سرطان تخمدان چه علائمی دارد

ovarian cancer

سرطان تخمدان چه علائمی دارد؟

در میان انواع سرطان های کشنده دستگاه تناسلی زنان سرطان تخمدان دومین مقام را از آن خود کرده است چرا که در ۷۵ درصد موارد خیلی دیر تشخیص داده می‌شود طبق آمار سازمان بهداشت جهانی از هر ۵۵ خانم یک نفر در مقطعی از زندگی خود دچار حین سرطان میشود.اگرچه این بیماری معمولاً در خانم های بالای ۵۰ سال اتفاق می‌افتد اما دختران جوان و نوجوان و کودکان در خطر ابتلا به آن قرار دارند. نکته مهم  اینکه سرطان تخمدان در سنین پایین می تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد؛ بنابراین در هر سنی باید نشانه‌های آن را جدی گرفت اما این علائم کدامند و چگونه میتوان در مراحل اولیه بیماری به وجود آن پی برد.

این سرطان سن و سال نمی شناسد

تخمدان یکی از بافتهای خاص در بدن محسوب می شود چرا که سلولهای آن مانند سلول های بنیادی بند ناف یا مغز استخوان قابلیت تبدیل شدن به بافت های مختلف را دارند این امر باعث می شود سرطان نشات گرفته از تخمدان شبیه به بافت های مختلف بدن باشند و تنوع زیادی هم داشته باشند.  سرطان تخمدان دومین سرطان شایع دستگاه تناسلی زنان به حساب می آید و خطر مرگ و میر بر اثر آن از سایر سرطان ها دستگاه تناسلی بیشتر است.

تشخیص کیست ساده از بدخیم

کیست های ساده کیست هایی هستند که داخلشان خونریزی داشته و کیست های دو طبقه ( کیست هایی که یک بخش ساده و یک بخش خونریزی دهنده دارند)  همگی از دسته کیست های بسیار شایع و خوش خیم تخمدان هستند.  آندومتریوز نیز مانند کیست های خونریزی دهنده جزو موارد خوش خیم به حساب می آیند معمولاً هر ماه با قاعدگی تشدید می شود. کیست های خوش خیم دیواره خیلی مشخصی دارند و تک حفره ای هستند.

در این کیست ها هیچگونه جوانی از طرف دیواره به سمت داخل کیست وجود ندارد و داخلشان ماده جامد دیده نمی شود. در واقع تمامی این کیست ها فولیکول های حاوی مایع یا خون هستند و خطر بدخیمی ندارند. در مقابل، کیست های بدخیم معمولاً چند حفره‌ای هستند و داخل شان جوانه و حتی عروق خونی وجود دارد همچنین دیواره آنها ضخیم و بافت داخلشان هیدروژن است؛ یعنی هم محتویات مایع و هم جامد دارند.

تمامی این کیست ها باید مشکوک تلقی شوند تا خلاف آن ثابت شود. لازم به ذکر است که کیست های خوش خیم معمولاً با مصرف قرص ضد بارداری یا گذشتن چند سیکل ماهانه از بین میروند اما تومورهای بدخیم باید جراحی و شیمی درمانی شوند .

 

در میان انواع سرطان های کشنده دستگاه تناسلی زنان سرطان تخمدان

 

←پیشنهادات ویژه: پماد اکبر 2

 

درمان با شیمی درمانی و جراحی

بعد از تشخیص سرطان بیمار باید برای مرحله بندی بیماری و درمان آن به متخصص آنکولوژی یا سرطان مراجعه کنند اگر بیماری در مرحله پیشرفته باشد معمولا ۶ دوره شیمی درمانی انجام می‌شود تا توده کاهش سایز پیدا کند پس از آن هم عمل جراحی انجام می‌شود تا بیشترین توده سرطانی ممکن از بدن خارج شود. در واقع هر چقدر بافت سرطانی بیشتری را از بدن خارج کنیم بیمار مدت طولانی تری زنده می ماند و به شیمی درمانی های بعدی بهتر پاسخ می دهد.

بعد از عمل هم مجدد باید آزمایش تومورمارکر را انجام دهیم تا مطمئن شویم بیماری عود نکرده باشد. البته اگر جراحی به خوبی انجام شود میزان تومور مارکر ها تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

 

در مورد سرطان هایی که در سنین جوانی رخ می‌دهند عوامل خطر مشخصی وجود ندارد اما در مورد سرطان های تخمدان در سنین بالا مهمترین عامل قدر ژنتیک و سابقه خانوادگی است . بنابراین اگر در اعضای فامیل درجه یک با سابقه سرطان هایی مثل سرطان تخمدان، رحم، سینه، پروستات، روده و معده وجود دارد باید بیشتر مراقب خود باشید

 عامل خطر ۲: تغذیه و دخانیات

عوامل خارجی از جمله تغذیه نامناسب مصرف چربی زیاد نیترات ها و  نیترت ها، سوسیس و کالباس و فست فودها از فاکتورهای خطر ساز این سرطان به حساب می آیند . افراد چاق به طور کلی بیشتر در معرض خطر سرطان های رحم ، تخمدان و سینه قرار دارند زیرا با چربی ذخیره کننده هورمون های استروئیدی زنانه و مردانه هستند و هرچقدر مقدار آنها بیشتر باشد سطح این هورمون ها به مدت طولانی تری در بدن بالا می ماند استفاده از دخانیات و مواد مخدر نیز خطر ابتلا به سرطان تخمدان را بالا میبرد .

عامل خطر ۳ : سن بالا و آندومتریوز

بالا رفتن سن از دیگر عوامل خطرساز این سرطان محسوب می شود . در واقع ۷۰ تا ۸۰ درصد از سرطان های تخمدان در سنین بالای پنجاه سال اتفاق می افتند . بیماری آندومتریوز نیز به میزان کمی احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را بالا میبرد اما این موضوع نباید باعث نگرانی مبتلایان به آندومتریوز شود زیرا این بیماری مانند فیبروم به ندرت تبدیل به سرطان میشود. همیشه باید مختار بود و چه کتابهای دوره ای را انجام داد.

عامل خطر ۴: عدم بارداری و هورمون درمانی

خانم هایی که هرگز حامله نشده اند بیشتر از کسانی که زایمان کرده اند در معرض خطر این سرطان قرار دارند هورمون درمانی و مصرف بیش از حد داروهای محرک تخمک گذاری نیز از این بیماری را بالا می برد.

 

←پیشنهادات ویژه: عصاره خارمریم

 

شاید بتوان باروری را حفظ کرد

سرطان هایی که در سنین پایین رخ می دهند بسیار خطرناک و کشنده هستند اما اگر در مراحل ابتدایی تشخیص داده شوند درمان پذیرند. در مرحله ۱ و ۲ سرطان نیز اگر بیماری خیلی پیشرفته نباشد می توان قدرت باروری را حفظ کرد . برای این منظور فقط یکی از تخمدان ها خارج شده و از پستان دیگر بیوپسی گرفته می شود؛ بنابراین بیمار می تواند باردار شود. اما در مراحل پیشرفته سرطان هر دو تخمدان باید خارج شوند. در این صورت بیمار یائسه شده و دیگر نمی تواند با تخمک خودش باردار شود.

 سرطان تخمدان چه علائمی دارد؟

گروهی از علائم سرطان تخمدان موضعی هستند. به این ترتیب که بیمار ممکن است در ناحیه کف لگن درد داشته باشد و دچار تکرر ادرار و اشکال در اجابت مزاج شود در نهایت هم ممکن است با تجمع آب در شکم و یا کاهش وزن همراه شود . در صورت وجود هر یک از این علائم باید حتما سونوگرافی ( سونوگرافی واژینال در خانم های  متاهل و سونوگرافی شکمی در خانم های مجرد ) انجام شود . سپس اگر توده در تخمدان ها مشاهده شود باید با در نظر گرفتن ویژگی های آن ، مشخص کنید آیا خوش خیم است یا بدخیم

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با محصولات پوست صورت از طریق سایت من دو سلام با ما در ارتباط باشید. از این که تا انتهای این مقاله ما رو همراهی کردید سپاسگزاریم. ما را در شبکه اجتماعی اینستاگرام دنبال نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا