10 تصویر نادرست درباره دیابت

افسانه ها در رابطه با دیابت

دیابت و قند خون – کسی به شما گفته است که خوردن شکر زیاد باعث دیابت میشود؟ یا در یک رژیم غذایی دیابتی شما باید همه غذا های مورد علاقه تان را کنار بگذارید ؟ درست نیست ! افسانه های زیادی در مورد دیابت و غذا وجود دارد . ما این افسانه ها را از حقیقت جدا کرده ایم

افسانه ۱: خوردن شکر زیاد منجر به دیابت میشود

خوردن میزان بالای شکر به سادگی موجب دیابت نمی شود در عوض، دیابت وقتی شروع می شود که عاملی ، توانایی بدن شما را در تبدیل کردن غذای مصرفی به انرژی مختل کند . اگر شما دیابت دارید برای درک بهتر این که چرا اتفاقی در این شرایط می‌افتید به این موارد توجه کنید :  بدن شما بیشتر غذایی که خورده اید را به گلوکز تبدیل می کند، گلوکز نوعی قند است که سلولهای بدن از آن به عنوان سوخت استفاده می کنند. پانکراس هورمونی تولید می کند به نام انسولین که به سلولهای بدن کمک میکند تا از گلوکز به عنوان سوخت استفاده کنند.

در اینجا بیشتر انواع معمولی دیابت و عواملی در مورد علت ایجاد آن را توضیح می دهیم:

دیابت نوع 1:  زمانی ایجاد می شود که پانکراس نتواند انسولین تولید کند. بدون انسولین قند خون بالا می رود . افراد با دیابت نوع یک باید انسولین دریافت کنند برای کمک به سلول ها جهت گرفتن قند . دیابت نوع ۱ اغلب در افراد جوانی و کودکان ایجاد می شود . تحقیقات نشان داده اند که این نوع دیابت ممکن است زمانی که سیستم ایمنی فرد ضعیف است ایجاد گردد .

دیابت نوع 2:  زمانی اتفاق می افتد که پانکراس میزان کافی انسولین تولید نکند ، انسولین به طور مناسب کار نکند یا در هر دو حالت اضافه وزن احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش میدهد . این نوع می‌تواند در همه افراد و در همه سنین اتفاق بیفتد.

 دیابت بارداری: در زمانی بارداری در برخی از زنان ایجاد می گردد . تغییرات هورمونی در طی بارداری از عملکرد مناسب انسولین جلوگیری میکند . زنان با دیابت در زمان بارداری معمولاً نیاز دارند که انسولین مصرف کنند . این شرایط احتمالا بعد از تولد نوزاد از بین میرود .

دیابت و راهکار های آن

←پیشنهادات ویژه: ارنجیوم (دیابت )

افسانه ۲: قوانین زیادی در یک رژیم دیابتی وجود دارد

اگر شما دیابت دارید به یک برنامه غذایی نیاز خواهید داشت . اما قاعده کلی و معمولا آن ساده است: غذاهایی را انتخاب کنید که متناسب با فعالیت و داروی شما باشد و بتوانید سطوح قند خونتان را نزدیک به نرمال نگه دارد.

آیا شما نیاز دارید با چیزی که الان می خورید سازگار شوید؟ احتمالاً ، اما رژیم غذایی جدید شما شاید آنطور که شما فکر می کنید نیاز به تغییرات خیلی زیادی نداشته باشد .

افسانه  ۳ : کربوهیدرات برای دیابت بد است

در حقیقت کربوهیدرات ها ( یا نشاسته ) برای دیابت خوب است . آنها پایه رژیم سالم دیابت یا هر رژیم سالمی را تشکیل می دهند .

نشاسته ( از جمله نان، برنج ، سیب زمینی ) بزرگترین اثر را بر سطح قند خون دارد و به این علت است که یک رژیم غذایی دیابتی تعیین می کند که چقدر از این مواد غذایی استفاده کنید.  مواد غذایی همچنین شامل ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند. بنابراین آن هایی را انتخاب کنید که بیشترین مواد مغذی را دارند مثل نان سبوس دار و میوه و سبزیجات با فیبر بالا. بعد از ملاقات با یک متخصص تغذیه پیدا کردن مواد غذایی کربوهیدرات ای مناسب برای شما راحت تر خواهد بود.

←پیشنهادات ویژه: عرق های گیاهی خالص

افسانه ۴: پروتئین از کربوهیدرات برای افراد دیابتی بهتر است

چون کربوهیدرات ها قند خون را خیلی سریع تحت تاثیر قرار می دهند شما ممکن است تصور کنید که باید میزان کمتری از آنها را استفاده کرده و بیشتر مواد غذایی حاوی پروتئین را در رژیم غذایی تان بگنجانید اما میزان بالای پروتئین ممکن است منجر به مشکلاتی برای افراد دیابتی می شود .

مشکل عمده این است که اکثر غذاهای سرشار از پروتئین نظیر گوشت حاوی چربی های اشباع شده هستند . دن این قبیل از چربی ها احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد با دکتر تغذیه یا پزشک تان صحبت کنید که چه میزان پروتئین برای شما لازم است .

افسانه ۵: شما می‌توانید میزان داروی دیابت را با چیزی که می خورید هماهنگ کنید.

اگر شما از انسولین برای کنترل دیابت استفاده می کنید، می توانید بیاموزید چگونه مقدار و نوع داروی که مصرف می کنید را با میزان غذایی که می خورید هماهنگ کنید اما این به این معنی نیست که نمی‌توانید هر چقدر خاصی بخوریم و بعد داروی بیشتری استفاده کنید تا سطح قند خونتان ثابت شود.

اگر شما از انواع داروهای دیگر دیابت استفاده می کنید تلاش نکنید که دوز داروی مصرفی را با سطح کربوهیدرات مصرفی در وعده غذایی هماهنگ کنید مگر اینکه با پزشکتان مشورت کرده باشید . بیشتر داروهای دیابت بهترین کارکرد را زمانی دارند که به طور ثابت استفاده شوند .

←پیشنهادات ویژه: گیاهان دارویی نادر و کمیاب

 

افسانه ۶: شما باید غذاهای مورد علاقه تان را کنار بگذارید

دلیلی ندارد که خوردن غذاهای مورد علاقه را کنار بگذارید ، به جای آن تلاش کنید :

  • روشی را که غذای مورد علاقه تان را آماده میکند تغییر دهید
  • دیگر غذاهایی که معمولاً به همراه غذاهای مورد علاقه تان مصرف می کنید را تغییر دهید
  • میزان غذای مصرفی را کاهش دهید
  • غذاهای مورد علاقه تان را به عنوان پادشاهی برای ادامه رژیم غذایی‌تان استفاده و میل کنید

یک متخصص تغذیه می تواند کمک کند راهی پیدا کنید که غذای مورد علاقه مان را در برنامه رژیمی تان داشته باشید

←پیشنهادات ویژه: عرق بوقناق

افسانه ۷: اگر دیابت دارید باید دسر را کنار بگذارید

اشتباه است ! اینجا راه هایی ارائه می شود که شما می توانید دسرها و کیک ها را مصرف کنید :

  • از شیرین کننده های طبیعی استفاده کنید
  • میزان مصرفی را کنترل کنید . به جای خوردن دو اسکوپ بستنی یکی بخورید . یا با دوستان شوید.
  • خوردن دسر را به عنوان جایزه های تفریحی برای دنبال کردن رژیم تان قرار دهید
  • دسرهای مقوی تر درست کنید. از میوه های تازه ، جوانه و روغن سبزیجات استفاده کنید . بیشتر اوقات شما می توانید کمتر از میزانی که در دستورالعمل آمده شکر مصرف کنید .
  • افق دیدتان را گسترده کنید. به جای استفاده از بستنی، پای و کیک از میوه لبنیات و کلوچه هایی با آرد جو و گندم استفاده کنید

 افسانه ۸:شیرین کننده های مصنوعی برای افراد دیابتی خطرناک است .

شیرین کننده های مصنوعی شیرین تر از همان میزان شکر است بنابراین از میزان کمتری از آنها برای رسیدن به شیرینی در خارج از آن استفاده می شود. این منجر می شود شما بتوانید کالری کمتری در مقایسه با شکر مصرف کنید .

یک متخصص تغذیه می تواند تعیین کند که چه شیرین کننده‌ای برای چه استفادهای بهتر است مثلاً در قهوه و کلوچه…

افسانه ۹: شما باید به طور ویژه غذاهای دیابتی بخورید.

حقیقت این است که غذاهایی که برای افراد دیابتی سالم و مناسب هستند برای بقیه افراد خانواده هم خوب است بنابراین نیازی نیست غذای مخصوص افراد دیابتی به طور مجزا تهیه شود.

تفاوت بین غذای یک دیابتی با بقیه این است که او باید نسبت به بقیه خانواده توجه دقیقی به آنچه که می خورد داشته باشد . این شامل میزان نهایی کالری مصرفی و میزان مو کربوهیدرات چربی و پروتئین است .

افسانه ۱۰: غذاهای رژیمی بهترین انتخاب برای دیابتی است .

فقط به این دلیل که برخی مواد غذایی برچسب << رژیمی >>  دارند به این معنی نیست که بهترین انتخاب برای افراد دیابتی هستند . در حقیقت ، غذاهای << رژیمی >>  می‌تواند گرانتر و غیر سالم تر از غذاهایی باشند که در فروشگاهها پیدا می شود یا توسط خودتان آماده می گردد .

برچسب های روی مواد غذایی را با دقت بخوانید برای اینکه بفهمید مواد تشکیل دهنده و میزان کالری آنها انتخاب خوب و مناسبی برای شما باشد . اگر شک دارید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید .

 

همچنین می توانید با متخصصین ما در ارتباط باشد و یا ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا