گل پنیرک-در طب سنتی ایرانی

نام فارسی: گل پنیرک

نام علمی: Malva sylvestris

تیره: گل خطمی

نام انگلیسی : Mallow

گل پنیرک فواید و مضرات آن

گل پنیرک معمولی همراهی قدیمی فرهنگ ما است و عملاً منحصراً در حاشیه و نزدیک سکونتگاه های انسانی یافت می شود. در گذشته آنقدر در سراسر اروپا و سرانجام در سراسر جهان پراکنده شده است که مرزهای محدوده جغرافیایی اصلی آن اکنون مبهم است.
. با این حال، قرارگاه این گیاه اوراسیا با فضاهای نسبتاً خشک و باز است.
این گیاه اغلب در مزارع و پرچین ها یافت می شود و گل بنفش چشمگیری دارد و بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر ارتفاع دارد.
بومی اروپای غربی است، اما در بخش‌هایی از مدیترانه و شمال آفریقا گسترش یافته و به بسیاری از کشورهای انگلیسی زبان وارد شده است.
یکی از ویژگی های تعیین کننده این گیاه مغزها و دانه های آن هستند که به دلیل شکل آنها پنیرک  نامیده می شود.  این گل از زمان های قدیم مورد استفاده بوده است.

←پیشنهادات ویژه:عرق پنیرک

خواص دارویی گل پنیرک

گل پنیرک  معمولی به طور سنتی یک گیاه مفید بود که بسیار به عنوان سبزی مورد توجه قرار می گرفت، اما بیشتر از همه به عنوان یک گیاه دارویی همه کاره بود. تا آغاز دوران مدرن، این گونه شهرت داشت که یک داروی جهانی است.

گل پنیرک تب را کاهش داد، تقریباً تمام دردها را تسکین داد و نیش و زخم حشرات را التیام بخشید. از برگ خطمی برای القای زایمان استفاده می شد و به عنوان شاخصی برای باروری زنان عمل می کرد.
اعتقاد بر این بود که پنیرک به مردم کمک می کند تا از امیال و اشتیاق خود بالاتر بروند، بنابراین پادزهر مهمی برای معجون های عشق است.

←پیشنهادات ویژه: گل خطمی

و بهتر از همه، قرص آن می تواند حماقت را درمان کند! بخش بزرگی از سنت‌های عامیانه مرتبط با مصارف دارویی گل خطمی کاملاً خرافاتی است، اما دود بدون آتش وجود ندارد. پنیرک حاوی ترکیباتی است که سیستم دفاعی ایمنی را فعال می‌کند و همچنین مواد تسکین دهنده عفونت‌ها،

گل پنیرک

تسکین درد

یکی از موارد استفاده رایج از پنیرکمی تواند به عنوان مسکن درد، به ویژه در کاربردهای موضعی باشد.
اگر  زخمی بر روی پوست خود دارید، می‌توانید برگ‌های آن را به صورت ضماد روی ناحیه آسیب دیده بمالید.
نه تنها مواد شیمیایی موجود در برگ ها به دلیل داشتن ویتامین غنی به بهبودی سریع کمک می کند، بلکه ممکن است خواص ضد درد خاصی را نیز به آن ناحیه ارائه دهد و درد و ناراحتی را کاهش دهد.
این توانایی ضد درد این گل  را می توان به طرق مختلف در سراسر بدن، هم در داخل و هم به صورت خارجی مورد استفاده قرار داد

 

 محافظت از سیستم ایمنی

می‌تواند سیستم ایمنی بدن را با جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی و سایر عوامل خارجی برای تأثیرگذاری بر نواحی زخمی تقویت کند.  می‌توان از طریق مصرف برگ‌ها، دانه‌ها و مکمل‌های این گل  نیز به این نتایج رسید.

←پیشنهادات ویژه:دمنوش مخلوط اکیناسه

 ضد التهاب

اگر هر گونه نیش حشره، کبودی بزرگ ، آفتاب سوختگی یا بثورات پوستی را تجربه کرده اید، ژل یا ضماد ساخته شده از گل پنیرک می تواند برای کاهش التهاب و تورم بسیار موثر باشد و همچنین  می توانید آن را روی مفاصل و دردها نیز بمالید.

ممکن است به عنوان یک درمان برای علائم بیماری تنفسی عمل کند

اگر از تنگی قفسه سینه یا بیماری تنفسی رنج می برید، استفاده از Malva sylvestris ایده خوبی است.
نه تنها می تواند خلط را افزایش دهد، که ممکن است مجاری تنفسی را پاک کند، همچنین ممکن است گلو و غدد را به دلیل جنبه های ضد التهابی خود تسکین دهد، در حالی که باعث بهبودی و بهبودی سریع تر نیز می شود.

←پیشنهادات ویژه:  دمنوش آویشن

اثرات بالقوه ضد پیری

تاثیری که استفاده موضعی آن می تواند بر بدن داشته باشد چشمگیر است.
در واقع، برای کسانی که نگران پیری خیلی سریع هستند، یا هر روز برای چین و چروک به آینه مراجعه می کنند، از یک ژل یا کرم با گل پنیرک به عنوان یک ماده استفاده کنید و  پوست خود را جوان و شاداب نگه دارید!

←پیشنهادات ویژه:  کرم ضد چروک دور چشم

میتواند به عنوان یک درمان برای مشکلات خواب عمل کند

بسیاری از مردم برای به خواب رفتن تلاش می کنند ، اما می توانید برای آرام کردن ذهن و بدن، از اسانس گل پنیرک یا یک فنجان چای گل خطمی آرامش بخش استفاده کنید و به شما اجازه می دهد به خوابی آرام و آرام سوق دهید.

آخرین کلمه هشدار

گزارش‌های متعددی از تداخل دارویی از افرادی که از گیاه پنیرک علاوه بر سایر داروهای تجویز شده استفاده می‌کنند، به‌ویژه برای مشکلات گوارشی یا تنفسی گزارش شده است.
قبل از افزودن این گیاه قدرتمند به رژیم سلامتی خود، در مورد داروهای دیگری که ممکن است در حال حاضر استفاده می کنید با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا