بذر خرفه -اثرات و فواید آن

نام : خرفه

نام علمی :‌ Portulaca

تیره :‌ خرفه ئیان

بذر خرفه فواید و مضرات آن

یک گیاه علفی با برگهای گوشتی است که به ارتفاع 10 تا 30 سانتی متر رشد می کند و خاک شنی و شرایط گرمتر را ترجیح می دهد. گاهی اوقات به دلیل الگوهای رشد مهاجم به عنوان یک علف هرز در نظر گرفته می شود. دارای ساقه های قهوه ای مایل به قرمز و  گل های زرد حاوی 4 تا 6 گلبرگ دارد  که در تابستان شکوفا می شوند و دانه های متعدد سیاه، براق و زبر دارد.

خرفه به عنوان منبع گیاهی اسیدهای چرب امگا 3 مورد استفاده قرار می گیرد و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. دارای فعالیت آنتی اکسیدانی  است.

تاریخچه

در زمان های قدیم از بذر خرفه برای محافظت در برابر ارواح شیطانی استفاده می شد. قدمت استفاده دارویی خرفه حداقل به 2000 سال قبل برمی گردد، اما قبل از این دوره از آن به عنوان غذا استفاده می شد. کاربردهای طب سنتی خرفه بسیار گسترده است. رومیان باستان از خرفه برای درمان اسهال خونی، کرم های روده، سردرد و معده درد استفاده می کردند. هزاران سال است که در طب سنتی چینی (TCM) مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان “سبزیجات برای طول عمر طولانی” شناخته می شود. قسمتهای بالایی خشک می شود و برای تب، اسهال، کربونکول، اگزما و هماتوشزی استفاده می شود. سایر موارد استفاده از TCM شامل دیابت، تصلب شرایین، اختلال عملکرد اندوتلیال عروقی و سنگ کلیه است . چینی ها ، فرانسوی ها، ایتالیایی ها و انگلیسی ها نیز از بذر خرفه به عنوان منبع غذایی استفاده می کردند.

بذر خرفه -اثرات و فواید آن

پیشنهاد ویژه :آناریف(ضد اسهال)

مصارف بذر خرفه

خرفه به دلیل اثرات دارویی آن در اختلالات عصبی، دیابت، سرطان، زخم، عفونت های میکروبی، بیماری های کبدی و به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب مورد استفاده قرار میگیرد

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

بذر خرفه مملو از بتاکاروتن است، رنگدانه ای که مسئول رنگ مایل به قرمز ساقه ها و برگ های آن است. بتاکاروتن یکی از بسیاری از آنتی اکسیدان های موجود در خرفه است.

این آنتی اکسیدان ها تعداد رادیکال های آزاد را در بدن شما کاهش می دهند. رادیکال های آزاد فرآورده های جانبی اکسیژن هستند که توسط تمام سلول های بدن منتشر می شوند. کاهش تعداد رادیکال های آزاد می تواند به کاهش خطر آسیب سلولی کمک کند. این به نوبه خود خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

سلامت قلب

بذر خرفه همچنین برای حمایت از سیستم قلبی عروقی مفید است. یکی از معدود سبزیجاتی است که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که برای حمایت از شریان‌های سالم مهم هستند و می‌توانند به جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و سایر اشکال بیماری قلبی کمک کنند. در واقع، خرفه دارای بالاترین میزان اسیدهای چرب امگا 3 در بین گیاهان خشکی است.

سلامت استخوان

بذر خرفه همچنین منبع خوبی از دو ماده معدنی است که برای سلامت استخوان ها مهم هستند: کلسیم و منیزیم. کلسیم رایج ترین ماده معدنی در بدن شما است و نخوردن کافی از آن می تواند به آرامی استخوان های شما را ضعیف کند و منجر به پوکی استخوان شود .

از سوی دیگر، منیزیم با تأثیر بر رشد سلول های استخوانی، به طور غیرمستقیم بر سلامت اسکلتی تأثیر می گذارد.

دریافت کافی از هر دوی این مواد معدنی می تواند سلامت استخوان را بهبود بخشد و از عوارض پوکی استخوان و پیری جلوگیری کند.

پیشنهاد ویژه :سویق استخوان ساز

تغذیه

خرفه سرشار از فولات است که به تقسیم سلولی ایمن کمک می کند و تکثیر DNA را تقویت می کند. پزشکان توصیه می کنند افرادی که می توانند باردار هستند حداقل 400 میکروگرم فولات در روز مصرف کنند زیرا به جلوگیری از نقص مادرزادی کمک می کند.(با پزشک مشورت کنید)

بذر خرفه همچنین منبع عالی از موارد زیر است:

ویتامین A
ویتامین سی
پتاسیم
کلسیم
اهن
فولات
کولین
منیزیم

مواد مغذی در هر وعده

یک پیمانه خرفه حاوی:

کالری: 7
پروتئین : کمتر از 1 گرم
چربی : کمتر از 1 گرم
کربوهیدرات : 1 گرم
فیبر : کمتر از 1 گرم
شکر: کمتر از 1 گرم
چیزهایی که باید مراقب آنها باشید

خرفه حاوی اگزالات است که با تشکیل سنگ کلیه مرتبط است.

پیشنهاد ویژه :دمنوش میوه ای زغال اخته

افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند در خوردن خرفه مخصوصاً دانه آن احتیاط کنند. بذرخرفه نسبت به سایر قسمت های گیاه دارای سطوح بالاتر اگزالات هستند.

خرفه همچنین به دلیل ماهیت آبدارش نسبت به سایر سبزیجات شورتر است. افرادی که رژیم های کم نمک را ترجیح می دهند باید مراقب مصرف خرفه خود باشند تا از مصرف بیش از حد نمک خودداری کنند.

بذرخرفه

نحوه خوردن خرفه

خرفه را می توان به راحتی در فصل بهار و تابستان در اکثر نقاط جهان در فضای باز پیدا کرد. این گیاه به راحتی تکثیر می‌شود و می‌تواند در محیط‌های رشد خشن زنده بماند، بنابراین اغلب بین شکاف‌های پیاده‌رو یا باغ‌های بدون مراقبت دیده می‌شود.

هر گیاه خرفه را می توان برداشت و خورد، زیرا برگ ها، ساقه ها و گل ها کاملاً خوراکی هستند. هنگام تهیه خرفه وحشی، مهم است که گیاه را به دقت بشویید تا اطمینان حاصل شود که هیچ آفت کشی روی برگ ها وجود ندارد.

خرفه ترش و کمی شور است که آن را به سالاد و سایر غذاها اضافه می کند. می توان آن را به صورت خام یا پخته مصرف کرد. وقتی به سوپ و خورش اضافه می شود، آب گوشت را خوب غلیظ می کند.

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید خرفه را در رژیم غذایی خود قرار دهید:

بذر خرفه را به سوپ ها اضافه کنید
بذر خرفه را به عنوان پیش غذا تفت دهید
خرفه را خرد کرده و برای رنگ آن به سالاد اضافه کنید
خرفه را با سبزیجات کبابی مخلوط کنید
از بذر خرفه به عنوان چاشنی استفاده کنید
بذرخرفه را به عنوان ادویه روی ماهی یا گوشت بپاشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا