوبی در پایین آوردن فشار خون دارد. قلب را تقویت می کند و آب اضافی را از بدن خارج می سازد . یک قاشق چای خوری از آب این گیاه را ۳ بار در روز میل کنید . قرص آن را نیز می توانید خریداری کرده و یک بار در روز بخورید .

2- دارواش

در تهران آن را گی می نامند یکی از بهترین داروها برای برطرف کردن تصلب شرایین  است . پودر این گیاه را اندازه یک قاشق چای خوری در یک لیوان آب سرد بریزید و بگذارید یک شب ماند . یک بنیان آن را دوبار در روز میل کنید .

3- سنبل الطیب

سنبل الطیب را میتوان با دارواش و زالزالک با هم دم کنید و میل نمایید

4- بابونه، جعفری و رزماری نیز فشار خون را پایین می آورد

5- چای ترش اثر خوبی در پایین آوردن فشار خون دارد.

6- آب هویج تازه، فشار خون را پایین می آورد

7- چند قطره اسانس اسطوخودوس را درون وان حمام بریزید و برای مدت ۱۵ دقیقه در آن استراحت کنید

8- پیاده روی در پایین آوردن فشار خون موثر است

 

همچنین اگر سوالی دارید می توانید با ما در  واتساپ و ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام دنبال نمایید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا