پوست حساس را بشناسیم

Sensitive Skin

پوست حساس را بشناسیم

اگر شما دارای پوست حساس هستید متوجه خواهید شد که استفاده از محصولات مراقبت از پوست یا محصولات آرایشی برای شما خیلی سخت خواهد بود زیرا آنها می توانند باعث خارش پوست پوست شدن قرمزی و یا گرگرفتگی شما شوند . ۸۰ درصد خانم ها فکر می کنند که دارای پوست اساس هستند در حالی که واقعیت این است که فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد آن ها ویژگی های واقعی پوست حساس را نشان میدهند. اگر شما یکی از این افراد هستید احتمالاً دارای پوست روشن یا موهای قرمز می باشید و به راحتی دچار گرگرفتگی می شوید و یا اینکه از سایر انواع حساسیت ها ( آلرژی ) مثل آسم یا حساسیت فصلی رنج می برید زیرا این نوع حساسیت ها باعث آزاد شدن هیستامین در بدن می‌شوند و باعث می گردد که پوست شما بیشتر واکنش نشان دهد . ثابت و پایدار نمودن پوست و درمان آن با محصولاتی که باعث بروز این واکنش ها نمی شوند راهی است که باعث می شود که پوست شما زیباتر جلوه کند.

نحوه مراقبت از پوستهای حساس

اول اینکه هرگونه محصول آرایشی غیر ضروری را از برنامه درمانی تان حذف نمایید. هر خانومی معمولاً از ۵ یا ۶ فراورده آرایشی یا مراقبت از پوست استفاده می کند یعنی خود را در معرض بیش از ۱۰۰ ماده شیمیایی که در آن وجود دارد در هر روز قرار می دهد.خانم هایی که دارای پوست حساس هستند می توانند به هر یک از این مواد شیمیایی حساس باشند.

تمام آن چیزی که شما واقعاً برای داشتن یک پوست خوب نیاز دارید عبارتند از:

  • پاک کننده
  • مرطوب کننده همراه با ضد آفتاب
  • کرم دور چشم بر اساس سنی که دارید

هر چیز دیگری به غیر از اینها زیادی هستند و در مورد فرآورده‌هایی که قوی تر هستند مثل پاک کننده ها و تونر های الکل دار رتینول ها آلفا هیدروکسی(AHA) ممکن است به جای برطرف کردن مشکل شما آن را بدتر نماید.

ثانیا مطمئن شوید که از فراورده های که حاوی ترکیباتی که احتمالاً شما به آن حساس هستید پرهیز می کنید . این ترکیبات معمولاً عطر ها ، رنگ ها و مواد نگهدارنده ( به خصوص فرمالدئید) میباشند، گرچه از نظر تکنیکی شما می توانید به هر چیزی حساس باشید یک روش ساده برای اینکه احتمال بروز حساسیت را کم نمایید استفاده از فراورده هایی است که اصطلاحاً به آن ها هیپو آلرژنیک گفته می شود. فرآورده های طبیعی و گیاهی ممکن است برای افرادی که دارای پوست حساس هستند مناسب باشد زیرا آنها اغلب دارای ترکیبات آرام‌کننده مثل گیاه بابونه، گل گندم، شیر و شیرین بیان می باشند.
ثالثاً با پوست خود با دقت رفتار نمایید . مطمئن شوید که در انتهای روز با ملایمت آرایش خود را پاک می کنید زیرا واکنش های حساسی وقتی رخ می دهند که شما پوست آن را در برابر فرآورده های آرایشی قرار می دهید. از پاک کننده های کرم دار ملایم که تماس پوست شما را با ترکیبات فراورده ها به حداقل می رسانند استفاده نمایید. تمیز کردن پوست را به روزی یک بار محدود نمایید تا کمک شود که خود توست محافظت از گوش را برعهده بگیرد با استفاده از یک فرآورده اختصاصی آرایش چشم ها را پاک نمایید زیرا با کننده های صورت ممکن است حاوی ترکیباتی باشند که باعث تحریک چشم ها شوند .

مرطوب نمودن پوست از اهمیت زیادی برخوردار است هرچه پوست بیشتر باشد بیشتر مستعد حساس شدن می باشد . روزی دو بار از یک مرطوب کننده ملایم استفاده نمایید . در برنامه سایر مشکلات چین و چروک های پوست و جوش ها فقط هفته یکبار از آن مصرف نموده و از یک نوع فراورده استفاده نمایید . اگر پوست شما واکنش حساسی نشان داد می توانید با رقیق کردن فرآورده با مخلوط کردن آن با یک مرطوب کننده و یا یک کرم هیدروکورتیزون، بر این مشکل غلبه نمایید. با انجام این کار هنوز هم پوستتان دچار واکنش‌های احساسی می‌شود استفاده از آن فرآورده را متوقف نمایید

 

←پیشنهادات ویژه: صابون همیشه بهار

 

نحوه آرامش دادن به پوستهای حساس

ماهی یک بار دستورات زیر را انجام دهید این دستورات مراحل زیادی ندارند زیرا هدف آن کاهش تماس شما با ترکیبات فراورده ها می باشد.

  1. گیاه بابونه واقعاً به طور باور نکردنی باعث آرامش پوست می شود بنابراین در این جلسه ما پاک کردن صورت صرف نظر نموده و به جای آن از شستشو با بابونه استفاده می کنیم. چهار بسته از تی بگ بابونه را در آب جوش گروه نمایید وقتی آب جوش کمی سرد شد و به حالت آبگرم درآمد صورت خود را ۲۰ تا ۳۰ بار با آن بشویید.
  2. وقتی که صورت آن هنوز خیس است با انگشتان ضرباتی سریع و به سمت پایین به پوست صورت تان بزنید این کار کمک می‌کند که مایعات و سموم که در زیر پوست قرار دارند تخلیه شود
  3. از ماسکی که ساختن آن در زیر شرح داده شده است استفاده نمایید. از آنجایی که چشم های حساس می توانند به راحتی دچار خارش و قرمزی شوند از یک پنبه آغشته به همان مخلوط بابونه که در بالا توضیح داده شد و بر روی چشم هایتان قرار دهید.  تا ده دقیقه از ماست استفاده نموده و سپس صورت خود را با آب بشویید. با استفاده از یک حوله نرم ضرباتی ملایم به صورت بزنید تا آب اضافی جمع آوری شود. هیچگاه با حوله بر روی صورت نکشید چون این کار باعث قرمز شدن پوست آن میشود. در آخر هم با استفاده از یک ژل مرطوب کننده خنک صورتتان را مرطوب نمایید. برای اینکه تاثیر اینجل بیشتر باشد قبل از استفاده از آن را در یخچال بگذارید تا خنک شود.

نحوه ساخت ماسک برای پوست های حساس

این ماسک باعث کم شدن التهاب و سوزش پوست می‌شود. در مواردی که آفتاب به پوست زدم زده استفاده از این ماسک عالی میباشد . این ماسک از ترکیبات زیر ساخته می شود:

  •  نصف فنجان ماست
  • نصف فنجان بلغور جو

ماست و بلغور جو را با هم مخلوط نمایید و آن را بر روی صورت بمالید . ۱۰ دقیقه صبر نموده و بعد صورتتان را با آب گرم بشویید .

 

ماسک صورت با ماست و جو بلغور و روش ساخت ان

 

 

←پیشنهادات ویژه: صابون 12 گیاه 

 

پنج نکته مهم برای پوستهای حساس

  • از فراورده ها یا محصولاتی استفاده نمایید که کمتر از ۱۰ ترکیب در ساخت آنها استفاده شده باشد. این کار باعث می‌شود که احتمال واکنش پوست شما به این ترکیبات کمتر شود.                                                                                                                                تحقیقات دانشمندان نشان داده است که استفاده بیش از حد از ترکیبات فراورده ها باعث میشود که سیستم ایمنی بدن فعالیت و واکنش بیشتری از خود نشان دهد .
  • از ضد آفتاب استفاده نمایید. از ضدآفتاب هایی که حاوی محافظت های فیزیکی هستند مثل دی اکسید تیتانیوم بیشتر استفاده کنید تا آنهایی که دارای محافظت شیمیایی می باشند این کار باعث می شود که احتمال بروز واکنش های حساسیتی( آلرژیک) کمتر شود.
  •  بعد از مدتی محصولات و فرآورده های آرایشی خود را عوض نمایید. پوست تمایل دارد که در مقابل چیزهایی که اغلب با آن مواجه می شوید حساسیت از خود نشان دهد بنابراین دو نوع فراورده انتخاب نمایید و هر چند هفته آنها را جایگزین هم نمایید .
  • نوشته ها را بخوانید تا ببینید از چه موادی ساخته شده اند . اگر شما می دانید که به چه مادهای حساسیت دارید می توانید از آن پرهیز نمایید .
  • اگر شما واقعا آلرژیک هستید و دچار حساسیت می باشید فقط از آب و کرم هیدروکورتیزون به مدت ۶ ماه استفاده نمایید و سپس از فراورده های ملایم یکی یکی استفاده نمایید

 

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با محصولات پوست صورت از طریق سایت من دو سلام با ما در ارتباط باشید. از این که تا انتهای این مقاله ما رو همراهی کردید سپاسگزاریم. ما را در شبکه اجتماعی اینستاگرام دنبال نمایید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا